Tja, jeg tok ikke blodprøve før jeg startet lavkarbo. Men sist jeg tok blodprøve hos bedriftslegen (2-3 år siden), mener jeg å huske at det lå på noe rundt 6.. Og da spiste jeg vel ikke akkurat veldig sunt!!
Han mente også at jeg hadde litt lavt HDL på 1,0. Han mente at jeg burde ligge på verdier over 1,1 og helst endel høyere!!
Jeg har hørt flere rapportere om at kolesterolnivået stiger noe den første tiden med LCHF-kosthold, for deretter å synke igjen og stabilisere seg på et passe lavt nivå. Sjekk igjen om noen måneder hvis det bekymrer deg. Antakelig er ikke kolesterolnivået i seg selv noe å bekymre seg over. Husk på at det er like mange med lavt kolesterolnivå som får hjerte-/karsykdommer, som de med høyt. Slik hadde det ikke vært hvis hjerte-/karsykdommer skyldes høyt kolesterol. Hvordan skal man da forklare like mange tilfeller med lavt kolesterol?
På den annen side, hvis du spiste noen få timer før blodprøven forteller den absolutt ingenting.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.