< Tilbake til oversikten

Ketose første kvelden?

Almyrida sa for siden:

Kan man komme i ketose etter bare første dagen?

ned10kg:) sa for siden:

Lurer eg også på?:confused: Skal ein ta urinstix i kveld eller vente.. hmm?

Kanutten sa for siden:

Det store er ikke å komme i ketose første dagen.. det er å holde seg der...

Almyrida sa for siden:

Ja, klart det å bli der er poenget.. :D Men det har gått så fint før, så det vet jeg skal gå bra..! ;)

nellie sa for siden:

går helt fint å komme i ketose den første kvelden:)

Chunky sa for siden:

Tror neppe det er mulig å komme i ketose første kvelden hvis man kommer fra et høykarbokosthold uten knallhard trening. Det tar vanligvis et par dager til kroppen slutter å plyndre musklene på jakt etter sukker, og starter å nyttiggjøre seg ketoner i stedet.

Jeg er selv så heldig å ha innebygde ketostix :) Før jeg begynte med lavkarbo hadde jeg ganske kraftige svimmelhetsanfall 3-4 ganger i måneden, som varte i noen timer. Nå er disse borte, men jeg får en 10-minutts svingom hver gang jeg kommer i ketose. Det skjer ganske nøyaktig 50-60 timer etter at jeg sist spiste karber. Har vært gjennom det såpass mange ganger at jeg omtrent kan telle ned til det skjer. Holder jeg meg i ketose er både svimmelhetsanfall og øresus borte. Jeg vet hvorfor det er slik, men skal ikke plage dere med det.

Det viktigste er at kroppen slutter å lagre fett lenge før du kommer i ketose, det vil si så snart insulinnivået normaliseres. Men kroppen forbrenner marginalt mer i ketose enn før, det vil si +/- 200 kalorier ekstra per dag, altså det som kalles det metabolske fortrinnet ved et ketogent kosthold.

nellie sa for siden:

jeg kom rett fra jula og inn i ketose samme kvelden som jeg begynte, så det er nok individuelt:)
Spiste ikke veldig høykarbo hverken før eller i jula da. Helt "normalt"

Chunky sa for siden:

Jeg tror egentlig ikke at vi er uenige. Du kan selvsagt få utslag på stixen allerede første dagen, spesielt om du har trent mye eller spist lite. Men utslag på stixen betyr ikke det samme som at du er i ketose, hvis vi bruker samme definisjon. Med ketose mener jeg at kroppen bruker ketoner som erstatning for sukker til hjernen og sentralnervesystemet. Selv om kroppen produserer ketoner, har forsøk vist at det tar noe tid før kroppen klarer å nyttiggjøre seg dem. Det var det jeg mente.

Moira sa for siden:

Jeg fikk fullt utslag på stixen nå i kveld... Men jeg har vært forsiktig med karber i helga da, så det kan være der det ligger... Jeg begynte på kuren i morres ;)

Kitt sa for siden:

Man er vel i ketose fra det øyeblikket man danner ketoner, men det kan ta uker før kroppen effektivt klarer å bruke dem som brennstoff!

Husk at det mørkeste utslaget på stiksen KAN bety at man drikker for lite!:eek:

Moira sa for siden:

Jeg har drukket nok idag altså - så det vet jeg :) Har vel drukket bortimot 3 liter rent vann idag, pluss et glass fun light til middagen ;)

Kitt sa for siden:

Veldig bra!:heia:
Måtte bare si det, vet du! Langt fra alle som er like smarte som deg og drikker nok!

Chunky sa for siden:

Jeg er ikke helt enig med deg, Kitt :)

Det er ikke spesielt interessant om du produserer ketoner hvis kroppen ikke utnytter dem. Ketose refererer til prosessen hvor ketoner produseres OG utnyttes. Det meste av litteratur sier at det tar rundt 48 timer før hjernen begynner å bruke ketoner som erstatning for glukose. Jeg har veldig mange studier på dette, men ingen som snakker om uker. Det er også urimelig evolusjonsmessig om mennesket skulle plyndre musklene i ukesvis i perioder med liten tilgang på mat, fremfor å redusere behovet for sukker. Du finner en enkel forklaring på Wikipedia: en.wikipedia.org/wiki/Ketosis. Se punktet om Diet.

Men jeg er helt enig i det du skriver om feilkilder til utslag på stixen.

