I kveld ble jeg veldig fysen på noe godt, og forsøkte meg på å lage sjokolade. Den ble så god at jeg bare må dele den med dere:geip:
<em>Sjokolade m/kokos
100 gr Delfiafett
100 gr Tine meierismør 3 dl fløte
10 gr Splenda 120 gr Bakekakao
200 gr Kokos
Smelt delfiafett i en kjele, på svak varme. Hell i fløten, og kok forsiktig opp. Rør inn smøret, og ferdigblandet kakao og splenda, og rør inn kokosen til du får en ganske tykk sjokolademasse. Bre så massen ut på et smurt bakepapir, gjerne på et stekebrett, og sett det kjølig.
Det ble 600 gr masse i 97 små biter, og 0.12 gr karbohydrater pr stykk.
<em>Kan bruke mindre kokos også da, for å få ned karbohydratene ytterlige, eller bruke litt hakkede valnøtter i stedet;) Bare å bruke fantasien. Til jul tror jeg at jeg skal prøve å kombinere med bringebærgele. Lage en slags Troika-type:p</em>
Noen her inne som har forslag til hjemmelaget gele med Splenda, eller Fribol, kanskje?
Må bare si at jeg storkoser meg her inne:) Har fått mange gode tips... Selv begynte jeg på lavkarbo (Skalderman), i Mai, og har til nå gått ned ca 23 kilo:D Bare fir-fem kilo igjen, så skal jeg roe ned og prøve å finne ballansen.
Kan ta det med her også, valnøtter ligger IKKE på 0 karbs, har vel sett tall fra drøyt 3 og opp over 9 gr karb pr 100 gr. Litt dumt om noen tror det er 0 og langer innpå ;)
Hvorfor er det slik? Jeg har spist macadamia nøtter som har 2% karb, og andre macadamia som har 8% !!
Kan man stole på varedeklarasjonen? er det de forskjellige produsentene som klarer å lage så stor forskjell på karboinnholdet eller er det bare bullshit?
Blir forvirret jeg....:confused:
Sorry:o da har jeg blitt feilinformert.:rolleyes: Men, men, det er jo ikke så mye valnøtter som skal til da, og hvis man bruker Fribol, som HAR 0 karbo, i stedet for Splenda, så blir det bedre;)
Hei... Kjøpte Coop sin kokos i dag. Den ligger bare på 6,5 karber;)
Kokosmakroner med Fribol, blir min kos i jula. Litt tørre kanskje, men kjempegode på smak:p Så laga jeg en ny runde med sjokolade. Uten kokos denne gangen. Hadde heller i bittelitt tørrkaffe, og så bytta jeg ut Splenda med Fribol, som har 0 karber. Herregud så mye godt man kan spise egentlig. Bare man har litt fantasi, og lyst til å lage:D
Må fortelle om den ultimate sjokoladeopplevelsen min:
1 plate Chavalier mørk sjokolade smeltes med Cocosa. Eggedosis av 2 egg med litt Stevia blandes sammen med mixer. Has i konfektformer med en liten valnøttbil i. Lagde også noen med finhakket rød Chili, nydelig. Julegodteriet er i boks.
Synes 10 g splenda virker veldig mye... litt for søtt for min del tror jeg.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.