< Tilbake til oversikten

Buljong

Jabba sa for siden:

Bruker dere buljong på ketolyse?
På min pakke fra Toro står det 3 gr karbo og en terning veier 5 gram....ikke rare karbene akkurat...

Kan bare ikke huske å ha sett noe særlig med oppskrifter her inne der buljong er brukt....

Det er denne buljonegen jeg snakker om....
www.matvareguiden.no/matvare2979.asp

Yonah sa for siden:

Jeg bruker bulj0ng i t0matsuppe, men sjelden ellers..

Gerd sa for siden:

jeg bruker en del buljong. I både supper, gryter og sauser :ja:

Jabba sa for siden:

OK! Det var bra å høre at buljong er ok ketolysemat......

Gerd sa for siden:

Man må jo se på hvor mye man bruker av de forskjellige da :)
F.eks hvitløk har jo mye karber, men man bruker lite hver gang :)

ketto sa for siden:

Jeg bruker kjøttbuljong som væske i mine knekkebrød. Gir en veldig god smak!

Supera sa for siden:

Jeg bruker masse fond. Når jeg lager saus av ca 100g CF/rømme/kremfløte, så tar jeg i en bitteliten dæsj med fond. Har kylling-, kalv-, og grønnsaksfond i kjøleskapet. Tror også det finnes oksefond. Og fond er jo egentlig bare konsentrert flytende buljong, så ja det går an å bruke buljong på ketolyse.

Kitt sa for siden:

Min tidligere sjef, som er kokk, lot oss ikke bruke buljong, bare fond!:eek:

Så nå har buljongen flyttet ut av huset og forskjellige typer fond inn i kjøleskapet!:D

nellie sa for siden:

Fond??

Kitt sa for siden:

Fond er flytende konsentrert buljong, og finnes i mange smaker som f.eks. Kalvefond, grønnsaksfond, oksefond og kyllingfond .

Mye enklere å bruke, syns jeg. Er jo alt flytende og man trenger som regel ikke mer enn en teskje for å få masse smak!

Kanutten sa for siden:

Jeg bruker også bare fond. Mange av dem har tilsatt rødvin og det synes jeg gir en ekstra smak. Bare fond her i huset også!

nellie sa for siden:

åååh! lurt. Er det sånn som selges i helt vanlig matbutikk?

Kitt sa for siden:

Mener jeg har kjøpt mine på Rema, så ja!

Kanutten sa for siden:

Mine i meny-kjeden.

nellie sa for siden:

Er alt som heter flytende buljong fond?
(her skal det inn med te-skjeer serru)

Kanutten sa for siden:

Fond, i allefall dem jeg kjøper er reelle gryter med ymse ting oppi kokt ned til et minimum. Myyyye smak! Innbiller meg at dem er mindre salt enn buljong.. Og det smaker liksom ikke buljong av dem. Det smaker konsentrert kraft.. :D

Jabba sa for siden:

Noen som har et bilde av Fond?
Prøvde å søke på Matvareguiden men fikk ikke opp noe....

Kanutten sa for siden:

Det er ei lita flaske, to-tre dl. Den står ofte sammen med supper og buljong..
Skal se om jeg finner bilde..

Kanutten sa for siden:

Her er ei oppskrift på hjemmelaget kalvefond, IKKE kavefond som det står. :lol:

Kavefond (kjøttkraft) Kjøttkraft er et godt grunnlag for god smak til sauser og supper. Er det litt kjøtt på beina blir det bedre og sterkere kraft. Jo mer beina er oppdelt jo mer kraft blir det trukket ut. Hvis du ikke skal bruke all kraften kan du fryse den og bruke den senere.

Ingredienser:
1 kg kokekjøtt av kalv (eller storfe) som f.eks bog eller høyrygg
1 ½ l vann
2 ts salt
1 stk. løk
2 ts hel pepper
2 ss friske urter (feks; rosmarin, basilikum, timian)
Slik gjør du:

1. Beregn ca. 11/2 l vann og 2 ts salt per kilo kjøtt. Kok opp vannet og tilsett salt.
  2. Legg i kjøttet og kok opp på nytt.
  3. Skum godt av, slik at kraften blir klar.
  4. Tilsett hel pepper, noen skiver løk og urtene. Senk varmen slik at kjøttet ikke koker, men trekker på ca. 90 °C. La kjøttet trekke til det er mørt, ca. 2 timer.
    Knyt urtene sammen med hyssing og la dem trekke sammen med kjøttet for å gi god smak til kraften.

Jabba sa for siden:

Kan Fond brukes til å lage vanlig brun saus av? Nå tenker jeg på den med kjøttsmak da.....

Og - hvordan gjør dere det? Lager brun saus altså??

(Det er så enkelt med disse posene vet dere......:o flau)

Kanutten sa for siden:

Jeg pleier kjøpe kraftbein og lage fond selv.

Jeg koker beina sammen med krydder, urter, grønnsaker koke i mange timer. Til væska er halvert. Jeg avkjøler deretter krafta og heller krafta på isterningposer. :ja: Megalurt! For da har jeg alltid god konsentrert kraft i frysern!

Kitt sa for siden:

Mine ser omtrent sånn ut! Samme firma!
Ikke bilde av kylling på min, da!

Kanutten sa for siden:

Jupp jupp, dama fant dem!!!! :heia:

Kitt sa for siden:

Elsker Google!:love:

Jabba sa for siden:

Se der var bildet på plass ja! Tusen takk!
Jeg kan ikke huske å ha sett dette i butikken - men så har jeg jo ikke lett heller da...

Får lete i morgen....

Supera sa for siden:

Jeg har en annen type, men har sett de der. Oi, det var mange typer av den forresten! Mmm, kantarellfond.

Mine er av merket Borggårdens (som er laget av matkompaniet.se)... Dere som kan fond, er Touch of Taste sine fonder bedre? De hadde begge deler på Mega, og så ble det elle-melle.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.