Jeg har et problem med stavekontrolen i Open Office. Jeg har lagt inn bokmålslister, og de fungerer som de skal i vanlige dokumenter. Men nå når jeg oversetter noen produktark fra engelsk til norsk, og må oversette dem direkte i dokumentet, så insisterer stavekontrollen å være på engelsk, jeg stiller den tilbake til bokmål inne i stavekontrollen mens den er åpen (det eneste stedet jeg har funnet som man kan endre på stavekontrollspråket), men så fort jeg går videre til neste ord, så stiller den seg tilbake til engelsk.
Dette er utrolig irriterende, og gjør det vanskelig for meg å korrekturlese dokumentet etterpå. Noen som vet hvordan jeg kan beholde innstillingen på norsk?
Jeg har open office på norsk, og det finnes ikke noe sånt alternativ, eller noe tilsvarende etter språk, kun synonymordliste eller orddeling, og det andre alternativet, alle valg står på norsk.
Nope! Markeringen forsvinner så fort jeg åpner stavekontrollen, og det går, som jeg forklarer over her ikke å stille den inn først, det er det jeg strever med, man kan velge mellom diverse språk når stavekontrollen først er åpnet, som nå så står den på engelsk når jeg åpner den, og jeg velger norsk, og så går den tilbake til engelsk igjen.
Åh, du tror den retter underveis? Nei, jeg trykker på knappen for stavekontroll og da kommer det opp et vindu, akkurat som i word, og foreslår ord som er/kan være feilstavede.
Poenget er at det hadde vært veldig kjekt å ha den vanlige stavekontrollen, for jeg har lest meg så blind på teksten nå at jeg er redd jeg kommer til å overse feil om jeg bare leser gjennom den.
Sorrry... Men har du prøvd Google Translate? Det er fullstendig katastrofe!! Dette er produkter med avansert fagterm som brukes internt, så nettopp det verktøyet ble nevnt og ledd av da jeg fikk jobben. Men jeg MÅ oversette inne i dokumentene, som er doc-dokumenter. Oversettelsene er jo ikke problemet! Jeg må bare finne ut hvordan jeg får den til å slutte å hoppe tilbake til engelsk hele tiden.
Ok, ikke lenge siden jeg lastet ned den helt siste versjonen på engelsk, så skulle da tro den norske hadde tilsvarende til tools -> options på menyen under verktøy -> alternativer etc.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.