Kitt sa for siden:

Dette er hva Torkil selv sier, at det kan ta opp til 2-3 uker å oppnå maksimal fettforbrenning ved ketose!

Husk at de aller fleste her inne ikke bryr seg om alle studier og all kunnskap etc. De vil ha korte, forståelige svar!:)

Chunky sa for siden:

Nå burde det ikke være ukjent her på forumet at jeg er uenig i ganske mye av det Torkil sier. Han er litt i utakt med de fleste andre eksperter på en del områder. Bare i avsnittet over er det påstander du vil ha vanskelig for å finne andre steder. Når det er sagt, forsøkte jeg i det opprinnelige svaret mitt å gjøre det så enkelt og lettfattelig som mulig.

Men jeg tror vi lar det ligge der. Vi ender bare opp med å forvirre mer enn å opplyse.

Kanutten sa for siden:

Se det fra en annen synsvinkel da. Et epileptisk barn som kommer i ketose i løpet av kvelden blir ikke bra for epilepsien sin allerede den første kvelden. Det tar litt tid før kroppen klarer respondere.. Første tegn på ketose anser jeg kun som et tegn på at startskuddet for kroppens helbred er startet. Men det kan ta laaang tid før virkningen er optimal.

Du er ikke full med en gang du tar den første store slurken med alkohol, men det kan likevel måles...

Chunky sa for siden:

Og det er jeg helt enig med deg i. Det tok mer enn 6 måneder før jeg ble kvitt symptomene på Menieres helt. Helsegevinstene ved lavkarbo, inkludert redusert vekt, tar selvsagt mye lenger tid enn ketosen i seg selv.

Bulldog sa for siden:

Det er vel kanskje en fordel om disse korte, forståelige svarene også er riktige?

Kanutten sa for siden:

Da må du heller arrestere Torkil; Kitt refererte jo det Torkil har skrevet..
Kitt skrev jo også at det tar uker for ketosen gir maks effekt, det motsier du vel ikke?? Noen går jo med hodepine og mer til i en uke +++ etter at de begynte på lavkarbo. Og det skal visstnok skyldes at kroppen forbrenner guff og ikke fett?? Mange kan nok helt sikkert komme i ketose første kvelden, men jeg er enig med dem som sier at det tar lengere tid før at ketoselivet er optimalt.

ned10kg:) sa for siden:

I dag har eg drukket 2 liter vann. Begynnte i dag tidlig på ketolyse.
Fekk rosa som utslag på teststrimmelen i kveld. Måtte bare teste siden denne diskusjonen kom opp. :)

Kanutten sa for siden:

Bra for deg! Hold fast på kuren du! :heia:

Kanutten sa for siden:

HER er en tråd om utslag på sticks..

Chunky sa for siden:

Det er vel også det vi gjør fra tid til annen. Ketolyseboka bør ikke fremstilles som noen bibel, for det er den ikke. Det bare en av svært mange kommersielle bøker om lavkarbo. Og det finnes mange kontroverser, spesielt hva angår trening og lavkarbo (Bulldog og Pål), fett og proteiner (Gary Taubes, Dr M. Eades, Lindberg), alkohol (Lutz m.fl.) bruk av vitaminer og kosttilskudd (Gary Taubes) og fysiologi generelt - alle over.

Når det er sagt er det jo det meste i boka helt ok, og den fungerer jo etter hensikten, nemlig vektreduksjon.

Kanutten sa for siden:

Ikke bare vektreduksjon, er ikke primært ute etter det jeg. Men bedring av helse! Og DET har jeg oppnådd!!!

BTW sier Lutz at alkohol er ok?? Da stemmer jeg på ham! Vin har antitanter og er godt for hjertet! :heia:

Bulldog sa for siden:

Jeg var ikke ute etter å "arrestere" noen. Jeg syns dette:

var en underlig påstand, og kommenterte på den.

Kanutten sa for siden:

Fremdeles enig med Kitt jeg.. jeg vil vite hva som fungerer, jeg trenger ikke vite hva som ligger til grunn...

Chunky sa for siden:

Haha - enig. Jeg har drukket rødvin stort sett hver eneste dag siden jeg startet med lavkarbo. Men jeg må skuffe deg angående antioksidanter. Det er faktisk bare tull, helt på linje med kolesterolmyten. Anbefaler Ben Goldacres bok "Good Science, Bad Science" for detaljer. Den setter antioksidantmyten i et helt nytt perspektiv.

