LenaBeatrice sa for siden:
Klipper og limer inn et innlegg fra bloggen min:
Det finnes delte meninger om hvor store mengder vitaminer og mineraler vi trenger å få i oss gjennom kosten.
Ernæringsrådet har sine anbefalinger, mens Fedon Lindberg skriver at mye tyder på at Ernæringsrådets mengder er for små.
Finnes sikkert flere meninger om dette.
Jeg har ikke hatt som mål å finne hva som er riktig mengde vitaminer eller mineraler.
Det jeg har sett på er hvor typiske LCHF-matvarer havner, sammenlignet med maten Ernæringsrådet mener vi skal spise mye av.
Jeg har valgt å dele inn matvarene jeg har sjekket i tre grupper, for å se fra hvilken gruppe vi finner mat med størst konsentrasjon av de vitaminer og mineraler som Ernæringsrådet synes vi bør få i oss.
Når det gjelder mat som kjøtt og fisk og egg har jeg valgt kokt, stekt, eller røkt, for vi spiser jo sjelden dette rått.
I Matvaretabellen er inneholdet av vitaminer og mineraler oppgitt pr. 100 gram spiselig vare.
Men ikke alle vitaminer og mineraler er oppgitt med samme enhet.
Vitamin B 6, er som et eksempel oppgitt med milligram/100 gram vare, mens Vitamin B 12 er oppgitt med mikrogram/100 gram vare.
Dette spiller ingen rolle da man sammenligner to matvarer.
Jeg har valgt å fjerne enhetsbetegnelsene og bare beholdt tallene, så det skal blir mere ryddig og oversiktlig for dere å se forskjellen i konsentrasjon mellom to matvarer. Men om dere ønsker å se om det er milligram, mikrogram eller annet det handler om, ja da kan dere finne ut av det i Matvaretabellen.
Dette er matvarene jeg har sjekket:
Strikt LCHF
Stekt entrecotekam, Stekt familieribbe, Stekt lammekotelett, Stekt kyllingbryst, Røkt laks, Kokt egg, Smør, Kremfløte (38%), Seterrømme (35%), Jarlsberg ost, Kokte reker, Kokt kreps
Frukt og Grønt
Eple, Appelsin, Banan, Blåbær, Bringebær, Jordbær, Druer, Løk, Tomat, Agurk, Paprika, Brokkoli, Spinat, Purre (kokt), Issalat, Blomkål, Hvitløk, Avocado
Høykarbo
4-korn, Hermetisk mais, Kokt potet (med skall, lagringspotet), Kokt ris (polert, langkornet), Kokt pasta (naturell, fersk)
Exempel: Vit. A: Smør 1170 (Pasta 31)
I alle 3 gruppene er det da smør som har størst konsentrasjon av vitamin A pr.100 gram vare. Tallet sier hvor mye.
Jeg har laget et slags skille mellom LCHF-maten og de to andre gruppene, og tallet i parantes forteller hvilken vare fra de to andre gruppene som har høyest konsentrasjon av samme vitamin/mineral.
Hvis f.eks potet hadde hatt høyest konsentrasjon av Vit. A, ja da ville jeg i parantesen sammenlignet med en vare fra LCHF-maten.
Vit. A: Smør 1170 (Pasta 31)
Vit. D: Smør 8 (Pasta 0,2)
Vit. E: Egg 5,3 (Blåbær 2)
Tiamin: Ribbe 0,41 (4-korn 0,41)
Riblofavin: Egg 0,53 (4-korn 0,13)
Niacin: Kylling 15,1 (4-korn 2,8)
Vit. B 6: Laks 0,64 (Banan 0,37)
Folat: Spinat 150 (Egg 69)
Vit. B 12: Reker 4,6 (Pasta 0,2)
Vit. C: Rød paprika 200 (LCHF-mat 0)
Kalsium: Ost 730 (Appelsin 42)
Fosfor: Ost 520 (4-korn 352)
Kalium: Potet 522 (Entrecote 441)
Magnesium: 4-korn 98 (Reker 43)
Jern: Spinat 4,5 (Entrecote 2,7)
Sink: Entrecote 6,3 (4-korn 2,3)
Kopper: Kreps 1,9 (4-korn 0,41)
Selen: Reker 30 (4-korn 5)
Her ser vi umiddelbart at det blir mangel på vit. C med et strik LCHF-kosthold.
Men, det skal faktisk ikke mere til enn 37 gram rød paprika pr.dag for å få i seg anbefalt mengde.
Når det gjelder folat; blant mine varer er det spinat som inneholder mest folat. Men, spinat inneholder veldig lite karbohydrater, og vi skal heller ikke glemme at nr. 2 er egg, og egg inneholder mere folat enn mais og jordbær.
Kalium; Her leder poteten ;-) Men entrecote kommer tett bak. Ingen stor forskjell altså.
Jern; Spinat igjen, men du finner også jern i annet, som entrecote.
Magnesium blir det mindre av med strikt LCHF. Her kommer 4-korn på “førsteplass”. Fra LCHf-maten har vi reker, med halvparten så mye magnesium som i 4-korn.
Jeg ser for meg at mange kan ha innvendninger mot strikt LCHF:
- Hva med antioksidanter?
- Hva med fiber?
- Hva med essensielle fettsyrer?
- Hva med…..
Ja, hva med det?
Det har jeg tenkt å skrive om i morgen, en slags fortsettelse altså :-)
Det blir litt mye å gape over i kveld, sent er det også.
Har også tenkt å ta for meg en typisk LCHF dag sånn som jeg spiser, og se hvordan det slår ut i forhold til alt jeg trenger å få i meg.
To be continued……(har ikke skrevet fortsettelse enda altså)