< Tilbake til oversikten

Kylling - urk!

Veggpryd sa for siden:

Broren min har avstått fra kylling helt siden han kjørte kjøttbil for over 10 år siden. Jeg har bare syntes han har vært rar.

Så var det den nyheten på TV for noen uker siden hvor tusenvis av syke kyllinger med sårskader og gudveithva som ble sendt til slakteriet OG sendt videre til kjølediskene hos Rimi (eller var det Rema?). Husker sist jeg spiste kylling: Ferdig grillet kyllinglår og bryststykker i en pen pakke med plast over hos Rema. Da jeg satte tennene i låret måtte spytte ut i vasken, for det smakte råttent. Æsj.

Nå har broren min fortalt hvorfor han ikke spiser kylling. Hos produsentene hang kyllingene ute i solen for å tines ved siden av avfallscontainere, og det var bare ekkelt og en hel haug med fluer som surret rundt der og det var en helt ubeskrivelig stank. Det var ikke bare et engangs-tilfelle, det var hver gang har var og hentet der.

Så var det et sted (også produsent) som slang frosne kyllinger utover gulvet på fredagen, og sprayet de med varmt vann for så å la de ligge der og tine over helgen... :eek:

Så leser jeg i "Äkta Vara" av Mats-Eric Nilsson, og han forteller at det må være noe rart med kyllingen siden de kan selges for 29,90 pr. stk. Han forteller videre at en svensk avis hadde avslørt at slakteriene ett år måtte kaste 2,2 millioner kyllinger. Kyllingene var enten sjøldaua eller så syke og skadet at de ikke kunne brukes til menneskemat. Mange av de var avmagret og mange hadde blitt klemt ihjel under transporten. De kunne ikke engang brukes til MacDonalds Kyllingnuggets.

Nå sitter jeg og kjenner den ekle råtne smaken av det kyllinglåret, og tror kanskje det ikke blir noen flere hvite italienere på meg, før jeg får tak i en som har levd et godt liv og fått lov til å sparke grus og plukke i bakken mesteparten av sitt liv.

Er det noen som vet om det går an å få tak i sånne kyllinger/høns her i landet?

Areola sa for siden:

Har du lyst til å vite hvordan svenske griser har det også, eller skal jeg la være...? (du får heller ikke så lyst på grisekjøtt etter å ha sett videoen på aftenposten.no :()

Veggpryd sa for siden:

NEI!!!! :eek: Jeg vil være i den deilige uvitende verden jeg er i nå. Jeg elsker skylappene mine. De hullene jeg har fått i de kan jeg lappe! :lol:

Fluke sa for siden:

har ikke lest hele innlegget

Vi har litt skylapper i forhold til kyllingkjøtt, men kjøper kun økologiske egg -nettopp fordi vi vet hvilke forhold hønene (både "frittgående" og burhøns) lever under.

heltny sa for siden:

Meny - Frihet til og velge :lol:

Lillebille sa for siden:

Jeg er sååå enig med deg!! Her går det også kun i økologiske egg, og ikke egg fra såkalt ”frittgående” høns. Det får ikke hjelpe at vi må betale litt mer…:p
[color=#222222][/color]
Kylling blir jeg kvalm av, så det spiser jeg aldri..

Lillebille sa for siden:

Her? ;)

Veggpryd sa for siden:

Takk for link! :) Den stange-kyllingen har jeg hørt mange gode rykter om, men aldri helt funnet ut hvor man får kjøpt det.

trillian78 sa for siden:

Stangekyllingen er nydelig :ja: De har den på Meny.

Veggpryd sa for siden:

Da skal jeg jammen prøve den! :)

LenaBeatrice sa for siden:

Gubben har jobbet for Prior.....og jeg er veldig flink til å stikke fingrene i øra og synge en fin sang, når han vil fortelle om arbeidet sitt der ;-)

Lillebille sa for siden:

Jeg har et problem med kjøtt generelt, f.eks når jeg spiser et kjøttstykke og plutselig ser en bit av en blodåre eller en eller annen slingse av en sene eller noe sånt, ja da mister jeg fullstendig matlysten og blir rett og slett kvalm…:(

Tror jeg egentlig, dypt der inne, er en "skapvegetarianer"…:p

vargo sa for siden:

det er jeg og..har kutta ut kylling jeg..kanskje det blir annet kjøtt ettervært også:)

sirimor sa for siden:

Enig! Liker ikke å se hva jeg egentlig spiser....huff

Krizzi sa for siden:

