Jeg har blitt litt mer opptatt av mål (midjemål, og mål rundt armer og lår), siden jeg håååper at noe av det som er vekten min er økt muskelmasse. Har trent mye styrketrening og dette skal jo i teorien bety mer muskler... så får vi håpe det gjelder meg også.
Men hva er egentlig vanlig mål rundt låra? Jeg syns selv at jeg har enorme lår!! Har gått ned 4 cm i mål rundt låra siden i august, og merker det veldig mye, men skulle gjerne vært mye mye mindre akkurat der. Armene er også et svakt punkt, men jeg ser at her også har det blitt litt endring.
Hv0r mye man måler rundt lårene k0mmer an på vekt 0g høyde 0gså...
Jeg feks er hele 72cm rundt lårene 0g har n0k gått ned en del cm der, men jeg målte ikke da jeg startet.. Men huden på lårene mine er rynkete nå 0g liks0m henger litt i f0lder der øverst.
73 cm rundt lårene her... Sliter VELDIG med akkurat den biten, men det går jo sakte men sikkert nedover der også, men har vel litt å si på hva slags kroppsfasong man har også!
Blir det bedre etterhvert? Noen som har fulgt med?
Det som er veldig inspirerende er å lage et omriss med målebåndet - slik du var, og da ser du hvor mye du har gått ned. Men hos meg har det helt stoppet opp, og jeg har masse mer som må vekk på låra...
Tror kroppen punktforbrenner ganske bra.. Så brått så går man ned noen cm i lårene. og brått så står det stille. En kan jo ikke regne med å gå ned 10 cm i lårene når man går ned 10 i magen f.eks. Er jo ganske stor forskjell på omkretsen fra før..
Mine lår målte 84 cm da jeg startet. Målte dem i forgårs, og da var de 80 cm. Tror jeg har mistet mest fett rundt lårene. Det var det målet som hadde gått mest ned i alle fall.
Mine lår har gått fra 68 til 61cm. Er ekstremt eplefasong, så skulle gjerne ha beholdt mer av de, men, men. Aner ikke hvor jeg havner mht cm, da. Kan jo være at de forblir sånn ca 60 cm? :o Punktslanking er ikke mulig, men jeg KAN trene lårene større, aldri så galt.. :p
Jeg begynte å trene i Mai og gikk ikke ned ett gram fra mai til auguat selv om jeg gikk fra sofagris til 3 treninger i uka med personlig trener. Så jeg fikk beskjed om å måle meg da for å holde motivasjon. La om kostholdet i august og har gått ned 17 kg fra aug til desember. Og målene mine har endret seg MYE (føler jeg selv da...) :
Mage - 25 cm
Hofter - 20 cm
LÅR - -14 cm på hvert lår!! (54 cm rundt nå)
Hvilken kroppstype er du da? Tipper du er mesomorf (mye muskler og fette legger på seg overalt). De sier at mesomorfene har vanskeligst for å gå ned i vekt. Er man endomorf (spinkle lår og armer, men alt fettet legger seg rundt magen) så er det lettere å gå ned i vekt. Den siste typen er ektomorf (lang og tynn) BTW. Det går en skala fra ektomorf til mesomorf til endomorf og man skal kunne plassere seg en plass der. Jeg er mesomorf med endomorfe tendenser. Og jeg har heller ikke gått ned noe rundt magen... Men lårene mistet jeg 4 cm på i løpet av tre måneder.
:nei:. Det har ingen som helst sammenheng! Det handler om helt andre ting, hvor lenge man har vært overvektig, om man har følgesykdommer i tillegg til overvekten, alder, kjønn etc. Kroppsformen har ikke noe å si for vekttapet. Hvor fort et vekttap blir synlig, se, det er en annen ting.
Mine lår er ... 47 cm :p. Og jeg er 167 cm og veier 80 kg, så det er ikke noe å lure på hvor mine kg ligger. Det er i hvert fall ikke rundt lår og armer.
Leste dette i Bedre Uten Brød akkurat, hehe. Selvfølgelig er ikke det den eneste faktoren, men to like tilfeller der eneste forskjell er at den ene er endomorf og den andre mesomorf, så sier Bedre Uten Brød at endomorf går raskere ned.
Jeg tror ikke så mye på sånne klassifiseringer skal jeg være ærlig. Den testen du la ut stemte overhodet ikke på meg, på noen måte. Jeg er lav, eller sånn omtrent litt under gjennomsnittet men ha lange tynne bein og armer, lita rumpe og smale hofter og en kompakt torso, og resultatet stemte ikke.
MEN. Jeg har vært overvektig siden barneskolealder. Det antallet fettceller du ender opp med bestemmes i løpet av puberteten, og om man er tykk da vil man følgelig ha flere fettceller enn en som er slank i vekstperioden. Ergo har man flere fettceller å ''tømme''. Har aldri hørt om, eller sett noe som understøtter den teorien.
