< Tilbake til oversikten

LCHF vs. Høykarbo (Vitaminer og mineraler)

LenaBeatrice sa for siden:

Klipper og limer inn et innlegg fra bloggen min:

Det finnes delte meninger om hvor store mengder vitaminer og mineraler vi trenger å få i oss gjennom kosten.
Ernæringsrådet har sine anbefalinger, mens Fedon Lindberg skriver at mye tyder på at Ernæringsrådets mengder er for små.
Finnes sikkert flere meninger om dette.

Jeg har ikke hatt som mål å finne hva som er riktig mengde vitaminer eller mineraler.
Det jeg har sett på er hvor typiske LCHF-matvarer havner, sammenlignet med maten Ernæringsrådet mener vi skal spise mye av.
Jeg har valgt å dele inn matvarene jeg har sjekket i tre grupper, for å se fra hvilken gruppe vi finner mat med størst konsentrasjon av de vitaminer og mineraler som Ernæringsrådet synes vi bør få i oss.
Når det gjelder mat som kjøtt og fisk og egg har jeg valgt kokt, stekt, eller røkt, for vi spiser jo sjelden dette rått.
I Matvaretabellen er inneholdet av vitaminer og mineraler oppgitt pr. 100 gram spiselig vare.
Men ikke alle vitaminer og mineraler er oppgitt med samme enhet.
Vitamin B 6, er som et eksempel oppgitt med milligram/100 gram vare, mens Vitamin B 12 er oppgitt med mikrogram/100 gram vare.
Dette spiller ingen rolle da man sammenligner to matvarer.
Jeg har valgt å fjerne enhetsbetegnelsene og bare beholdt tallene, så det skal blir mere ryddig og oversiktlig for dere å se forskjellen i konsentrasjon mellom to matvarer. Men om dere ønsker å se om det er milligram, mikrogram eller annet det handler om, ja da kan dere finne ut av det i Matvaretabellen.

Dette er matvarene jeg har sjekket:

Strikt LCHF
Stekt entrecotekam, Stekt familieribbe, Stekt lammekotelett, Stekt kyllingbryst, Røkt laks, Kokt egg, Smør, Kremfløte (38%), Seterrømme (35%), Jarlsberg ost, Kokte reker, Kokt kreps

Frukt og Grønt
Eple, Appelsin, Banan, Blåbær, Bringebær, Jordbær, Druer, Løk, Tomat, Agurk, Paprika, Brokkoli, Spinat, Purre (kokt), Issalat, Blomkål, Hvitløk, Avocado

Høykarbo
4-korn, Hermetisk mais, Kokt potet (med skall, lagringspotet), Kokt ris (polert, langkornet), Kokt pasta (naturell, fersk)

Exempel: Vit. A: Smør 1170 (Pasta 31)
I alle 3 gruppene er det da smør som har størst konsentrasjon av vitamin A pr.100 gram vare. Tallet sier hvor mye.

Jeg har laget et slags skille mellom LCHF-maten og de to andre gruppene, og tallet i parantes forteller hvilken vare fra de to andre gruppene som har høyest konsentrasjon av samme vitamin/mineral.
Hvis f.eks potet hadde hatt høyest konsentrasjon av Vit. A, ja da ville jeg i parantesen sammenlignet med en vare fra LCHF-maten.

Vit. A: Smør 1170 (Pasta 31)
Vit. D: Smør 8 (Pasta 0,2)
Vit. E: Egg 5,3 (Blåbær 2)
Tiamin: Ribbe 0,41 (4-korn 0,41)
Riblofavin: Egg 0,53 (4-korn 0,13)
Niacin: Kylling 15,1 (4-korn 2,8)
Vit. B 6: Laks 0,64 (Banan 0,37)
Folat: Spinat 150 (Egg 69)
Vit. B 12: Reker 4,6 (Pasta 0,2)
Vit. C: Rød paprika 200 (LCHF-mat 0)
Kalsium: Ost 730 (Appelsin 42)
Fosfor: Ost 520 (4-korn 352)
Kalium: Potet 522 (Entrecote 441)
Magnesium: 4-korn 98 (Reker 43)
Jern: Spinat 4,5 (Entrecote 2,7)
Sink: Entrecote 6,3 (4-korn 2,3)
Kopper: Kreps 1,9 (4-korn 0,41)
Selen: Reker 30 (4-korn 5)

Her ser vi umiddelbart at det blir mangel på vit. C med et strik LCHF-kosthold.
Men, det skal faktisk ikke mere til enn 37 gram rød paprika pr.dag for å få i seg anbefalt mengde.

Når det gjelder folat; blant mine varer er det spinat som inneholder mest folat. Men, spinat inneholder veldig lite karbohydrater, og vi skal heller ikke glemme at nr. 2 er egg, og egg inneholder mere folat enn mais og jordbær.