Jeg har som flere har nevnt problemer med å spise fjærkre pga av alt vi har sett og hørt om hva som foregår i produksjon av kyllinger.
Men etter at jeg selv har vært på Stangegård og sett har jeg endret oppfattning. Min konklusjon: Alle deres produkter anbefales både av mathygieniske og etiske grunner, og ikke minst en smaksopplevelse som ikke kan sammenlignes med andre. :sikle::spisesnak

jvb sa for siden:

Helt enig,
pleier å handle svinekjøtt fra en liten, økologisk gård noen mil unna her og det smaker bare helt fantastisk mye bedre enn den billige, masseproduserte fra butikken. Og så kan jeg peke ut grisen selv hvis jeg vil :)

Og så er det kanskje litt ironisk, siden jeg spiser dyret, at jeg synes det er ok at grisen har hatt en normal og sunn oppvekst :P

Blupp sa for siden:

Fint å få bekreftet at de har et greit liv før de havner i gryta. Har kjøpt de noen ganger og de smaker GODT! :)

Impulsiw sa for siden:

Jeg har også kjøpt sånn ferdigstekt vakumpakket kylling...den var nesten råtten føltes det ut som..kjøttet gikk liksom i oppløsning..:eek:.det var første og siste gangen jeg kjøpte sånn kylling i alle fall!

siljeogmanila sa for siden:

I min lille verden kommer kjøttt fra Meny... Her blir det laget og lagt i praktiske pakninger...

Kylling spiser jeg ikke, etter å ha ved et uhell sett en film om oppdretten. Egg kjøpes økologisk.

skylapper er greit å ha!:D

lifejack sa for siden:

Jeg spiser også Holte gård sine produkter i tillegg til Stange.
Holte gård er også ideell for meg fordi den er så nærme der jeg bor når jeg er i Norge:)
Her kan du lese mer om dem: www.holtegard.no/index.html og under "kundeliste" finner du oversikt over endel av forhandlerne!

Carisma sa for siden:

Jeg er oppvokst på gård, med både kyllinger og griser, og det er litt hysterisk å mene at alle dyr har det grusomt under oppveksten!
Hos oss (og de fleste andre grisebønder i Norge) gikk grisene ute på sommeren, og hadde helt grei plass inne på vinterstid.
Og er det opp til produsentene så har de fleste dyr en helt grei levetid. Man får jo et forhold til dyra og veit at de er levende individer. Og man går jo ikke inn for at de skal ha det vondt!
Men man må jo overleve som produsent også, og det er vanskelig i Norge. Forbrukerene er kun opptatt av å betale minst mulig, og da presser man produsentene til å effektivisere driften, øke antallet dyr og minske plass og tidsforbruk pr dyr. Noe man blandt annet ser resultatet av på de tidligere omtalte grisefarmene i sverige (selv om jeg mener en god del av materialet beror på tilfeldigheter, og at det neppe viser en reel daglig drift).
Med høner og kyllinger har det vært litt anderledes siden inntjeningen er minimal, og man har derfor vært nødt til å drive mest mulig effektivt og mindre humant. I tillegg til at de i seg selv ikke er spesielt plasskrevende, og man har derfor ekspirementert med å presse inn flere på mindre områder. Og som sagt, dette er basert på muligheten til å drive med inntjening.

Forøvrig gikk vel første innelgget mer på hvordan dyrene behandles under og etter slakting, og jeg tror det er flere ting å sette fingeren på der enn hos den jevne kjøttprodusent. Gilde, Prior og deres likemenn grafser til seg av kaka, og har ikke det samme forholdet til individene som produsentene har. I tillegg gjør de alt de kan for å hindre at konkurrenrende, mer humane småbedrifter får drive, og resultatet kan sees i butikkene og i kjøttkontainere...

Men alt i alt så er all kjøttproduksjon basert på at man skal kunne få det til å gå rundt, og med det hysteriske jaget etter lavere priser på mat som vi har så har man ikke så mange valg. Så forbrukerne graver sin egen grav.

Veggpryd sa for siden:

Jeg forstår det med inntjeningen og at vi får det vi ber om... dessverre. Det er synd at vårt prispress går så til de grader utover småbedrifter - og matkvaliteten.

Jeg tenker vel egoistisk nok mer på kjøttets kvalitet enn på de stakkars dyrene :o Sånn som oppdrettslaks for eksempel, som har blitt helt verdiløst som menneskemat. Den stakkars laksen blir foret med vegetabilsk olje og maismel, og fisken inneholder nå omega 6 i stedet for omega 3.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.