Jeg fikk resept på metformin av legen min for noen uker siden.
Begynte med 1 tablett til middagen og nå for 2 dager siden startet jeg å ta 2 om dagen (ikke til en å samme måltid).
Nå i 5 dager har jeg gått rundt og vært passe kvalm! Pluss litt diare.. Begynner å lure på om jeg er gravid, men leste dette er en av bivirkningene metformin kan gi. Etter jeg begynte på nye p piller (diane) har jeg hatt mensen over en uke av gangen, noe som er litt rart. Jeg har mensen nå også.. Så jeg håper for guds skyld dette skyldes metformin at jeg er kvalm!
Kvalme og diare er heeeelt vanlige bivirkninger av metformin!
Gir seg etter hvert for de fleste. Jeg er bare kvalm noen dager etter oppstart, men diaren sitter godt i, selv om jeg alltid tar pillene med mat!
Du kan gå ned til en tablett igjen inntil det gir seg og så prøve med 1 om kvelden og en halv om morgenen feks!
Jeg ble så kvalm at jeg bare lå på sofaen og skalv første gang jeg trappet opp til to pr dag. Så jeg gikk tilbake tilbare en en stund til. Adnre runde gikk mye bedre :ja:
Samme her. Veldig mye kvalme etter opptrapping. Jeg måtte trappe ned fra tre til to, men skal trappe opp igjen snart, for nå er kvalmen helt borte. Magen er ikke helt i lage, forsåvidt. Men det kan like så godt skyldes at jeg slumser litt med grønnsakene.
Paranoid som jeg er tokk jeg graviditets test :rolleyes: var ikke gravid selførgelig.
Tydeligvis metformin som gir meg kvalmen osv. Trappet ned til 1 tablett nå å skal se hvordan det går.
Jepp, det er nok metforminen. For min del er løysinga å ta dei etter at eg har ete. Eg var konstant kvalm kvar morgon i eit halvt år, kasta opp på veg til jobb og heile pakka (veldig moro), og det var ei god stund etter at eg byrja å ta dei, så det var ikkje innkøyringsfase heller. Problemet var at eg tok dei om morgonen med anna medisin eg måtte ta, elles gløymde eg berre å ta dei. Og det var ikkje så lurt! MAT FØRST!
Men litt i byrjinga må du vel rekne med vil eg tru. Men etter som eg hugsar så hadde eg veldig lite problem i byrjinga. Problema kom etter 2 år :o men det var jo min eigen feil da!
Jeg tar de mens jeg spiser, det funker best for meg. Spiser halvparten av maten, tar metforminen, og spiser resten, og drikker rikelig med vann!
Ingefær tok vekk noe av den verste kvalmen når det sto på.
Skal trappe opp til tre tabletter igjen neste uke, og krysser fingrene for at det går smertefritt!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.