< Tilbake til oversikten

Hjelp. Lavkarbo glir ikke inn i familien

heltny sa for siden:

Hei dere:)

Jeg er gangske usikker hva jeg skal gjøre nå for tiden. Jeg trener styrke, og et lavkarbokosthold er vanskelig og få det til og gli inn.

Det tar for lang tid, og jeg merker jeg har blitt ganske usossial. Jeg må passe på og spise, alt tar tid og tilberede, og dette er tung mat.

Vurderer og hoppe på et karbohydrat fylt kosthold snart.
Men helt ærlig, aner jeg ikke hvordan jeg skal gjøre det. Har levt 180dager nå med LCHF, så er litt sån : " Brød? hæ? "

Jeg vet ikke helt hvor jeg vil. Eller jo, Hjelp. Hvordan mener en jeg skal sette opp matplanen? Selvfølgelig lav GI.:) Mye mat også.

uhm. Takker:)

Carisma sa for siden:

Det høres ut som det kan være lurt å lage ting i store porsjoner å fryse ned, så har du mat raskt å bare tine opp.
Ellers står det ofte menyforslag i bøkene, f.eks Fedon sine og Ketolyseboka. Sjekk nærmeste bibliotek hva de har av Lav GI/Lavkarbo bøker :ja:

BitTorres sa for siden:

Er du ny, er det en god ide å sjekke ut bloggen til dama som har gått på lavkarbo i en del år nå, og fått en god del erfaringer:
www.lenabeatrice.net
Der får du tonnevis av hjelp

nellie sa for siden:

Hmm, jeg skjønner ikke hvordan det kan ta lang tid, jeg.. Tar det lenger tid å lage og spise lavkarbomat enn det tar å spise karbohydrater?

Yonah sa for siden:

Helt ærlig, tar det så himla lang tid å lage mat? Lager du alt før hver eneste måltid? Ikke noe feridg i kjøleskapet som feks omelett eller eggemuffins? Ikke stor porsjon ostelasagne i fryseren osv? Slike ting sparer TID!
Å blande sge en prosjon med 150g cottage cheese( som gir deg ca 20g protein), 50g røros rømme og en dæsj kanel tar kortere tid enn å smøre 3-4 skiver( jeg er alltid ferdig før mannen har smurt sine skiver).
Å steke eggerøre tar forbausende kort tid, og spekeskinke feks finner du i kjøleskapet og agurkene skjærer du opp uansett om du spiser høy eller lavkarbo...

Kanskje du trenger å tenke litt mere lettvint?

Er det slik at du er ung og bor hjemme hos foreldrene dine? Kanskje på tide å bryte opp? De skal ikke styre deg i retning av feil kosthold, det blir i allefall helt sprøtt.

Se på hvilke fordeler lchf har gitt deg, jeg vet det er mange for du har skrytt av dem! Sett oppp lister på lchf og høykarbo, hva gir deg best helse? Er det kult å spise seg til diabetes 2 feks? Spise på seg hjerte og karsjukdommer?

Imp sa for siden:

Ja, å lage ting stort og fryse ned er vi nødt til her, ellers tar det evigheter. Men lag heller store middager, så kan du spise rester av middagen til lunsj dagen etterpå. Lag store rører til feks frokostpannekaker og omeletter, så er det bare å helle i stekepannen om morgenen. Og frukt/yoghurt/nøtter som mellommåltid er ting som er enkle og raske å smelle sammen.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.