< Tilbake til oversikten

Sterk saus

themonk sa for siden:

Det er en ting jeg har lurt på en stund. Er det sunt å spise sterk saus? Da mener jeg sånn skikkelig sterk altså... sånn at du holder på å brenne opp om du tar en liten dråpe... sånn som du ikke får kjøpt annet enn fra USA... sånn som er tusen ganger sterkere enn vanlig chili pepper... Er det bra, eller er det dårlig? Det inneholder jo noe som heter capsaisin som reagerer med noe greier på nervene som gjør at det gjør vondt... men har disse stoffene andre egenskaper også? Noen som vet?

mofe sa for siden:

Hvis man har hatt magesår eller magekatarr, bør man være forsiktige med sterke sauser.

Ellers er alle chilitypene kjempebra antioksidant-kilder!

themonk sa for siden:

Ja, det er også en ting jeg har lurt på. Blir antioksidantene borte når man lager sånn supersterk saus? Jeg tror magen min tåler det, så da er det vel greit da. :) Kan ikke leve uten sausen min.

mofe sa for siden:

Borte? Hvorfor skulle de det..? :) Kokt bort, liksom?

themonk sa for siden:

Ja, kokt bort eller noe. Tror den er ganske konsentrert den sausen. De aller sterkeste inneholder faktisk ingen næringsstoffer, bare konsentrent capsaisin. Ouch! En teskje av den sender som den mest hardbarka meksikaner til sjukehuset. :eek:

Aline sa for siden:

mmm :eek: hørtes fryktelig godt ut... (merk. fryktelig ;) )

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.