< Tilbake til oversikten

Jukseris

Ulex sa for siden:

Jeg kjøpte ei ny kokebok før jul, "15-minute lowcarb recipes" av Dana Carpender. I dag prøvde jeg en aldeles genial oppfinnelse fra den boka, nemlig jukseris laget av blomkål. Det tok 10 minutter å lage og kommer definitivt til å bli en stayer på våre ukemenyer, som underlag for alskens deilige sauser - carbonara, bolognese, pesto...

Slik:
Man tager et stk blomkålhode, kutter av så mye som man vil (vi brukte et halvt middels stort til to grådige) og rasper det grovt i kjøkkenmaskin. Vrrr! Det skal være som omtrent riskorn, ikke glatt som mos, altså.

Sleng en klatt smør i bunnen av en mikrosikker form og hell blomkål-"risen" over. Mikre uten lokk på full guffe i 7 minutter. Ta-dah! Ferdig til å helle din yndlingsutgave av en deilig, fet, smakfull saus over.

Jeg trodde forresten at det kom til å bli mye vann igjen i blomkålen, men alt fordampet i mikroen.

Ulex

Marianne sa for siden:

Det var da et strålende tips, Ulex! Nå har ikke jeg mikrobølgeovn, men kanskje du har en annen oppskrift fra boka jeg kan prøve...hinte...hinte :D
[color=teal][/color]
:klem:

Nille sa for siden:

Denne retten går under navnet "Cauli-flied Rice" i mitt andre forum hjem. Det er kjempegodt om man steker "risen" i wok og blander hvitløk og vårløk + salt & pepper i bl.a. Knallgodt til kjøtt & kylling. Pleide å lage det ofte før jeg fikk dilla på stappa ! Du kan blande oppi eggerøre og reker også, så blir det "stekt ris spesial" - kan varieres idet uendelige - ANBEFALES !!

Takk Ulex, - hadde glemt den bort jeg - på tide å prøve igjen !! :sikle:

PS og så kopierer jeg tråden inn under induksjon også, for den passer der og !!

Nille sa for siden:

Oppdatering av mitt CAULI-FLIED RICE forsøk i dag:

Har som sagt fått Karen Barnany's The Low-Carb Gourmet i posten fra forfatteren selv. Brukte hennes oppskrift som er et alternativ for de som ikke har mikro (har gjort som Ulex før når jeg har laget)!

1 blomkålhode
2-3 ss meierismør
1 fedd hvitløl - småhakket
1 ts (+) Maldone salt (eller havsalt) + nykvernet pepper (etter smak)
2 vårløk - kuttet opp i biter på skrå

Først rev jeg blomkålen på råkost jern grov side.
Smeltet smøret i en stor steke panne. Surret hvitløken en liten stund. Hadde oppi den revne blomkålen, kvernet pepper og salt. Stekte dette på middels varme i 7-8 minutter. Blandet oppi vårløken og serverte til appelsin/chili marinert kyllingbryst.

Det var knallgodt !! Hadde glemt hvor godt ! :sikle:

luringen sa for siden:

Prøvde denne! Kjempegodt med tacokjøttvarianten også. Helte over calsa og rømme, gratinerte med ost...namme

Elena sa for siden:

Åh det hørtes kjempe godt ut! MÅ prøves :)

er så flott med nye måter å bruke de samme gamle grønnsakene

Zoë sa for siden:

Tusen takk for tips! Tilfredsstiller mitt behov for at middag skal være raskt å lage! : )

Hedda:) sa for siden:

Takk for godt tips!! :)

Iset sa for siden:

Jeg har laget denne nå (venter bare på at mannen skal komme hjem til middag). Har jo smakt den før og den er ganske god, men nå hadde jeg en halv purreløk oppi mikseren sammen med blomkålen. Lukter og smaker nyydelig.

Trolla sa for siden:

Jeg har nettopp prøvd denne "risen" og jøss så godt det var!!!!:D

SusieBlues sa for siden:

Denne må jeg prøve! Har nok savnet ris, ja!

Tusen takk til alle dere som legger ut oppskrifter!
Gleder meg til å prøve denne!

SusieBlues sa for siden:

Tusen takk for denne oppskriften!!
Barna syntes det var godt! Minst like bra som ris eller poteter i deres øyne!!

Toots sa for siden:

Denne her må jeg prøve meg på :ja:

MorStine sa for siden:

Lat, så jeg bare abbånerer!

