< Tilbake til oversikten

Følelse av «klump» i halsen

Anna sa for siden:

Hei hei, ny her … har gått på ketolyse i 2,5 uke etter generelt å ha kuttet ut brød, pasta, ris ol i to uker før det igjen. Gått ned 3 kilo :) Prøvde kuren for å se om det kunne hjelpe mot utmattelsessyndrom jeg har hatt i 6 år! (etter to uker har jeg fått ett nytt liv :D, noe ingen leger har kunnet hjelpe meg med tidligere) 10 kilo har også sneket seg på siden jeg ble syk, så bonus at de går bort samtidig!

Men, over til spørsmålet: Enkelte dager har jeg følesen av å ha en klump langt nede i halsen, akkurat som om jeg har tygget maten for dårlig. Men, dette skjer gjerne før jeg har spist for dagen. Hjelper ikke å drikke, eller spise for å få det bort. Ubehagelig

Noen som har opplevd det samme? Drikker 2-4 liter vann om dagen.

(ps. ser jeg har omtrent samme brukernavn som et annet medlem her … skal prøve å få byttet. Trodde ikke brukernavnet mitt var så vanlig, så glemte å sjekke det før jeg ble medlem)

Photobscura sa for siden:

Det kan ikke være noe med skjoldbruskkjertelen, da? Har du sjekket deg for stoffskiftet? Ikke for å male noe skrekkbilde, men forstørret skjoldbruskkjertel kan være et tegn på hypothyerose (lavt stoffskifte) eller hyperthyerose (høyt stoffskifte) som har begynt å utvikle seg til struma ...

PS: Om du sender en pm til en av admin (Nille, HP, Summer f.eks) så kan de skifte navn for deg :)

Anna sa for siden:

Nei, er ikke noe galt med stoffskiftet. Har tatt masse blodprøver flere ganger i året for utmattelsessyndrom. Ikke mange ukene siden sist, og ifølge alle blodprøvene er jeg u utgangspunktet frisk som en fisk :)

Skal sende pm for å skifte nick :) Takk for tips!

Det var bra, for struma er ikke noe særlig! Kan jo være noe betennelse, halsbetennelse, kanskje? Eller hovne mandler?

Anna sa for siden:

Det kommer og går liksom, gjerne om det er en stund siden jeg har spist, og varer ca 1/2 dagen etterpå. Sitter liksom akkurat 2 cm over halsgropen, ett punkt midt på liksom. Føles som noe sitter fast i svelget. Men ikke ubehagelig å svelge. Begynte noen dager etter jeg kom i ketose. hmm … går det ikke over får jeg ta en tur til legen. Hater å gå til legen nemlig usj :o

Kitt sa for siden:

Dr. Torkil har svart på dette før en gang:

Hei
Klumpfølelse i halsen er ofte uttrykk for sur mage (uten man trenger å ha sure oppstøt og halsbran) Og det ses ikke helt sjeldent ved oppstarten med ketolysediett. På apoteket får man kjøpt pepcid duo. ta dem i diobbelt dose, kanskje en uke så pleier det å ha gitt seg.
Lykke til
Torkil:)

Ellers står det på symptomlista til fibromyalgi, så det kan jo være det faktisk har noe med ME å gjøre også!

Anna sa for siden:

Aha, takk Kitt. :) Prøvde å søke på det her, men fant ingen relevante tråder. Kan faktisk hende jeg har fibermyalgi, eller ME, har ikke fått startet utredning for utmattelsessyndromet, bare at jeg hadde alle symptomene på generell kronisk utmattelsessyndrom. Men har ikke merket noe til klump-følelsen før siste to ukene. Skal sjekke sånn mot halsbrann, tusen takk for tips :) :)

Kitt sa for siden:

Bare hyggelig!
Jeg har hatt fm- diagnosen i mange år, men først nylig lært om dette symptomet!
Som jeg jo faktisk har slitt med siden jeg var 19 år!:eek:
Dukker opp, varer noen uker, blir borte igjen.....
Med års mellomrom, heldigvis!

Håper du får hjelp av medisinene!:)

Anna sa for siden:

må bare teste om tickeren min kommer med her …

agurken sa for siden:

Men, over til spørsmålet: Enkelte dager har jeg følesen av å ha en klump langt nede i halsen, akkurat som om jeg har tygget maten for dårlig. Men, dette skjer gjerne før jeg har spist for dagen. Hjelper ikke å drikke, eller spise for å få det bort. Ubehagelig

Noen som har opplevd det samme? Drikker 2-4 liter vann om dagen.

Dette har jeg også hatt, av og på, siden jeg startet for 10 uker siden!! Såå ubehagelig! Legen aner ikke hva det er, hun trodde jeg kunne ha satt noe fast i halsen. Men med tanke på at jeg kun har spist mat i form av flytende pulver (følger easylife-program), så fikk jeg ikke det til å stemme. Men så kom jeg over Torkil sitt svar på en eller annen tråd, og slo meg til ro med at det kan være sur mage. