< Tilbake til oversikten

Julebord

raskall sa for siden:

Hei

Jeg har vært på lavkarbo-kjøret i halvannen uke nå og har nå kunnet kutte ut insulin helt og holdent, gått ned 3 kilo og føler meg kjempetopp.

Men i morgen er det julebord. Jeg har nok ikke noe problem med å spise riktig mat og droppe desserten, men hvordan er det med drikking? Jeg hadde håpt å kunne ta meg 2-3 halvlitere med øl. Noen som vet hvordan karbohydratnivået er i øl? Hva er en forsvarlig mengde å drikke?

Supera sa for siden:

Øl og likør må du nok holde deg unna, med mindre de har lavkarbo-øl. Øl er karbobombe. Det er en grunn til at det heter ølmage og ikke vinmage, vodkamage og så videre.

Men ren alkohol som vodka, rom, whiskey er det 0g i og tørr vin har 1-3 g karbo per liter, så du kan f.eks drikke litt:
Tørr vin
Rom og cola light
Martini
Whiskey
Vodka og lightbrus

Men husk at hvis du er i ketose nå, så går du ikke ut av ketose ved å drikke litt alkohol, men alkohol er lettere tilgjengelig energi for kroppen, så du forbrenner ikke fett så lenge alkoholen er i kroppen.

Anne sa for siden:

Akevitt og farris er ikke så verst det heller :D

Øl er noe av det verste du kan drikke:ja: Event kan du kjøpe med deg eget lavkarbo-øl. Fåes i de fleste større matbutikker. Smaker ikke helt det samme, men bruktbart.

Lykke til :)

MatGlad! sa for siden:

Har hørt at alkoholfritt øl kan være ett alternativ, men anner ikke hvor mange karbohydrater det er i de.:confused: Du får jo smaken om ikke noe anna:);) Skal selv på julebord neste helg, og har bestemt jeg for å ta ett glass vin. Er glad i øl (og akevitt), men det er ikke ett must.

vaskeklut sa for siden:

du spiser ikke brød, gjør du vel?

du skjønner... øl er flytende brød:eek: men, det er jo bare du selv som bestemmer hvor streng du vil være med deg selv.

Anne sa for siden:

Like mye karber i det, som med alkohol. Velg øl med lavt karbe-innhold. Det er å få. :ja:

raskall sa for siden:

Takk for mange svar. :) Jeg holder meg dermed til lettbrus eller farris til maten og koser meg med litt whisky (ikke whiskey, æsj) i baren etterpå. Jeg tror dessverre ikke det er lov å ta med eget øl på Det norske theateret :). Men vi skal jo "varme opp" litt på privat grunn først, så da kan jeg jo se om de har noe lavkarbo-øl hos Meny.

Har dere noe å anbefale?

Anne sa for siden:

Sakset noe fra ketolyse.no

dinapo sa for siden:

Carlsberg Lite......er godt.....Carlsberg er jo det beste ølet;-)

raskall sa for siden:

Jeg fikk kost meg godt på julebordet. Selve maten er jo fantastisk. Det var bare å la potetene være og kose seg med maten. Desserten var i følge de andre vond, så den var det ikke noe problem å unnvære. Jeg er uansett ikke så glad i karamellpudding.

Når det gjelder drikke, så hadde vi en samling før vi dro til restauranten. Da koste jeg meg med et par bokser Tuborg Lite. 5 karber pr. halvliter. :)

Resten av kvelden nøt jeg rødvin og et par cognacer. Blodsukkeret varierte gjennom hele kvelden mellom 6.0 og 6.5. :) Tror nesten jeg klarte å holde meg i ketose. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.