< Tilbake til oversikten

Er det samme karboinnhald i ulike sopper?

ned10kg:) sa for siden:

I champinong som sopp? Altså slik kvit sopp som ein kjøper i grønnsaksavdelingen?? Må vere sikker! Finner ingenting om de i matvareguiden heller.
Tenkte eg ville lage biff med sopp stuing til helgen (fløte+sopp) :)

nellie sa for siden:

Det er jo faktisk ganske svær forskjell

Tiki sa for siden:

Er det vikelig 3,4 gr. karboh. i 100 gr. sjampinjong?

På mat på data, så fikk jeg 0,3 kh. på 100 gr. sopp som jeg trodde ble det samme som sjampinjong. På hermetisk sjampinjong 1 kh pr. 100 gr.

Gerd sa for siden:

Jeg har alltid regna 0,3 på sjampinjongen :ja:
matvareguiden fant jeg ikke før langt ut i kuren ;)

frifuggel sa for siden:

Stor forskjell helt til man ser at de med mest karboer er tørkede soppsorter. Tenker man bruker tilsvarende mindre når man lager mat. Skremte meg ikke i det hele tatt, de tallene der..

Tiki sa for siden:

Da fortsetter jeg med mine smørstekte sjampinjong i sto stil. 

nellie sa for siden:

Altså. I går lagde jeg soppstuing. Brukte 250 gram sjampinjong. Hadde jeg regnet med 0.3 pr 100 gram hadde det blitt 0.75 karber.. Når man regner med det det EGENTLIG er; 3.4 så blir det 8.5 karber... Kanskje ikke en stor forskjell for mange, men jeg syntes det var en ENORM forskjell, jeg da.

frifuggel sa for siden:

Joda, forskjellen er stor, men det er likevel ikke høykarbomat. Lager soppstuing av ca 400 gram sopp når vi har gjester (til 4 personer), og har overhode ikke dårlig samvittighet for å spise det. Er gjerne litt igjen, også.. Når kjøttet jeg spiser har null karbo, og det gjerne går bare ca 2 ss broccolimos, så er jeg likevel godt innenfor karbogrensen min. Skal jo helst ligge på over 15. Ikke hver dag jeg klarer å komme så høyt ;)

Jabba sa for siden:

Men stemmer ikke tallet som er oppgitt på min box med hermetisk sjampinjong da??? På boksen min fra Landlord (REMA 1000) står det 0,3 gr karber pr 100 gr vare

frifuggel sa for siden:

Tror faktisk de (lave) tallene for sjampinjong stemmer, i og med at det er samsvar mellom de forskjellige produsentenes merking. Det som var litt "skremmende" var de karbomengdene som lå i linken lengre opp.. Tror faktisk ikke at noe sopp i realiteten ligger så høyt som på den siden der, lurer på at de faktisk ikke har trekt fra fiberinnholdet.. Finner ingen andre sider som støtter såpass høye karbohydratmengder, i alle fall.

nellie sa for siden:

jeg har ikke noe problemer med å komme opp i 15, så for meg er det rene høykarbomaten, hvis det stemmer:p Og det står jo næringsinnehold på alle de forskjellige soppene, så er ikke så lett å skjønne at det skal være noe annet enn sjampinjongkarbene som står på sjampinjongen sin side.

Supera sa for siden:

Jeg har også regnet med 0,3g karbo i champignon! :eek: Elsker stekt sopp!

Hvis du tar 100g og sender til tallerkenen (synes det blir så mye mer oversiktlig da), så står det under karbohydrater:
1,7 mono/di. Men ingenting mer... Da skjønner jeg ikke hvor de får 3,4 fra? De kunne i alle fall fylt ut resten (på fiber?).

Jaja, jeg kommer fortsatt til å bruke mye champignon.

Gerd sa for siden:

aner ikke :confused:

Sjampinjong er noe jeg har brukt og bruker myyyye. :ja:

Krizzi sa for siden:

Jeg forstår det slik at i de 3,4 g karb er 1,7 g Mono/disakkarider. :rolleyes:

nellie sa for siden:

for oss som ikke fulgte med i naturfagtimen, betyr det?

Kitt sa for siden:

Hos næringsinnhold.no sier de at rå, norsk sopp har 0.3g karbohydrater!

Det stemmer med det mest jeg har sett rundt om, så det kommer jeg til å holde meg til! Så det så!:cool:

Sakkarider er sukkerarter!:)

nellie sa for siden:

Oookei:)

Pombagirl sa for siden:

Men i Torkil sin bok skriver han jo at det er 0,3 KH i sjampinjong... Hmm... Det er litt komplisert når flere steder har såå ulike mening altså!!!:confused:

frifuggel sa for siden:

Stoler på Torkil, jeg :D

Gerd sa for siden:

Jeg å :D

Kitt sa for siden:

Og jeg!:ja::ja::ja:

Supera sa for siden:

Ja, men hvor kommer de resterende 1,7 grammene fra?

timich sa for siden:

Er det like mye (eller lite da) i kantarell? Har fryseren full av kantarell...:)

Kitt sa for siden:

Hermetiske kantareller har 3 g karber i hvert fall!
Matvareguiden sier 6.7g.

Og jeg som har gått rundt og trodd at sopp var sopp og nesten ikke inneholdt karbohydrater!:eek::p:o

Krizzi sa for siden:

Aner ikke :forvirret

Kitt sa for siden:

Andre ting som spiller inn er for eksempel stivelse. DEt er ingen sukkerart og går ikke innunder det, men er like fullt karbohydrater som blir brutt ned til skumle saker i kroppen!:eek:;)

Supera sa for siden:

Ja, men poenget er at det ikke står på matvareguiden. Send 100g til tallerkenen (synes det blir så mye mer oversiktlig), og da kommer en egen kategori med karbohydrater. Der står det 1,7 på mono/d og ingenting mer... Så hvordan får de det til å bli 3,4? :geip:

Matvarenavn | Stivelse | Kostfiber | Mono/di | Sakkarose | Fruktose | Laktose
Sjampinjong.. | --- ......| --- .......| 1,70 .....| --- .........| --- .......| ---

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.