Jeg ser at det allerede ligger flere måter å lage marsipan på her inne, men jeg har laget den litt anderledes, så jeg legger ut min og :)
Jeg kjøpte ferdig knuste mandler, men helt knuste var de ikke. Jeg valgte å bruke dem slik, så får jeg litt å tygge på.
Jeg tok
1 eggehvite
2-3 dråper mandel ekstrakt
10-15 dråper Stevia Dulce (Den mørke varianten)
ca 130g ? knuste mandler (14 av strøkne ss i ordentlig ss måler)
(Vet dessverre ikke 100% fordi jeg oppdaget at vekten min hadde smeltet på undersiden, så jeg må ut å kjøpe ny i morgen....sukk)
Jeg blandet vesken sammen før jeg begynte å blande inn mandlene. Ble en seig og fin masse.
Jeg smeltet 50g 86% sjokolade (19g kh pr 100g) i mikroen som jeg dyppet deler av marsipanen i. Det var veldig mye igjen da jeg var ferdig. Så jeg tipper at jeg har kanskje brukt maks 20g om ikke mindre.
Jeg prøvde å regner litt på det, men det var ikke enkelt.
Dette er det som står om mandelmel på funksjonellmat.no:
"Vårt mandelmel inneholder de samme gode fettsyrene som mandler, men i mindre mengder. I mandelmelet er over 80% av fettet fra mandlene fjernet ved kaldpressing, for å gjøre det bedre egnet som mel."
Så tror det kan være vanskeligere å lage marsipan av. Men det er jo verdt et forsøk! Og kanskje det funker med en blanding av mandler og mandelmel?!? Lykke til:)
Vet ikke når det gjelder mandler, har kalt finmalte mandler mandelmel selv. Men i kokosmel så er det fjernet en del av fettet slik at man sitter igjen med mer fiber og protein. Det oppfører seg ganske annerledes enn finmalte kokosflak....
Ja, hvis du lager "mandelmel" selv ved å finmale mandler er det klart det inneholder like mye fett som de hele mandlene og dermed vil fungere flott som marsipaningrediens:) Går du derimot på helsekosten og kjøper mandelmel, får du en pose med fettredusert, finmalt mandelmasse som minner mer om kornmel;)
Jeg trodde og det var det samme til jeg i går ble fortalt av min nabo at det ikke var helt det samme. Men det er helt greit, da dropper vi det forsøket og erstatter det med et forsøk på kransekake hihi
Eh, det du har gjort er ikke helt marsipan, men en slags kransekakemasse, fordi du har ikke skåldet mandlene( følgelig fordi du kjøpte ferdig) og da blir den slik grov som her.
Men ja, det er veldig lett å lage marsipan. Jeg skal snart lage marsipan og fryse ned kuler og dyppe de like før jul..Men jeg må fryse de, ellers er glasset tomt før jul:D
Mandel ekstrakt fant jeg i vanlig butikk her i Østerrike så jeg regner med at det er det i Norge og. Stevia dulce vet jeg ikke om man får tak i i Norge. Må nesten forhøre seg. Men det er flytende søtningsmiddel.
Det kan du, så lenge det er et av de som er greie å bruke på lavkarbo. Flytende er ofte sterkere enn krystaller.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.