Hei forum. Kona og jeg har stått på lavkarbo i over to år nå. Vi skulle ikke ned i vekt, men vekk fra karber. I forrige uke var jeg hos legen for en helsesjekk, og tok samtidig en kolesterolprøve. Den var ikke positiv. Aner ikke hvor lenge jeg har gått med høyt kolesterol, kanskje siden jeg byttet kosthold? Blodtrykket var også for høyt.
Siden jeg som sagt ikke slanker meg (og absolutt ikke har behov for det), så tror jeg muligens at lavkarbo blir for risikabelt for min del. Men tilbake til karbohelvetet vil jeg absolutt ikke.
Derfor vurderer jeg GI-metoden. Har kjøpt en bok, og der står det mye fint om dietten, men som hardbarka lavkarbofan blir jeg veldig skeptisk når jeg leser at man skal trykke i seg 200-250 gram karbohydrater om dagen, og at man skal ha en fordeling i nærheten av 40 % karber, 30 % fett og 30 % proteiner. Greit nok at vi snakker om "sunne" karber, men allikevel... det virker skummelt!
Jeg kjører jo min egen variant, har litt fett OG karbo-skrekk! ;)
masse grønnsaker (erstatter der andre spiser pasta, ris, grønnsaker)
fisk, kjøtt, fugl - rent kjøtt.
egg, ost, melk
Hold deg unna: Hvitt melk, ris, pasta, begrenset mengder frukt, ikke "søte" grønnsaker, brød.
For meg funker dette fint, jeg spiser noe light produkter av ost for å spare på kaloriene, men spiser ikke mye karbo-rik mat. Kanskje en enhet om dagen. (1 fullkornsknekkebrød feks.)
Er egentlig høyt kolesterol noe å bry seg om da? De finner ingen sammenheng mellom kolesterol og hjerteinfarkt. Det er like mange med lavt kolesterol som med høyt kolesterol som får hjerteproblemer. Og dessuten så kan det se ut til at høyt kolesterol er bedre for immunforsvaret.
Se denne snutten fra dokumentaren FatHead (bør sees). :snill:
WHO sier i den siste rapporten deres at det ikke kan vises noen klar sammenheng mellom kolesterol og hjerte og karsykdommer. Så jeg ville ha glemt det hele og spist så naturlig og hel mat som mulig, samt mindre karbo for å unngå raske blodsukkerstigninger.
Jevnt over viser mange undersøkelser en sammenheng mellom lavt kolesterol og dødelighet, altså motsatt av din frykt.
kolesterol er livsnødvendig, rett og slett.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.