< Tilbake til oversikten

Hjelp! Hva kan jeg spise med diaré?

Pearl sa for siden:

Jeg har hatt kraftig og veldig vanntynn diare i 3 dager. :eek: Ja, og så mye mageknip. Beholder nesten ingenting. Har gått ned nesten 3 kilo på tre dager, så dette kan umulig være særlig bra. Lurer på om det er noe annet enn loff, kjeks jeg kan spise som binder vann i tarmene. Jeg har til nå prøvd litt skinke, litt kylling og litt egg. Ingenting ble beholdt. Har ikke lyst til å bryte ketosen. Har nettopp vært igjennom to nilleuker og får så fryktelig hodepine hvis jeg bryter ketosen og skal inn igjen. Er det noen som har erfaring med noe lavkarbokost som kan fungere? Drikker Farris.

Photobscura sa for siden:

Blåbær! Fiberhusk (loppefrø eler psylliumsfrøskall, fåes kjøpt på apoteket eller på Ica og er tarmregulerende, og helt enkelt geinalt!!!)

Pearl sa for siden:

Takk skal du ha Photobscura. Da er jeg på vei til Apoteket. Hvordan bruker jeg fiberhusk, loppefrø eller psylliumsfrøskall? Skal det blandes i noe eller spises naturell?

Du skal blande det med vann, men det står på boksen. Den boksen jeg har mener jeg er kjøpt på apotek. Den er hvit og grønn, og det står ''Husk - psyllium-frøskaller-tarmregulerende'' på den!

Pearl sa for siden:

Jeg fant den verken på apoteket eller ICA, men jeg fant den i Helsekosten. Nå er fiberhusken inntatt. Venter i spenning.

mofe sa for siden:

slår opp i læreboka ang. behandling av diare

• Husk å drikke mye!

• Husk nok salter!

• "Stoppekost:" Små måltider, avkok av ris eller havre, uttynnet gulrotpure, svak buljong.

Også står det "siden laktaseaktiviteten kan være redusert, kan det være lurt å unngå laktose til diareen har gitt seg. Dvs. hold deg unna melkeprodukter.

• "Deretter prøver man med halvflytende eller moset mat og velger fiberfattige matvarer som eggretter, kokt mager fisk og kjøttmat, ristet loff, tynt knekkebrød og sukkerkavringer"

• Eple inneholder en type løselig fiber som kan ha en gunstig effekt på diare. Usøtet eplemost, eplejuice blandet med Farris (inneholder salter) og revet rått eple kan derfor ha en stoppende effekt på diare. Annen type stoppende mat er pasta, banan og blåbær, evt. blåbærsaft.

Lykke til! Hadde jeg vært deg ville jeg først hatt fokus på å bli kvitt diareen, så får du heller fortsette med lavkarbo senere. :ja:

Pearl sa for siden:

Takk skal du ha Mofe. Jeg må nok konsentrere meg om diareen først ja. Merker at jeg er blitt ganske slapp etter tre dager på nesten bare Farris. Jeg har nå drukket et glass emd Fiberhusk. Ikke akkurat et gourmetmåltid, men jeg venter nå litt i spenning på om det går bra.

mofe sa for siden:

Ja.. jeg skjønner at du helst ikke vil ut av ketose, men akkurat nå trenger kroppen din næring :ja: Jeg ville satset på blåbærsaft som drikke, og blanding av farris og eplejuice, samt litt banan moset f.eks i tynn-tynn havresuppe, og litt "småmat" i begynnelsen. Tarmene dine er nok "irriterte" nå, så ikke gi dem så mye å jobbe med i begynnelsen.

Og prøv å få i deg litt salter, kroppen din har nok mangelvare på det nå :ja:

Pearl sa for siden:

Vidundermiddelet til Photobscura ser ut til å ha effekt. Det gikk bra med et glass vann med fiberhusk i. Jeg har ikke lyst til å gi opp ketosen så fort, for jeg får så forferdelig vondt i hodet hver gang jeg skal inn i ketose igjen. Så nå har jeg prøvd å lage eggerøre av ett egg laget med vann og salt og stekt i teflonpanne uten smør. Det ser jammen ut som at jeg beholder dette også. Nå skal jeg en tur til Ultra. Der har de blåbærsaft uten sukker. Kanskje jeg prøver å blande Farris og blåbærsaften. :krysser fingrene:

Hurra! Det hjalp meg veldig under opptrappinga av metformin, uten den husken så tror jeg ikke jeg hadde tort å folate huset :p. Blåbærsaft i farris høres forresten fantastisk ut -blåbærbrus :D
Kan ikke du sjekke hvilket søtstoff som er brukt i, og hvilket merke?

Grovsnus sa for siden:

4 Kapsler med IDIOFORM (apotekvare) Og hvis det er skikkelig plagsomt IMODIUM(også apotekvare)
Den kombinasjonen berga Frankriketuren min i høst.
Mvh Grovsnus
ha en fast og fin mage :)

Hvordan går det med magen nå?

Ikke for å være slem altså, men jeg må knise litt hver gang jeg leser trådtittlene din :rulleøyne

Pearl sa for siden:

Der tok jeg den. Auda. :lol:

Det går betydelig bedre idag. Jeg har faktisk greid å bli bedre uten å miste ketosen. :strålende fornøyd: Spiste innmaten i en halv bolle, tok HUSK (den er forresten ikke god), blåbærsaft og Farris. Når dette gikk bra laget jeg eggerøre med vann og salt. Har ikke tenkt å utfordre sjebnen mer idag, fortsetter med dette, men legger på litt ren eplemost, også uten noe søtning. Så heldigvis Grovsnus har jeg greid meg uten medisiner.

Blåbærsaften jeg har funnet er bare helt perfekt for oss. Merket heter Ritni og det er ren råsaft av blåbær. :) Den er ikke tilsatt verken sukker eller kunstig søtning. De har også ren kreklingsaft. Den er innkjøpt, men ikke smakt på ennå. Hvis en vil ha søt saft, kan en jo søte med hvilken søtning en vil selv. Jeg bruker den uten noe søtning.

mofe sa for siden:

Åh, hvor kjøper du den? Jeg eeelsker blåbærsaft! Og krekling er jo supermat, full av antioksidanter, både den og blåbær :ja:

Pearl sa for siden:

Jeg har kjøpt den på Ultra. Liten glassflaske. Praktisk at den er liten siden den må drikkes opp innen 7 - 9 dager etter åpning. Men så slipper vi konserveringsmidler og søtning da.

Oi, høres fantastisk ut! Jeg spiser mer eller mindre aldri søtt, så min toleranse er veldig lav.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.