< Tilbake til oversikten

Mandler

Fluke sa for siden:

Jeg ser at i matvareguiden at mandler inneholder mer fiber enn karb, og at det derfor bør være ok. Er det det?

Jeg syns liksom det er godt å ta en neve mandler når jeg blir fysen på noe godt, men er litt usikker på om det er særlig lurt ...

Gerd sa for siden:

Mandler er ok på ketolysekuren :ja:
Karbohydratene må telles med i dagens rasjon :)

Fluke sa for siden:

Selv om de nulles ut av fiber? Eller gjør de ikke det da?

Iset sa for siden:

8,7 gram netto karber per 100 gram mandler, står det i matvaretabellen, så du kan jo bare se det an litt, alt etter hvor mange karber du har å gå på. Jeg spiser mandler hver dag, men er ikke i ketose da. Men jeg ser ingen problemer med å ta seg en liten neve (30-40 gram) altså.

Iset sa for siden:

Nei det tror jeg ikke, karbohydratene som er oppgitt i matvaretabellen er netto, tror jeg?

Fluke sa for siden:

Men her står det:

:???:

Gerd sa for siden:

Fiber er allerede trukke fra i norske matvaretabeller og i norske matvarer (og nordiske?).

Så mandler inneholder 8,7 ( iflg matvaretabellen)

Iset sa for siden:

Ja, det gjelder bla. amerikanske matvarer. Fjernt at de ikke kan skrive det på den siden.

Fluke sa for siden:

Ja. Jeg som har spist mandler som bare det. :( Får vel slutte med det da. :sukk:

Takk for hjelpen damer! :)

Iset sa for siden:

Jeg synes ikke du skal slutte med det, mandler er uhyre sunt og en perfekt matvare. Bare vær obs på karboinnholdet og at nøtter KAN stanse vektnedgangen (eller forsinke den) hos noen. Men det ser jo ikke ut som om det har skjedd hos deg, du har jo gått ned kjempemasse! :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.