Moira sa for siden:

Hmm... etter å ha gått inn på linkene som lå ute her et sted - så stusser jeg på dette:
Om man ikke skal kunne stole på stixene, hvordan vet man da at man er i ketose? Jeg kommer ikke til å veie grønnsaker og veie og regne o.l - jeg vil spise mat som det slipper å være så mye "dall" med.

Er derfor jeg valgte ketolyse - sånn at jeg skulle slippe kalori regningen hos grete roede - men om jeg faktisk er nødt til å drive å veie å regne om all maten jeg spiser - ja da er jammen gr enklere hehe:)

Nå tok jeg en ny stix - og jeg spiste middag klokken 6... Men like mye utslag på denne. Det MÅ da ha noe å si?

Kanutten sa for siden:

Da spiser jeg antitantenøtter og mørk sjokolade til vinen... DET blir bra det :D

Kitt sa for siden:

De fleste veier og regner litt helt i begynnelsen for å være sikre på at de får i seg riktig antall karber!
Etter hvert går det mer på øyemål.

Stiksen gir mest pålitelig resultat om kvelden, minst 2 timer etter siste måltid!
Så bruk stiksene, du, og stol på at de i hvert fall gir en solid pekepinn på at man danner ketoner!

Moira sa for siden:

Ja to timer etter siste måltid ja! Puh!! Da er den greit! Tar jo aldri stix rett etter jeg har spist - da blir det jo alltid utslag på dem :)

Supert - da skal jeg fortsette med stixene, er så greit å ha et håndfast bevis liksom ;)

Kanutten sa for siden:

Hvis du tar en stixs hver kveld i en uke har du flere resultater som grunnlag..
Statistikk..

Kitt sa for siden:

Dersom veldig mange hadde vært så veldig opptatt av vitenskapen bak alt dette, hvorfor er det da så lite respons når det dukker opp sånne diskusjoner???

Det er alltid de samme som briljere med kunnskap de fleste ikke bryr seg så mye om!

Ketolyse virker! Mange går ned flere 10- talls kilo uten å ønske å forstå så mye om hvorfor! Andre oppnår store helsegevinster, det holder i massevis for dem!

Mye bedre med en forenklet forklaring man kan forstå, enn side opp og ned ingen gidder å lese, langt mindre har forutsetning for å forstå!

Er min mening, da, etter i flere år å ha prøvd å forklare pasienter diverse ting!

trillian78 sa for siden:

Fordi mange ikke har de samme forutsetningene for å diskutere disse tingene? Ikke alle har like mye kunnskap som for eksempel Chunky eller Pål. Hvis det dukker opp vitenskaplige diskusjoner der jeg ikke har tilstrekkelig kunnskap om temaet velger jeg ofte å holde kjeft. Det betyr imidlertid ikke at jeg ikke leser med stor interesse.

For meg er det veldig viktig å forstå hvorfor. For å holde motivasjonen oppe, for å stole på og føle meg trygg på at det jeg gjør mot kroppen min er riktig (ja, jeg kjenner at kroppen min har det bedre på lavkarbo, men man er da flasket opp på kunnskapen om hvor farlig fett er), for å skille tull fra fakta.

Joda, men det er mange nok eksempler på at det ikke alltid funker som man hadde håpet. Det er ikke uvanlig at folk opplever stagnasjon. For mange hjelper det å følge de erfaringsbaserte rådene. Men hva når det heller ikke hjelper? Man kan fortsette å teste ut råd fra ymse synsere i tilfeldig rekkefølge og håpe at noe virker tilslutt. Eller man kan gå mer vitenskaplig til verks og handle ut i fra vitenskaplig basert kunnskap? Det er selvfølgelig opp til hver enkelt. Men jeg synes ikke det er ok å være nedlatende overfor de som faktisk tar seg tid til å dele vitenskaplig kunnskap med oss.

Kunnskap er makt :ja: Å tro at vi allerede sitter med alle fasitsvarene, å ikke se verdien av å stille spørsmålstegn ved kunnskapen vår, diskutere den og forsøke å komme frem til enda bedre svar vil være, etter min mening, å undergrave en stor del av hensikten med dette forumet. Slutter man å spørre hvorfor, så slutter man å produsere mer og bedre kunnskap.

Kula sa for siden:

Merkelig kommentar. Det å ha kunnskap om et så viktig emne som kosthold er like viktig som å lese og skrive, etter min mening.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.