< Tilbake til oversikten

Dronning Maud pudding/fromasje, HIMMELSK!

Bathory sa for siden:

Dette er enkelt, og rett og slett digg !!!
Perfekte dessert..

DRONNING MAUD PUDDING

4stkeggeplommer
4
sssplenda)
4dlkremfløte
0,6dlportvin(kan sløyfes)
4plate(r)gelatin
80grLys kavalier sjokolade

Legg gelatinplater i bløt i kaldt vann i 5 minutter. Kok opp 1/2 dl vann, ta kjelen av platen og rør inn én og én plate gelatin. Pisk eggedosis av eggeplommer og sukker. Bland inn pisket kremfløte, portvin og oppløst gelatin i en tynn stråle under omrøring.

Riv sjokoladen. Legg revet sjokolade og halvstiv fromasj lagvis i en bolle. Sett kjølig og hvelv den stivnede fromasjen på serveringsfat. Dryss revet sjokolade på toppen.

Mjauritz sa for siden:

Hva kan man erstatte portvinen med??

Anne sa for siden:

For en lavkarber, så må det vel gå an å bruke cognac, whisky eller akevitt (med litt smak)vil jeg tro:p Ikke så søtt, men....:p

Krøllerellerei sa for siden:

Denne fromasjen er også veldig god uten Sherry/Portvin!

Liv sa for siden:

Ville tro at mørk rom er godt i...
det synes jeg er godt i det meste:D

Lindabtn sa for siden:

Dronning maad fromasje er helt SYYYKT godt.
Og så er det super godt å lage fromasjen oppå en mandelbunn. Det laget jeg til dessert på 2.juledagsfrokosten og den falt veeldig i smak, riktig nok var dette vanlig oppskrift da, men sikkert like godt uten alt sukkeret :)

soltor sa for siden:

Denne er god uten alkohol også. Det heter opprinnelig Dronning Maud pudding.

beristra sa for siden:

Lagde denne nyttårsaften, brukte Fun Ligth eple/pæresmak i steden for portvin. Vellykket, min svigersønn nammet seg, og han er ikke lavkarbo.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.