Kalium; Her leder poteten ;-) Men entrecote kommer tett bak. Ingen stor forskjell altså.

Jern; Spinat igjen, men du finner også jern i annet, som entrecote.

Magnesium blir det mindre av med strikt LCHF. Her kommer 4-korn på “førsteplass”. Fra LCHf-maten har vi reker, med halvparten så mye magnesium som i 4-korn.

Jeg ser for meg at mange kan ha innvendninger mot strikt LCHF:

• Hva med antioksidanter?
  • Hva med fiber?
  • Hva med essensielle fettsyrer?
  • Hva med…..
    Ja, hva med det?

Det har jeg tenkt å skrive om i morgen, en slags fortsettelse altså :-)
Det blir litt mye å gape over i kveld, sent er det også.
Har også tenkt å ta for meg en typisk LCHF dag sånn som jeg spiser, og se hvordan det slår ut i forhold til alt jeg trenger å få i meg.
To be continued……(har ikke skrevet fortsettelse enda altså)

Photobscura sa for siden:

Dette med magnesium er spesielt interessant, for i den perioden jeg levde på nærmest 0-karbo så hadde jeg magnesiumunderskuddsymptomer verre enn noensinne, og måtte ta dobbel dose av tilskudd. Men det var vel den eneste kjipe bivirkningen forsåvidt.

LineJM sa for siden:

C-vitamin mangel i strikt LCHF kan man bøte på med å spise nyrer og hjerne, hvor det finnes en del C-vitamin. ;) Det er jo også ganske mye c-vitamin i paprika og brokkoli og andre grønne grønnsaker og salater. Og det går det jo en del av, ihvertfall hos meg.

LenaBeatrice sa for siden:

Nyrer og hjerne...hmmmm, har du prøvd?
Altså C-vitamin brytes ned ved koking, så......

LineJM sa for siden:

Har spist nyrer, både storfe og vilt,og det er kjempegodt. Nam! Ellers vet jeg ikke hvor lett det er å få tak i innmat. Er vel veldig avhengig av om man har noe slags slakterforretning god ferskvareavdeling tilgjengelig. Kan egentlig ikke huske å ha sett annen innmat enn lever og spekk i frysedisker rundt omkring.
Hjerne har jeg aldri prøvd.

heltny sa for siden:

Lever, sild er også C-vitamin.

frkprym sa for siden:

Atkins anbefaler et kosttilskudd for å dekke et mulig fiberunderskudd (ved å ikke spise korn, stivelsesholdige grønnsaker etc), feks 2 ss loppefrø eller linfrø hver dag (fant det i hvertfall i "The All-New Atkins Advantage") Kjenner best Atkins-filosifien, men antar dette kan være likt hos alle?

Jeg tror i grunn ikke det finnes noe som heter fiberundskudd, ikke egentlig. Men flere opplever at magen oppfører seg annerledes de første ukene. Dette tror jeg har med kostomleggingen å gjøre, og ikke kroppens behov for fiber. Loppefrø regulerer en løs mage, mens infrø regulerer en hard mage. Begge deler er vanlige å oppleve i starten av en omlegging til lavkarbo, men jeg kan bare anta at rådet er ment for å gjøre overgangen mer behagelig.

frkprym sa for siden:

Nei, sikkert ikke. Var bare et ord som kom ut av fingrene mine :o

Kan jo kalles et underskudd da, i forhold til tidligere - om man har kuttet ut matvarer med mye fiber i som man tidligere spiste (kverulerer)

Hehe, jo, situasjonsbetinget underskudd, som legen min ville sagt. Han er veldig glad i ordet ''situasjonsbetinget'', og jeg skjønner egentlig litt hvorfor :p.
Fibermanien har nok kommet som et resultat av junkfoodens inntog. Magen regulerer seg selv etter hvert, som regel i alle fall. Men det er alltids fint med litt hjelp på veien dit :)

frkprym sa for siden:

Litt fiber om dagen, er godt for magen (og for samvittigheten):D

De har jo laget anbefalinger om hvor mange gram fiber man skal ha i seg om dagen, men jeg har ikke klart å finne ut hvordan de har kommet frem til disse nivåene, eller hvorfor, eller om det behovet vil endre seg avhengig av kostens sammensetning forøvrig (har NULL fordøyelsesproblemer når jeg spiser lavkarbo, ehhh uten juks da.)
(I USA oppgir de 21-25 gram for kvinner og 30-38 for menn)

For meg holder det å spise nok grønnsaker for å unngå løs mage, og nok fett for å unngå hard :ja:
Staten anbefaler så mangt som jeg gjør det stikk motsatte av. Og samvittigheten er helt ren, haha! :p

Homer Simpson sa for siden:

De har også laget anbefalinger omhvor mye karbo vi skal spise...:D

Har selv klart meg meget godt uten fiber i 2 år (ok en og annen utskeielse, men får ikke i meg fiber til vanlig)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.