< Tilbake til oversikten

Hvordan går det med kondisen på ketolyse?

Jellyfish sa for siden:

Jeg er vant til å trene ganske mye, og er i ganske god form til tross for betydelig overvekt. Synes det er helt fantastisk å ta meg helt ut på en spinningtime, og gikk til toppen av Kilimanjaro for et par måneder siden. Har akkurat begynt på ketolysekuren, og vet jo at jeg ikke kan fortsette å trene på samme måten. Var likevel på spinning i morges, men tok det helt rolig. Stivnet ikke, men kjente på slutten av timen at jeg var ganske "tom" i beina. Imidlertid ble jeg nesten ikke sliten i pusten, og merket at jeg anstrengte meg mye mindre enn vanlig (hadde også mye lavere puls enn jeg vanligvis trener på). Det jeg lurer på er om jeg risikerer å få dårligere kondis av å gå på ketolysekuren? I og med at jeg trener på mye lavere intensitet enn jeg pleier?

energibunten sa for siden:

Ja du får dårligere kondis når intensiteten blir lavere enn normalt.

Så lenge du orker, så lenge du synes det er gøy og så lenge du står oppreist etter trening ;-) kan jeg ikke skjønne at du trenger å ta det så veldig rolig.

Bare følg med på om du skulle bli svimmel eller uvel nå i starten når du trener, men føler du deg fin så bare kjør på.

Å kjøre skikkelig hardt opp mot maks puls kommer til å føles tyngre enn før du la om kosten, men er egentlig ingen indikasjon på dårlig form, bare at kroppen gjerne ville hatt noe sukker å forbrenne.

Over tid klarer kroppen å trene opp fettforbrenningen til ditt maks, men neppe helt opp i maks puls. Men hva så ? trener du hardt får du mye igjen uansett.

Jellyfish sa for siden:

Takk skal du ha! Leser mange steder at jeg ikke må slite meg ut, men jeg får bare prøve meg frem og håpe at beina henger med kondisen igjen etterhvert :-)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.