< Tilbake til oversikten

Lavkarbo på Wikipedia

trillian78 sa for siden:

Satt og søkte på lavkarborelaterte temaer på Wikipedia. Og det viser seg at det på den norske versjonen av Wikipedia IKKE finnes noen innlegg på "LCHF", ikke på "lavkarbo", innlegget på "ketose" er kort og villedende og "ketogen diett" er også latterlig kort og mangefull :o

Noen som føler kallet? :snill:

Veggpryd sa for siden:

Det er jo en skandale! :eek:

Det må vi gjøre noe med! :D

Edit: Du er jo veldig god til å formulere deg skriftlig da, Trillian...:dulte:

Photobscura sa for siden:

Ha, jeg prøvde meg på det der. Et sted sto det at ketose kun var en sultmodus, så jeg logget meg joggu inn og tilføyde et ekstra punkt om kostindusert ketose. Et par dager senere fikk jeg mail fra den opprinnelige artikkelforfatteren om at h*n hadde endret det tilbake da det ikke fantes noe vitenskapelig hold for det jeg hadde skrevet. :rolleyes:

nellie sa for siden:

hvis ikke det finnes noe vitenskapelig hold for det du har skrevet, finnes det noe vitenskapelig hold for det han har skrevet da?

Ja, det gjør det jo, at man går i ketose når man faster/sulter seg, det er et vitenskapelig faktum.

nellie sa for siden:

okei, er det det som står altså. lære seg å lese hele posten

Hehe :p. Men uansett, da. Fenomenet 'kostindusert ketose' er vel også et ganske veletablert fenomen, kanskje jeg omtalte det i for lite objektive ordlag? :p. Sannelig om jeg vet.

Sungrazer sa for siden:

Jammen, h*n har forsåvidt rett. Metabolsk sett så er det omtrent det samme som skjer i kroppen som når man sulter seg. Bortsett fra at når man er i kostholdsindusert ketose vha. LCHF så sulter man seg uten å være sulten, og man får primært næring fra fett og proteiner.

Sjekk bare denne linken, det er den beste forklaringen på hva som skjer i kroppen jeg har lest noensinne:
http://www.proteinpower.com/drmike/ketones-and-ketosis/metabolism-and-ketosis/

Kanskje du skal ta utgangspunkt i artikkelen over, og gjøre et forsøk til. :) Eventuelt oversette den engelske artikkelen som er knallbra: en.wikipedia.org/wiki/Ketosis

Joda, han har på en måte rett. Men jeg synes det blir litt feil likevel, for man vil vel ikke si at mennesket før jordbruket gikk og sultet til omtrent en hver tid? Eller at diverse urbefolkninger gjør/gjorde det. Jeg synes det blir litt feil bruk av ord, og en ensidighet i beskrivelsen av ketose. Noen vil jo i dag også si at kroppene til overvektige som overspiser på raske karbs sulter fordi den ikke klarer å nyttiggjøre seg næringen -eller mangelen av den, enn om det ikke er faglig term.
Mitt tillegg begynte med noe som '' ... Men det finnes også ...'' etc. Med det fornektet jeg ikke det han skrev, men beskrev den kontrollerte formen for ketose.
Jeg har dessverre ikke tid til å gjøre sånne ting nå, håper noen andre kan ta seg av det? :D

Kjør på :D! Ellers er det mulig jeg har litt tid til overs etter jul, hehe ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.