Bjella sa for siden:

Prøvd og det falt i smak. Nå må jeg bare finne den igjen når jeg skal skrive den ut....

Annemora sa for siden:

Kanskje finnes svaret på det kommende spørsmålet i en annen tråd, men jeg finner det ikke i farta:

Du skriver at du fikk dilla på "stappa"; det vakte min nysgjerrighet: Hva slags stappe?:)

Og denne jukserisen skal jeg jammen prøve; tusen takk for tips! :)

Annemora sa for siden:

Tusen takk! :blomster:

Har nettopp kommet hjem fra butikken med blomkål - jeg hadde det ikke i huset, og fristelsen ble for stor til at jeg kunne vente til i morgen med å prøve ut noe av dette. :sikle:

Nå er det store dilemmaet hvilken av oppskriftene jeg prøver først, men jeg tenker det blir mikra "ris" i dag. Jeg har igjen hjemmelaget hollandaise fra i går, og fersk laksefilet lar seg trolig akkompagnere av dette med hell. :hungry:

God søndagsmiddag på dere alle!:goodluck:

marquise sa for siden:

Oh, yes! Her er mye god info på ett brett!

Sivensvans sa for siden:

Gode nyheter går aldri ut på dato....!:p;)

trillian78 sa for siden:

Skal teste ut den blomkålrisen i dag. Synes det ble en del søl av å raspe den blomkålen (kjøkkengulvet mitt ser helt "nedsnødd" ut). Raspet derfor opp hele blomkålen når jeg først var i gang. Tenkte jeg kunne fryse ned raspet i porsjoner sånn at det blir raskt og enkelt neste gang jeg vil ha blomkålris. Nå før jeg setter i gang med å lage ferdig risen lurer jeg på om noen av dere har erfaring med å fryse ned blomkålrisen? Er det best å fryse ned raspet som det er, eller bør den kokes/stekes/micres litt først (som en slags forvelling...). Og hvordan blir risen etter frysing? Taper den seg veldig og blir vassen, eller er den omtrent som når blomkålen er fersk?

Adriane sa for siden:

Kan svare deg på en ting.
I sommer frøs jeg ned 10 kg revet rå blomkål. De første posene var greie å bruke, men så endret de karakter, og fikk guffen lukt og smak. Husker ikke hvor lang tid det tok, noen få uker kanskje?
Så kom jeg til å tenke på at den antageligvis burde ha vært forvellet. Råder deg til det, men den holder vel en uke i kjøleskap.

trillian78 sa for siden:

Oi! Ti kilo???? :eek:

Synd at den ble ekkel etterhvert da... Hadde jo vært utrolig praktisk om det hadde funka.

Tusen takk for tipset. Da skal jeg ikke fryse ned så mye rått hvertfall...

Smiline sa for siden:

Åssen gikk det med den nedfrysingen din? Funket det forvellet eller prøvde du deg på begge variantene?

trillian78 sa for siden:

Jeg frøs ned forvellet. Det gikk helt fint. Men jeg syns nok at den ferske varianten er bedre. Så jeg har gått over til å rive hver gang. Eller annen hver gang (det blir jo alltids litt rester i kjøleskapet). Etter å ha fått litt teken på å rive blomkål blir det ikke like mye søl heller. Ellers er det jo kjekt å ha noen porsjoner liggende i fryser'n til raske middager da.

Mellon sa for siden:

Jeg tar en liten ildfastfrom, en klatt smør i bunnen og har riveren oppi formen. Syns ikke det blir så ille søl jeg. Utrolig godt alternativ til blomkål pure og kokt blomkål- passer ypperlig til wok

QueenConnie sa for siden:

du... går det ann å bruke hodekål istedenfor blomkål?
jeg hater blomkål. typisk:p jeg spiser alt anna av grønnsaker... men blomkål er vanskelig å få ned altså! haha^^

Nille sa for siden:

Nei, det funker ikke med hodekål. Den er litt vanskelig å få "kornete" :p

froken sa for siden:

Er det bare "bukettene" på blomkålen som blir brukt til stappe og jukseris?

Maimor sa for siden:

Jeg lagde fløtestuet jukseris i går. Dett var nammis!

1 porsjon
litt smør smeltes i panna
3 buketter uten stilk raspes rett oppi, la dette surre litt
salt og pepper etter smak
ca 0,5 dl fløte has i tilslutt og kokes inn litt med det andre

Jeg spiste dette sammen med en biffkarbonade.

