< Tilbake til oversikten

Trenger litt hjelp ang. ketolyse

Candlelight sa for siden:

jeg har prøvd å komme igang med ketolysedietten, er på slutten av min 2.dag nå.. innimellom føler jeg meg sulten, trodde ikke man skulle føle sult når man gikk på denne dietten? føler jeg spiser nok.. men kanskje ikke?
spiste en stor nakkekotelett stekt i smør med brokkoli til frokost. kjøttdeiglasagne lagd med 200 gr kjøttdeig, en del smør, 1 dl kremfløte, masse masse ost av forskjellige slag ( ca 100 g ) hakkede tomater, squash.. føler meg skikkelig oppblåst..!! men føler meg ikke ordentlig mett.. men jeg klarer ikke få i meg mere ved hvert måltid, for jeg blir så kvalm at jeg nesten kaster opp...
blir vel et måltid til før leggetid.. noen forslag til hva jeg kan velge da?

ved siden av tar jeg krom, selen, kalsium og sink.. trenger jeg noe annet?

Carisma sa for siden:

I starten er man ofte mer sulten, til kroppen skjønner at den skal leve på fett og proteiner, ikke karbohydrater. Spis til du er mett, så går det over etter noen dager :ja:

Calvin1009 sa for siden:

Når jeg er sulten spiser jeg litt ost som jeg har skåret opp i sticks - evt stangselleri som jeg "dipper" i smøreost av forskjellige slag.

Man kan også bruke fiberhusk for å avhjelpe sultfølelsen.
Les mer om den her

Etter hva jeg har lest er fett viktig å få i seg nok fett - og fett er også mettende. Er litt usikker på om du med det kostholdet du beskriver her gir deg nok fett. Men sjekk det med noen mer rutinert.

Moira sa for siden:

Jeg er også SULTEN hele tiden !! Håper det går over snart!! KJenner jeg gleder meg til å legge meg, for da skal jeg snart spise frokost igjen hehe=) Jeg begynte på mandag - så da regner jeg med at dette er over til etter helga ;)

hmm, syns jeg spiser veldig mye fett jeg.. bruker jo veldig mye ost og smør ogfløte..
er kommet i ketose iallefall, sjekka stixen i stad og den var ganske lilla, så det er jo deilig :)trodde ikke det skulle gå såå fort, har prøvd dette her engang før, og etter 5 dager hadde jeg enda ikke kommet i ketose.. da ga jeg opp, mista skikkelig motivasjonen og klart eikke få i meg noe mere feit mat.. men denne ganger er jeg mye mer motivert :)

er det for lite å spise dette iløpet av en dag?

eggehakk på 3 egg, og 5 skiver bacon , tomat, agurk, paprika
1 avokado pluss 4 skiver kokt skinke med 4 skiver gulost
125 g laks med 1 dl fløte pluss brokkoli
litt lavkalorigele pluss 1/2 never nøtter

Gerd sa for siden:

På ketolyse skal du spise når du er sulten og spise deg passe mett :ja:

Og er du usikker på om det du spiser er riktig, så anbefaler jeg å bruke oppskriftsideene i boka i starten :) (Det hjalp meg veldig :))

har ikke kjøpt boka jeg da.. flere som sier at det er så unødvendig.. men kanskje ikke..?

Charlott sa for siden:

Definitivt ikke unødvendig å kjøpe boka, tvert i mot! Event låne den på biblioteket :)

Gerd sa for siden:

Jeg hadde ikke klart å skjønt kuren, lært kroppen min å kjenne uten den boka. Jeg hadde overhodet ikke peiling på hva det dreide seg om da jeg starta.
Noen mener man ikke trenger boka, noen mener man trenger. Jeg mener man trenger, for å forstå hva det dreier seg om osv.... For meg har den boka blitt en rettesnor og en stor hjelp, både til å gå ned i vekt og å bli kjent med den nye kroppen. Har også lært mye om næringstoffer og det de gjør :ja: Så de pengene er den beste invisteringen jeg har gjort for meg selv :)

Du kan også låne boka på bibilioteket :)

nellie sa for siden:

Hvis man absolutt ikke vil investere i boka, så lønner det seg å lese i ketolysedelen av forumet her, i det minste:)

jeg har lest veldig masse om dette, men er jo greit å dele litt erfaringer i tillegg veit du :) man reagerer nok forskjellig på denne dietten, så det skader vel ikke å snakke litt sammen :)

Katteeier sa for siden:

