< Tilbake til oversikten

Negative kalorier

Nike sa for siden:

Finnes det? Altså mat der man forbrenner mer på selve fordøyelsen av maten enn hva den inneholder. Eksempler er (etter sigende) selleri, brokkoli, appelsiner, epler, blåbær etc. Eller er dette bare tull?

Gracella sa for siden:

Det er nok bare tull (urban legends)

Iset sa for siden:

Tull ja.

Nike sa for siden:

Hmpfr, ante meg jo egentlig det. Men måtte jo spørre, sånn i alle tilfelle ;)

Michelin sa for siden:

det finnes faktisk ei bok om det, meeeen, æ kan ikkje gå god for at teorien stemme...

"mat som forbrenner fett" av dr. Caroline M. Shreeve (kom mæ aldri lenger enn å lese den...kjedelig dag på flyplass :rodme: )

Nike sa for siden:

Mat som forbrenner fett og mat som forbrennes i fordøyelsesprosessen er ikke helt det samme tror jeg, men hvorfor ikke "jatakk begge deler"..:D Det første har vel med termisk effekt å gjøre?

Sandy sa for siden:

Jeg har utviklet en helt fantastisk teori om negative kalorier - lever dog ikke etter den i like stor grad nå lenger... ;-) Den ble utviklet grunnet min enrome appetitt på is. Kunne spise 2 liter rett fra boksen, og sluttet ikke før boksen var tom. Når man er godt og vel halveis i boksen, begynner man og fryse ganske mye - etter hvert får kroppen ukontrollerte skjelvinger. I starten begikk jeg feilen å sette meg under et varmt pledd, men ikke etter at teorien om negative kalorier kom til verden... Leste nemlig at når kroppen blir tilstrekkelig nedkjølt, begynner den å skjelve for å skape varme. Denne skjelvingen er visst veldig energikrevende, og kroppen forberenner kalorier ved det. Siden dette også skjer når man spiser rikelige mengder med is, må jo det bety at kaloriene man får i seg, pluss litt ekstra, blir brukt opp for å varme opp kroppen igjen. Altså spiser man negative kalorier ;-) Man må bare sørge for å spise NOK is, slik at man begynner å skjelve.... Fant etterhvert flere sprekker i teorien, og anbefaler ingen og følge den i den tro at man vil bli slankere av den... (kanskje hvis man bytter ut fløteisen med isbiter??)

mofe sa for siden:

Å slanke seg ved å kjøle ned kroppen, ved å spise is.. jaja. Dem om det. :)

Yonah sa for siden:

Øh, jeg går jo ikke fortere ned i vekt selv om jeg stort sett hele tiden fryser så jeg skjelver..

Photobscura sa for siden:

Haha! Omtrent like smart og med like mye hold som min kjempegode idé om å drikke meg mett på vann, gitt! :p

Gracella sa for siden:

Hmmm, det der hørtes mistenkelig likt min teori om is og negative kalorier... men min teori gikk bare ut på at en generell nedkjøling vha is i magen, krevde energi for å opprettholde kroppstemperaturen og følgelig var isspising slankende, hehe.

Nike sa for siden:

Alt man må gjøre er altså å spise maten frossen. Frysen er herved fylt med sjokolade!:D:rolleyes:

Gracella sa for siden:

Hehe :D

frkprym sa for siden:

Det er jo et faktum at man bruker mer energi når det er kaldt. Oppholder du deg i lengre tid utendørs i minus førti grader går det med en del kalorier til oppvarming. Dessverre er vel kroppen vår såpass fornuftig at den øker sultfølelsen tilsvarende. Og så er man vel tilbake til null effekt?

Det samme som teorien om at om man fyller magen med energitom salat, blir det ikke noe problem å gå ned i vekt, for da er man jo mett på 0 kalorier. Vil vel heller si at man blir full, enn mett?

Nike sa for siden:

Man blir iallfall fortere full hvis man bare har spist salat :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.