Jeg har akkurat startet min egen variant av lavkarbo-diet og leser inne på forumet her, men synes der er så mye informasjon + at denne dietten strider mot hva jeg alltid har trodd er normalt sunt kosthold (grønnsaker, frukt og fiber (brødmat), og lite fett). Jeg leser at det hjelper for mange som ønsker å gå litt ned i vekt så derfor vil jeg prøve.
Jeg lurer på følgende:
Kan jeg spise "ubegrenset" av cottage cheese, vanlig ost uten karbohydrater, egg og bacon når jeg er på lavkarbo-diett?
Kan en spise ubegrenset med grønnsaker eller bør jeg veie og telle karbohydrater?
Ser at hvitløk inneholder mye karbohydrater, er det ingen som bruker dette i matlagingen av dere?
Ødelegger jeg hele opplegget dersom jeg drikker vin i helgene?
Er det viktig å få i seg smør, fløte og creme fraiche når en ikke spiser karbohydrater?
Det er litt vanskelig å svare deg når jeg ikke aner hva du legger i lavkarbo!
Hvor mange karber pr døgn har du tenkt til å ligge på?
Du kan ikke spise ubegrenset av noe som inneholder karber!
Karbohydratene du spiser skal i størst mulig grad komme fra grønnsaker som vokser OVER jorden (bortsett fra feks mais).
Hvitløk har mange karber, men det er jo begrenset hvor mange gram man får i seg om man har litt i maten.
Vin ødelegger bare de timene du har alkohol i kroppen. Ville holdt meg helt unna de første 4-6 ukene og heller ikke drukket hver helg.
Poenget med smør, fløte, CF etc er å få i seg NOK FETT! Det er liksom poenget med lavkarbo!;)
Vi trenger tilførsel av fett for å forbrenne det fettet vi har i kroppen!
Hei,
Lavkarbo er et samlebegrep på karboredusert kosthold fra tilnærmet null til 150 kh pr dag. Hva og hvor mye du kan spise er avhengig av hvilken retning du velger, egenkomponert tilsier at du er eksperten og bare du som vet hva som er lov eller ikke.
Jeg har nettopp laget en tråd med en samling tråder jeg mener alle nybegynnere bør få med seg og den ligger her: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Nei, det finnes ikke noe kosthold hvor man kan spise ubegrenset av noe som helst, alt med måte.
Alle matvarer som innholder kh bør/må veies for å ha kontroll på inntaket i forhold til hvor mange kh du skal ha pr dag. De fleste veier i begynnelsen til de får det inn i fingrene.
Jo da, vi bruker hvitløk, da det ikke er mange gram man bruker i en rett da.
Man bør holde seg unna alkohol, kroppen velger å kvitte seg med alkoholen før fett, så det kan stoppe opp fettforbrenningen. Husk i alle fall å velge de med minst sukkerinnhold.
Det er viktig å få i seg nok fett når man reduserer kh inntaket, mange bruker bl.a. gode oljer og meieriprodukter som deler av det daglige fettinntaket.
OK, tusen takk for svarene. Mitt mål er egentlig bare å redusere mitt generell karboinntak, og har ikke bestemt meg for hvor mange kh jeg bør ligge på eller helt hvordan jeg skal gjøre dette. Jeg vil gjerne ta av 5-10 kg og jeg har akkurat nå inngått et veddemål med en kollega om hvem som klarer å ta av mest kg prosentvis frem til 2. april så nå må jeg vel gå drastisk til verks...Skal lese på linken du la ved.
Hei,
I og med at vektnedgangen er ditt hovedmål og at du er ny på lavkarbo, så vil jeg anbefale deg å lese om de ulike lavkarbo retningene og velge deg en retning du kan leve med. Det sikrer som oftest en god progresjon på vektnedgangen enn om man velger å komponere sin egen lavkarbo versjon. Det er mye ny informasjon og forholde seg til som nybegynner derfor er det mye man kan feile på dersom man kjører sitt eget opplegg. …i alle fall dersom du har tenkt å vinne utfordringen!
Kokosmelk innholder ca 1,5-3 kh pr 100 g, igjen det kommer alt an på hvor mange kh du skal ligge på hver dag. Husk alltid å lese næringsinnholdet på varene du har tenkt å bruke. Er du usikker på kh innholdet i ulike matvarer kan du sjekke det ut på www.matvareguiden.no
Hei Arnakristin, ja du har nok rett i det for jeg blir ganske forvirret. Skal gå inn og lese litt om de forskjellige - jeg har ikke lyst å bli fanatisk og vil jo kose meg gjennom livet også samtidig som jeg lever et sunt liv. Jeg vil prøve lavkarbo som en kick start og se om det fungerer for meg og dersom det gjør det tipper jeg det gir mersmak. Dere er flinke som klarer det!!!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.