Jeg tror det er mange utålmodige sjeler på forumet som har en forhåpning om at bare man er i gang på ketolysekur, så vil kiloene rase av og man vil ikke føle sult lenger. Tror at stikkordet er tålmodighet!
Kroppen trenger tid til å omstille seg. Det skjer store forandringer der inne nå, og man kan ikke forvente gull og grønne skoger etter en dag eller to. Vi har alle våre fysiologiske særegenheter, og for noen er dette kjempelett. Andre må bruke mer tid på å komme i modus.
Felles for oss alle er vel at vi vil komme i modus etterhvert, men vi må være tålmodige!
Jeg anbefaler alle å lese boka til Torkil. For meg er den nesten blitt et oppslagsverk som gir svar på mange spørsmål jeg etterhvert er klar over at jeg må ha svar på. Fine oppskrifter og forslag til måltider er helt supert. Jeg hadde ikke klart meg uten den boka.
Etter fem dager på ketolyse er kroppen min storfornøyd. Den har kvittet seg med masse vann, og jeg kjenner meg lettere og mer bekvem selv om jeg vet at vi ikke snakker om mange kilo fett borte! Er i ferd med å finne min måte å gjøre dette på, så jeg er optimist.
Men - jeg vet at jeg må være tålmodig. Resultatene kommer ikke etter ei uke!

hyggelig at folk svarer :) merker at jeg går veldig ofte på do, men så drikker jeg veldig mye også da :) også er jeg blitt veldig opphengt i denne ketostix`n.. jeg bruker så og si hver gang jeg er på do hvis jeg har den i nærheten.. kanskje dumt? har hatt utslag i et par dager nå, men på morran i dag var det ikke utslag, men har hatt det resten av dagen.. men det er kanskje normalt det og?
akkurat spist et deiilig måltid ! har vært på babyshower i kveld, hvor jeg fint klarte å holde meg unna både potetgull, brus og kaker! jeg er stolt!! jeg er veldig glad i slike ting, men jeg hadde faktisk ikke lyst på, og guuud for en deilig følelse det var :D
¨
har skumma gjennom boka til Torkil en gang før, men lest mest om dette på nettet.. den var utlånt på biblioteket i dag, så får fort meg ned dit igjen når den kommer inn igjen :) lese den ordentlig nøye denne gangen :)

føler meg god og mett iallefall, men i kveld har jeg frysi fælt.. nå er det jo -21 grader her da, men jeg hadde ikke spist på litt for mange timer, så jeg regna egentlig med at det var derfor jeg.. fikk liksom ikke varmen i det hele tatt, selv ikke med fyr i peien og teppe rundt meg.. nå er det litt bedre etter at jeg har fått spist..

nå gleder jeg meg bare til å legge meg, for nå er jeg trøtt :)
3.dagen på ketolyse i dag, og hittil går det iallefall veldig bra føler jeg :)

arnakristin sa for siden:

Hei,
Vedr. ketostix`n - testen skal tas på kvelden minimum 2 timer etter siste måltid, dette gir den mest korrekte målingen.

har alltid mest utslag på kvelden.. men jeg føler meg sulten HELE tiden, uansett om jeg nettopp har spist middag.. sånn småsulten, ikke no ronling i magen eller noe, men akkurat som at det er rett før..føler jeg spiser masse jeg, men kanskje ikke..drikker en haug med vann i tillegg.. er det hjernen min som bare "tror" at kroppen er sulten fordi den går igjennom en forvandling kanskje..?! jeg vil ha mat!! og mat skal det bli ;) selvom jeg får litt støkk i meg over å innta mat så sent på kvelden..jaja, det får gå ;)

Charlott sa for siden:

Sikker på at du får i deg nok fett siden du er fysen?

i dag f.eks har jeg spist 3 egg stekt i masse olje med ca 75 g mårpølse til frokost.
lunsj: en god porsjon kyllinglasagne, ( med kyllingkjøttdeig stekt i masse smør, fløte, masse ost) pluss 50g cottagecheese med 50g bringebær
middag: 160 g svinefilet stekt i masse smør som jeg heldte over på tallerken, blomkålstappe( brukte 1 dl fløte) 4 skiver baconost pluss 2 skiver vanlig gulost som jeg "stekte" i ovnen.
mellommåltid: 25g laks, 1/2 avokado

er det for lite...?

arnakristin sa for siden:

Hei,
Kanskje du bør velge feitere kjøtt alternativer da kylling og svinefilet ikke akkurat er feit mat…

det var det jeg hadde i kjøleskapet som MÅTTE spises i dag pga dato... hehe
men skal prøve med fisk og nakkekotelett i morgen og se om det hjelper :)

Kitt sa for siden:

Tommelfinger- regel:

Når du tror du har fått i deg nok fett, ta litt til!

Ellers er cocosa fint, da! Med eller uten kokos- smak! Stek i, spis, ha i te/kaffe.......

LarsOlsen sa for siden:

Jeg spiser til jeg nesten spyr av oksekjøtt, ost, egg og drikker vin. Har konstant drittsmak i munnen så jeg regner med jeg er i rett modus. Fikk smaken etter bare 2 dager og er 2 kilo lettere etter 6 dager. Om jeg er sulten så bare spiser jeg mer.
Skal bli noen spennede uker.

Jeg spiser under 20 karbohydrater om dagen(og det meste kommer av rødvin) og ligger nå på ca 2000kcal.