Ikke jeg heller, skal jeg ærlig innrømme. De hadde ikke inkludert noen tall i boka. Jeg regner med at det var noe Lutz hadde observert i løpet av de 40 årene på klinikken sin.
Godt mulig. Men igjen så har en person med epleform mer fett rundt midja som er det kritiske, for da ligger fettet rundt de indre organer. Man har også gjerne høyere insulinverdier med en sånn kroppsform. Så helt personlig, anektodisk gjerne, så opplever jeg nettopp det motsatte. Venninner av meg som har timeglass/pæreform dropper fem kg hvor lett som helst, mens jeg må slite og svette for hvert eneste gram ... :o
Oi, manglet en IKKE. De hadde IKKE inkludert tall i boka altså. redigere innlegget mitt
Men photo, du har jo diverse hormonproblemer, så det blir vel ikke helt riktig å sammenligne deg med de pæreformede venninne dine?
Jeg var til og med pæreformet da jeg veide 135 kg, jeg... Men det irriterende er at da jeg la på meg så gikk jeg med hoftebukser. Så jeg har ett skikkelig hakk i nedre mage der den plutselig stikker ut... Og DER vil buksene være, selv om jeg ikke vil ha dem der lenger... Og har veldig dype groper på hoftene der trusa/buksene vil ligge også... Huff...
Jo, men det jeg tror er at jeg har fått de hormonprobleme som følge av kroppformen min -altså hvor fettet lettest lagres hos meg som igjen fører til at jeg får mer fett der det er skadelig å få fett, som videre fører til hormonfeil. Og jeg tror også at kroppsformen min er geneteisk når jeg ser på hvordan foreldrene mine sine kroppsfasonger er.
Men tror du ikke at du har hatt hormonproblemene ca hele livet da? Altså at noe av grunnen til at du begynte å legge på deg var at du hadde hormonproblemer? Du ble vel overvektig i ganske ung alder, men har du noen gang hatt stabil mens?
Kroppstype er genetisk, ja. Men du hadde sannsynligvis vært litt høyere hvis du hadde spist lavkarbo siden du var liten. ;) Mennesket ble plutselig lavere da vi begynte å spise høykarbo.
Faren min sin familie er ca midt mellom ektomorf og mesomorf. Høye og slanke, med litt muskler. Heldiggriser, finnes ikke overvektige i den familien. Moren min sin familie derimot er alle mesomorfe med endomorfe tendenser, og så godt som alle er overvektige. Jeg har arvet det meste fra moren min, inkludert kroppstype... Lillesøstera mi derimot har arvet mesteparten fra faren min og spiser mer enn meg og har en BMI på 19.
Det er mulig det, men det understøtter fortsatt ikke teorien om at folk med epleform har lettere for å gå ned i vekt.
Jeg hadde stabil mens i stort sett alle år, men så har jeg gått på p-piller nesten uavbrutt fra jeg var seksten til jeg var niogtjue.
Nei, det gjør ikke det. Men det stod det i Bedre Uten Brød, og selv om det bare var en påstand uten bevis så velger jeg å tro at de har bevis i bakhånd. Kall meg naiv, men så mye annet av det de skriver har bevis, så jeg tror ikke de hadde kommet med en slik påstand uten noen form for beviser.
Jeg er selv en tilhenger av den boka. Kan ikke huske å ha lest nettopp det, men nå er det en stund siden.
Pcos kan vises på så mange forskjellige måter, ikke alle har cyster en gang. Det som er mest tydelig hos meg er de mannlige kjønnshormone, cystene har heldigvis forsvunnet. Jeg gikk som sagt på p-piller i mange mange år, og hvordan det var før jeg var seksten har jeg ikke oversikt over. Men på p-piller så får man jo egentlig en falsk blødning. Etter at jeg sluttet så gikk det over stokk og stein ganske lenge, faktisk. Hyppige og underlige blødninger, for så å være borte litt vel lenge. Nå har den vært klokkeren i tre måneder :D
Dette var jo litt ukjent for meg. Ellers har jeg lagt merke til at rompa mi har blitt litt større og mykere å sitte på (skarpe rævben :p), og at hoftene er mykere og rundere, og der har jeg faktisk gått opp litt i cm, og det gjør virkelig ingenting!. Det har jeg uansett tatt som et godt tegn på at kroppen min antar en noe mer kvinnelig form. Derfor ble jeg veldig overrasket over at lårene mine har gått såpass inn, skulle jo tro at det gikk motsatt vei. Men kanskje jeg målte feil sted i forhold til sist? Målte litt over midten der låret er ca bredest (men mine er egentlig like tynne fra feste til kne, liksom).
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.