mofe sa for siden:
"ris er gunstig for å stabilisere blodsukkeret" uttalte bernt rognlien nettopp på god morgen norge...
:eek:
han snakker om den brune risen, men allikevel!!!????
mofe sa for siden:
"ris er gunstig for å stabilisere blodsukkeret" uttalte bernt rognlien nettopp på god morgen norge...
:eek:
han snakker om den brune risen, men allikevel!!!????
Aline sa for siden:
holder seg for ørene nei dette har ikke hjernen min godt av å vite...!! da kommer den bare til å prøve å lure meg!!! :)
mofe sa for siden:
og jeg som trodde at bernt var snill!! :eek:
elian sa for siden:
Hmmm.... Også Bernt som alltid har vært så fornuftig..... :rolleyes:
HP sa for siden:
Jeg tviler på at han mener en halv/hel tallerken med ris... :p
Men jeg har lest flere steder at om en blander brun ris i linsestuing så klarer kroppen å ta opp nesten allt proteinet! Brun ris er bra det... Men det kommer jo an på mengden da. ;)
Fedonisten sa for siden:
snakker dere (og Bernt) om naturris - eller villris (som ikke er ris...) ???
[color=yellowgreen][/color]
:confused: fra Fedonisten
HP sa for siden:
Jeg snakket om brun ris ;)
mofe sa for siden:
han snakket om ubehandlet ris? det er vel brunris, det? :)
Summer sa for siden:
Det er brun ris, men villris er også godt da... og sikkert bare mest fiber?
smosje sa for siden:
Er ikke villris ris? :confused:
Aline sa for siden:
det er visst noe gress.... er litt på utrygg grunn nå... god morgen, forresten :)
mofe sa for siden:
gress, ja :ja:
Nille sa for siden:
Her er noe jeg har postet tidligere ang. villris:
Og villris er egentlig ikke ris, men en slags korn/stråplante. Deter ikke korn, men ser ut som brune barnåler ! Rå ser den slik ut:
Kokt ser det slikt ut:
Jeg har prøvd det og syns det smaker pyton. Men hver sin smak !
Kokt har den netto 32 karber i en kopp. Rå 110 netto karber i en kopp. Du koker 1 kopp villris i 4 kopper vann og den må koke i ca 1 time. 1 kopp er nok til 4 personer !!! (i følge pakken).
smosje sa for siden:
Å nå.
Ja den tråden der husker jeg, Nille! :)
Men MING har en ristype som heter villris. Men det er vel bare de ytterst få svarte slike som er villrisen oppi der da, det andre er bare vanlig hvit polert ris da eller? Synes de der smakte ganske godt jeg - men antakeligvis ikke alene og i store mengder! De egner seg vel bedre i f.eks brød, nanbrød eller sånn, eller i ris som et krydder nærmest.
Noen som spiser sånne i mendger a la vanlig ris på tallerkenen (vi snakker ikke våre mengder ris, men andre menneskers mendge... :p )
Nille sa for siden:
Tror villrisen til Ming er blandet med vanlig ris. Syns å huske noe sånt da jeg lette etter villris første gangen ! :cool:
mofe sa for siden:
:ja:
Kjøpte den før i desember (til kjæresten! :o ) - ikke så fryktelig god, om jeg skal si det selv :p Men nå er jo ingen av oss noen særlig glad i ris uansett, sant?
SANT?? ;)
Huldr sa for siden:
Bernt Rognlien pleier å komme med råd som ikke har så mye med lavkarbo å gjøre, men som innebærer en forbedring i forhold til "normalt" kosthold... sikkert fordi "God Morgen, Norge" skal nå ut til flest mulig. Og da er det jo sunt med brun ris i forhold til andre karbohydratrike matvarer som potet, pasta og hvit ris - GI'en til brun ris er ikke mer enn middels høy heller, så han har sine ord i behold! :)
Ris er godt... og jeg tror jeg kommer til å spise litt ris etterhvert. Hadde en kjæreste for noen år siden som hadde brun hurtigris fra Ming. Har aldri sett den i noen butikk. Den var ikke som vanlig hurtigris på konsistens, men helt ordentlig! Men kanskje den hadde høyere GI...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.