Gerd sa for siden:

Det går sikkert greit for deg, men er ikke å anbefale ;)

På ketolysekuren ( som trådstarter er på) Så anbefales ikke alkohol de 4 første ukene pga. av forstyrrelser med ketosen ( fettforbrenningen settes på vent til alkoholden er ute av kroppen)
Etter de 4 uker kan man kose seg med et glass vin en og annen gang :)

er det greit å bruke natreen forresten?

Lizza sa for siden:

Ja :)

hvor får man kjøpt cocosa da? må man på helsekost eller har meny og disse store butikkene det?
fy flate, nå har jeg trøkt i meg 1/2 kilo kyllingvinger! jammen meg var det godt :)

jeg har forresten kjøpt kalsium, krom, selen og sink enkeltvis på apoteket istedenfor ketolysetablettene.. burde jeg ta andre kosttilskudd ved siden av? vitaminpiller ?

Gerd sa for siden:

Magnesium ( mot ev. leggkramper ) :D

Gerd sa for siden:

Cocosa får du kjøpt på helsekost :ja:

leggkramper har jeg ikke merket noe til i det hele tatt..:)
så jeg trenger ingen ekstra vitaminer? ser at de ketolysetablettene inneholder b-vitaminer.. det er det jo ikke noe av i det jeg tar for tiden..

Gerd sa for siden:

Jeg tar ketolysevitaminene :ja: Og omega 3 i tillegg :ja:
[color=darkgreen][/color]
Jeg ville tatt magnesium, var jeg deg. Leggkramper kommer som oftest :ja:
[color=darkgreen][/color]
Og magnesium er viktig for flere ting:

ok:) da får jeg vel kjøpe inn det :)

6.dagen på dietten idag, har følt meg litt slapp og svimmel de to siste dagene, men det kommer seg vel :) har blitt litt lite søvn kanskje..
men har faktisk ikke no særlig lyst på no særlig karbohydrater.. når jeg tenker på potetgull så får jeg nesten grøsninger i munnen...hehe:p det er deilig da :)

Gerd sa for siden:

Som du også leser i boka, så er det vanlig å få noen bivirkninger :ja: Men følger man råda der, så kan man unngå det, i vertfall begrense de :ja:

Vann, vann, vann er viktig. I starten saltholdig også, pga væsken som forsvinner fra kroppen :ja:

har ikke drukket så mye vann siden den gang jeg treningsnarkoman på ungdomskolen og vgs :D deilig, vann er jo såååå godt ;)
jeg sliter litt med for mye vann i kroppen, hovne ben og diverse, så jeg føler liksom at jeg får i meg nok salt gjennom maten...? bruker mye krydder, det gjør jeg til hvert måltid..
jeg drikker masse vann nå, men enda har jeg oppsamling av vann i bena mine..

jeg sjekka nettopp ut hva jeg har spist i dag..

karbohydrater: 9,2 ( 1,3% )
proteiner: 190,1 (27,9%)
fett: 213,5 (70,5%)
kalorier totalt: 2727

hvordan ser det ut?

syns det virker så vanvittig mye??!!

Gerd sa for siden:

9,2 karbohydrater er for lite på ketolysekuren. Det er i utgangspunktet karbene som telles :ja: Bør i vertfall opp i 15/20.

men det er ikke for mye av det andre?
jeg veit man skal spise masse fett og proteiner, men det er bare litt sånn sjokk når man ser det i tall!! :p

Gerd sa for siden:

Jeg har aldri regnet på annet enn karbene :)

Men jeg vet det ligger tråder her på forumet hvor det står om fordeling på LCHF-"stilen"

Og det står vel litt i boka også. Har ikke den foran meg nå :)

Fungirl sa for siden:

Hei :)

Gerd kommer med veldig masse bra råd og synes du skal kjøpe magnesium, krampen kommer som regel utover i kuren hvis du ikke tar det.
Dessuten så er det nok billigere å kjøpe ketolysetablettene neste gang enn å kjøpe forskjellige på apotek og helsekost. Ketolysetablettene er spesialtilpasset kuren og dermed passer de best, men er nok ikke ett must altså.
Har du boka Slank med Ketolysekuren?

nei jeg har ikke boka, har lånt den på biblioteket en gang før, men må innrømme at jeg skummet igjennom den framfor å lese den...:o
den var utlånt på biblioteket nå, kom ikke inn før 20.januar.. så jeg får bare vente.. så da får heller dere bare tåle et par spørsmål i ny og ne...:p

uff i dag er jeg skikkelig slapp!! også spiste jeg så masse kyllingvinger i stad at jeg ble enda mer trøtt av det..:( akk, gleder meg til å komme hjem fra jobb så jeg kan legga meg ned..hehe :D

Fungirl sa for siden:

Da bør du kjøpe boka og ikke vente, den er superviktig for at du skal forstå hva som skjer med kroppen din og hvordan alt henger sammen.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.