< Tilbake til oversikten

Kyllinglasagne

Bixen sa for siden:

I dag holder jeg på å lage en kyllinglasagne som vanligvis smaker helt himmelsk. Nå har jeg prøvd å lage den ketolysevennlig, og håper den smaker minst like godt da. :) Slenger inn oppskriften nå, så kommer tilbakemelding etter middagen i kveld på hvordan smaken ble.

3-4 kyllingfileter
Noen strimler bacon

1 løk
1 boks hakkede tomater
oregano
salt/pepper

2 dl kremfløte
Revet ost
Muskat
Salt/pepper
Evt. 1-2 ts JKB

Squash skåret i skiver med ostehøvel
Fetaost
Revet ost

Skjær kylling og bacon i små biter, stek i smør og krydre med salt og pepper.

Fres løken i smør, ikke la den bli brun. Ha en boks hakkede tomater over. Krydre med oregano og hva annet du måtte like. La koke under lokk i 20 min.

Lag beschamelsaus av fløte og revet ost. Krydre med muskat, salt og pepper. Ha evt. oppi litt JKB for å tykne sausen litt mer enn det osten får til.

Bland kjøttet oppi den ferdigkokte tomatsausen.

Ha i en ildfast form. Start med beschamelsausen, og deretter tomatsaus/kjøtt, legg et lag med squashplater. Deretter mer tomatsaus/kjøtt. Avslutt med beschamelsaus. Smuldre fetaost over, og deretter revet hvitost.

Stekes på 200 grader i 40-45 min. midt i ovnen.

Camz sa for siden:

Hørtes alldeles himmelsk ut!! Mååå prøves :D

Charlott sa for siden:

Venter spent på rapport :D

Bixen sa for siden:

Nam, nam, dette var kjempegodt! Må være noe av det beste jeg har smakt på ketolyse! Selv syntes jeg nesten denne var bedre enn originalen! :D

Bon apetitt!

Charlott sa for siden:

Da printer jeg ut oppskrifta og tester den i morgen :D

Tessy sa for siden:

Hei:) Jeg er ny på dette og er dessverre ikke så god på å regne ut karb på andres oppskrifter, har du regnet ut denne og hva ble det ?:o:o
Hørtes kjempegodt ut:D

Bixen sa for siden:

3-4 kyllingfileter0
Noen strimler bacon 0

1 løk 5,7 per 100 gram
1 boks hakkede tomater 6 gram per boks
oregano 0
salt/pepper 0

2 dl kremfløte 5,8
Revet ost 0
Muskat 0
Salt/pepper
Evt. 1-2 ts JKB 0

Squash skåret i skiver med ostehøvel 2,2 gram kbh per 100 g
Fetaost 0
Revet ost 0

Som du ser avhenger det litt av hvor mye løk og squash du bruker. :) Hvis jeg sier 20 gram kbh for hele formen tar jeg litt hardt i. Og man spiser jo gjerne ikke mer enn en kvart del av formen til middag.

Jabba sa for siden:

Hvordan smaker egentlig squash i forhold til Lasagneplater? Er det er helt ok erstatning eller blir smaken veldig anderledes?

Bixen sa for siden:

Jeg ble overrasket over hvor likt vanlige pastaplater det smakte faktisk! Mannen min er veldig kresen, så jeg sa ikke noe til ham om hva jeg hadde oppi, og han trodde det var vanlige pastaplater jeg hadde i. :D

Må legge til at jeg er veldig lite kresen på slikt da; hvis man sitter og kjenner etter smaken og analyserer kjenner man kanskje squashsmaken, men den dominerer ikke synes jeg.

Cambeth sa for siden:

Hm, denne høres helt nydelig ut. Jeg som er helt fersk i dette ketolysegreiene synes det er helt supert at dere med erfaring legger ut oppskrifter! Tusen takk :)
Kanskje jeg prøver den til helgen......

Bixen sa for siden:

Ja, det bør du, for den er knallgod! :p
Prøvde å lage vanlig lasagne også - byttet ut kylling med kjøttdeig og droppet fetaosten. Det ble også veldig godt!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.