< Tilbake til oversikten

Hvor mye kan man egentlig spise?

Devana sa for siden:

Nå er det en stund siden jeg gikk på lavkarbo - jeg gikk på en sprekk og hoppet tilbake til Grete Roede en stund :eek: Uff...Det var et lite mareritt som nå er over og jeg kunne tenkt meg å begynne på'n igjen med positivt sinn.

MEN; På ketolyse...hvor mye skal man faktisk spise? Jeg har kontroll på dette med selve karbohydratene, proteiner + fett, men hvor mange måltider er anbefalt av dere som er litt "drevne" i dette? Og hvor mye spiser dere til hvert måltid? Jeg er så redd for å spise for mye og rett og slett gå opp i vekt pga dette, enda jeg kutter på karbohydratene.

Noen tanker? :)

heltny sa for siden:

Spis så mye du vil, bare du blir passe mett. spis når det passer deg, 1 måltid, eller fem på natta. Kos deg med maten, nyt den :)

Hiv innpå med fett og protein. Men ikke overspis. :)

Gerd sa for siden:

På ketolysekuren skal du spise når du er sulten og spise deg passe mett :)
Blir du fort sulten etter måltidene, kan det indikere på for lite fett i maten.

The Dude sa for siden:

For det første har Grete Roede ca 99% feilprosent, dvs at folk legger på seg minst like mye etter kuren som man gikk ned under torturen. Dette er felles for alle sultekurer og det er en god grunn til at du aldri noensinne vil få presentert statistikk fra disse om hva det varige vekttapet er. De vet selv at det varige vekttapet er 0 slik at de har en evig inntektskilde og får folk til å føle seg mer og mer som tapere. Du blir foret med en masse tull som du tror på og vil føle at det er din feil når det går galt. Realiteten er at du er dømt til å sprekke ved å følge sultekurer (kanskje ikke under selve kuren, men definitivt under "vedlikehold").

Det eneste som hjelper er kunnskap, dess mer du forstår, dess lettere vil det være å ta riktige valg.

Og for det andre så er det usikkert om man kan legge på seg noe særlig hvis man ikke spiser karbohydrater. Insulin er (etter hva jeg kjenner til) det eneste hormonet som muliggjør lagring av fett i fettcellene. Og siden insulin er en respons på karbohydrater så trenger du ikke å være redd for å gå opp hvis du spiser lite karbohydrater. Men skal du ned så går det en grense som synes å være individuell. Noen kan gå ned ved å spise mye kalorier, mens andre må spise mindre for å gå ned.

I motsetning til sultekurer vil du ved å spise lite karbohydrater få all energien du trenger fra fettlagrene slik at du kan spise veldig lite uten å få den fryktelige sultfølelsen eller uten at muskler begynner å brytes ned.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.