< Tilbake til oversikten

Bernaisesaus

Paris sa for siden:

Jeg har prøvd å søke her inne, men finner ikke oppskrift på bernasisesaus. finnes det noen enkle oppskrifter som selv jeg kan klare?? ;)

nellie sa for siden:

hvis du søker på bernaisesaus i oppskriftsdelen så får du det opp:)

Kitt sa for siden:

Du kan jo ta en titt i denne tråden!;)

Eller prøve Gerds variant!

Bearnesaus
(tatt utgangspunkt i sausen fra ketolyseboka)

200g smør
2 eggeplommer
2ss vann
ca 1-2ts tørka persille eller gressløk
2ts tørka estragon
2-3 dråper sitronsaft

-smelt smøret på svak varme. Trekk kjelen til side.
-visp sammen eggeplommer og vann i en kjele og varm på svak varme til det tykner.
Ta kjelen av varmen.
-hell det smelta smøret forsiktig i en tynn stråle oppi eggemassen mens du rører kraftig hele tiden.

• ha i urtene og sitronsafta
    smak til med pepper og ev. salt.

For en litt rundere smak, tilsett litt fløte eller soyamelk. Varm opp igjen til sausen tykner. Skal ikke koke.

Paris sa for siden:

Tusen hjertelig!! Denne skal jeg prøve NESTE GANG.... Den jeg laga no ble TOTALT MISSLYKKET. jeg fant en oppskrift i ingrid espelid-boka. men jeg fikk nok ikke smøret oppi raskt nok - eggeplommen ble vel nesten eggerøre:(

Yonah sa for siden:

Da var n0k pr0blemet heller f0r varm plate 0g ikke at du ikke fikk 0ppi smøret tidsn0k.

Jeg tar t0 pl0mmer 0g rører ut i ca 1/2-1dl fløte, 0gså har i små terninger med smør, en 0g en 0g rører hele tiden. Smaksetter med bearnaiseessens 0g estrag0n. Evt litt sitr0nsaft. Tenk at du skal lage varm maj0nes. 0g er du nybegynner er det sikrest å lage sausen i en b0lle 0ver vannbad, 0g husk at b0llen aldri skal røre ved vannet.

Areola sa for siden:

Jeg bruker Gerds fremgangsmåte, og den største feilen jeg gjorde i begynnelsen var at smøret ikke var kaldt nok når jeg rørte det inn i eggene..

Paris sa for siden:

Jeg har også sett eksempler på at noen tar terninger av smøret og putter oppi en og en og rører. Hva skjer om man ikke bruker klarnet smør? Den oppskriften jeg brukte var litt anna fremgangsmåte, og stod ikke noe om klarnet smør.

Yonah sa for siden:

Jeg slipper 0ppi terninger. Bruker uansett aldri klarnet smør, smaker mye bedre med mjølkest0ffet i.
Det viktigste er lav varme hele tiden, hvis ikke får du uansett eggerøre! Rør sammen pl0mmer 0g fløte 0g slipp i en terning smør. Sett kjelene på plata på laveste hakk på plata 0g rør hele tiden. Når terning nr 1 har smeltet slipper du 0ppi en til. Terningene skal være små, ca 1x1cm.

Supera sa for siden:

Hvordan lager man det egentlig hvis man bruker bernaiseessens da? Fant en liten flaske av det og kjøpte, men har ikke peiling på hvordan den skal brukes eller om det blir bra resultat i det hele tatt...

Kitt sa for siden:

Se linken jeg la ut lenger opp i tråden.
Der står det oppskrift på saus med essens!:)

Gerd sa for siden:

Og det står ei oppskrift i ketolyseboka med essenes :ja:

Yonah sa for siden:

Essensen er bare smakstilsetning, i grunn0ppskrifta s0m du finner lengere 0pp her. 0m du bruker en el sitr0nsaft, så får du h0llandaise saus s0m er perfekt til fisk. Har du i bearnaiseessens/estrag0n får du bearnaise.

Supera sa for siden:

Hehe, der kom tre svar på én gang. Får se om jeg ikke får laget meg bernaisesaus en gang da. Synes at ferdigpakkene smaker godt, så da liker jeg vel hjemmelaget mye bedre.

Indolentia sa for siden:

Jippi :) Jeg var i Sverige i går, og greide faktisk å finne en ferdig-saus! 0,5 karb per 100 g Og den var skikkeli god også! <3

Labomba sa for siden:

Oi. Hvor kjøpte du den, og hva het den? :p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.