Funker sikkert med andre grønnsaker også.

Yonah sa for siden:

Dytter opp dene tråden. Er det kun bukettene dere river? Eller river dere opp med stilk og det hele?
Jeg er glad i kokt blomkål. Men jeg laget blomkålstappe en gang, og ble så skuffa, for jeg klarte ikke å spise den,jeg ble kvalm. Men så fikk jeg blomkålsuppe hos en venninne, og den var knallgod! Hvordan lage god stappe? Og er kornene like gode med bare smør?

Kitt sa for siden:

Jeg river ganske mye av stilken også.

Kvalm av blomkålmos?:eek:
Jeg koker blomkålen, heller av vannet, har i masse meierismør og bittelitt fløte og moser med stavmikseren!:sikle::sikle::sikle:
Prøvde med fetaost og krydder blant annet, men fant ut at den var best naturell med smør og fløte!

Cornelia sa for siden:

Dette lagde jeg her om dagen, vi grillet noen store lekre kjøttstykker og hadde jukseris og salat til. Helt nydelig - å jeg liker egentlig ikke blomkål engang - trodde jeg da. :)

Kokkå sa for siden:

Prøvde en variant av denne, og må si dette er den beste "risen" jeg har smakt!!
Stekte den med hvitløk, purreløk og paprika i terninger, fantastisk godt!
Hadde den til kyllingfilet stekt i ovn med tandoori saus og broccoli:)

annama sa for siden:

Lagde meg denne i dag! Jukseris var godt!!! :ja:
Ba gutta mine smake og fortelle hva de spiste.
De trodde det var ris med sprøstekt løk...:rolleyes:

Nannah sa for siden:

Prøv et par ts soyasaus i blomkålrisen!
Det gjør susen synes jeg:)
Bland sausen i det smeltede smøret før du har i blomkålen.

Trulte67 sa for siden:

wow! Nå skal jeg også lage "ris"!

Monicamoa sa for siden:

Oi oi oi oi nå har jeg fått kjempe mange gode ideer!
TUSEN TUSEN takk, dette hjelper meg GODT på vei.. Det er ofte det å finne middager, alternativer etc som er det vanskelige. Men nå tror jeg at jeg skal klare det fint. Har ikke hatt noe sug etter gotteri eller osv, eneste er ris,poteter etc. Men i dag skal jeg lage blomkål mos, marinert kylling og hjemmelaget bearnaise saus! Gleder meg til å smake:D:D
Tusen takk for all hjelp!!

Monicamoa sa for siden:

Ooopps, ser at jeg svarte på feil innlegg... jeg er ny her, Beklager:o

Ignite sa for siden:

Ikke noe å bry seg om :) Lykke til!

swimzy sa for siden:

takk for tipset, skal absolutt prøves ut :)

NIK sa for siden:

Nam, nam! Takk for tips!

sarasirene sa for siden:

har nettopp hatt dette til dagens middag :) veldig godt

knh sa for siden:

Lagde dette i dag :D
Raspet ca 300gram blomkål og stekte i masse smør med 2 fedd hvitløk! Serverte det til laksekoteletter (20 kr for 500g first price;) ), asparges og hjemmelaget hollandesaus!! Namnam... Kjæresten digga blomkålrisen også, så det kommer til lages ofte hjemme hos oss :D Må nok lage mer neste gang, for "risen" ble borte med engang;) Skal nok prøve med purre og paprika også. Men var nyyydelig med bare hvitløk som tilbehør også :)

Tunrida sa for siden:

Jeg lagde denne til samboern i dag. Jukseris med kyllingkjøttdeig, kinesisk vårløk, fersk chili, hvitløk og litt fløte, salt og pepper. NOM NOM! :D

Areola sa for siden:

Den er verdt en "bump" til alle nykommerne nå i januar :)

Wenche Verdensfarer sa for siden:

Takk!
Pga denne tråden jeg registrerte meg her inne i dag!
Her var det så mye nyttig og interssant lesing. :)

Wenche Verdensfarer sa for siden:

Kan man ikke bruke brokkoli i stedet da? Hihi grønn jukseris. Det må da bli en hit på matbordet. ;)

Kitt sa for siden:

Leste at noen blandet med mest blomkål, men også en del broccoli!:)
Blir jo litt mer spennende og fargerik om man blander!

Shamu sa for siden:

Dette skal jeg teste i morgen! Namm!!!! :-)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.