Jeg kjøpte ei ny kokebok før jul, "15-minute lowcarb recipes" av Dana Carpender. I dag prøvde jeg en aldeles genial oppfinnelse fra den boka, nemlig jukseris laget av blomkål. Det tok 10 minutter å lage og kommer definitivt til å bli en stayer på våre ukemenyer, som underlag for alskens deilige sauser - carbonara, bolognese, pesto...
Slik:
Man tager et stk blomkålhode, kutter av så mye som man vil (vi brukte et halvt middels stort til to grådige) og rasper det grovt i kjøkkenmaskin. Vrrr! Det skal være som omtrent riskorn, ikke glatt som mos, altså.
Sleng en klatt smør i bunnen av en mikrosikker form og hell blomkål-"risen" over. Mikre uten lokk på full guffe i 7 minutter. Ta-dah! Ferdig til å helle din yndlingsutgave av en deilig, fet, smakfull saus over.
Jeg trodde forresten at det kom til å bli mye vann igjen i blomkålen, men alt fordampet i mikroen.
Det var da et strålende tips, Ulex! Nå har ikke jeg mikrobølgeovn, men kanskje du har en annen oppskrift fra boka jeg kan prøve...hinte...hinte :D
[color=teal][/color]
:klem:
Denne retten går under navnet "Cauli-flied Rice" i mitt andre forum hjem. Det er kjempegodt om man steker "risen" i wok og blander hvitløk og vårløk + salt & pepper i bl.a. Knallgodt til kjøtt & kylling. Pleide å lage det ofte før jeg fikk dilla på stappa ! Du kan blande oppi eggerøre og reker også, så blir det "stekt ris spesial" - kan varieres idet uendelige - ANBEFALES !!
Takk Ulex, - hadde glemt den bort jeg - på tide å prøve igjen !! :sikle:
PS og så kopierer jeg tråden inn under induksjon også, for den passer der og !!
Da mangler jeg bare å velge proteinkilde til morgendagens (nei dagens faktisk :snill: ) middag da jo!
[color=navy][/color]
Flottings!! Tusen takk!
[color=navy][/color]
:klem:
Oppdatering av mitt CAULI-FLIED RICE forsøk i dag:
Har som sagt fått Karen Barnany's The Low-Carb Gourmet i posten fra forfatteren selv. Brukte hennes oppskrift som er et alternativ for de som ikke har mikro (har gjort som Ulex før når jeg har laget)!
1 blomkålhode
2-3 ss meierismør
1 fedd hvitløl - småhakket
1 ts (+) Maldone salt (eller havsalt) + nykvernet pepper (etter smak)
2 vårløk - kuttet opp i biter på skrå
Først rev jeg blomkålen på råkost jern grov side.
Smeltet smøret i en stor steke panne. Surret hvitløken en liten stund. Hadde oppi den revne blomkålen, kvernet pepper og salt. Stekte dette på middels varme i 7-8 minutter. Blandet oppi vårløken og serverte til appelsin/chili marinert kyllingbryst.
Det var knallgodt !! Hadde glemt hvor godt ! :sikle:
Uhmm, jukse-stekt-ris-varianten til Nille var jo en kjempeide. Over fem år siden jeg spiste den ekte varianten, så jeg får vann i munnen bare ved tanken! notere for neste ukes middagsliste :sikle:
I mikroen, mener du? Jeg bruker sånne gode, gammeldagse ildfaste glassformer. Har en vag formening om at hvis det er steingods med dekor i glasuren, så bør de ikke brukes i mikrobølgeovn.
Begynner å dra på åra denne tråden, men jeg har et lite spørsmål om jukserisen:
Hvor mye av blomkålet skal man raspe opp :confused:
Bare de knudrete greiene på utsiden? Eller kan man f.eks. dele den i to og raspe opp rubbel og bit?
Ja, jeg er ganske håpløs på matlaging. Jeg har faktisk aldri eid et blomkål i mitt liv før nå :rodme:
Jeg putter noen blomkålbuketter i mi sånn blender greie. Det går helt fint. Blir fin "ris" av det. Dette er vel et av de beste middagstipsene jeg har fått forresten, bruker det flere ganger i uka
Dagens variant er tilsatt hvitløk, ruccula, litt paprika samt en kyllingfilet fra gårsdagens middag. Da det var nesten ferdig pisket jeg opp et egg og helte i tynn stråle over. Det begynner virkelig å ligne på stekt ris fra Chinahouse!
Dette var snadder...hadde litt salt og pepper og urtekrydder oppi...skal definitivt lage denne ofte......hadde ikke helt trua på den, men mannen i huset synes den var god han også......:D
Ny suksessoppskrift med karri-jukseris og kylling i dag, gitt! Fyttirakkeren så godt!
Middagsrester i kjøleskapet var 2 baconpakkede kyllingfileter. Del opp disse i skiver eller biter.
Jukseris av 1/2 blomkål stekes i margarin. Når blomkålen har blitt mør så har en i ca 1 1/2 dl fløte og 10-12 biter marinert feta-ost. Ha over karripulver, brukte ca en liten teskje, smak deg frem.
Ha oppi kyllingbitene og la dem bli varme. NAM, altså!
Jukseris har kommet til heder og verdighet igjen her i huset. Har laget med reker, fløte, hvitløk, vårløk og noen små buketter med broccoli :-) Krydret med timian, paprikapulver og litt kajennepepper.
Hadde glemt karri-varianten, den skal jeg jaggu lage i morgen :-D
Vet dette er en gammel tråd, men jeg ville bare få takke ideen om blomkålris :) prøvde den idag sammen med biffgryta mi (biff, fløte, vann, løk og sopp kokt sammen) og synes det smakte kjempegodt!
Selv liker jeg egentlig ikke blomkål, men dette er absolutt å anbefale!
Tommelen opp! :)
Enda en ting man kan bruke blomkål til ! God ide, må prøves ut :-)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.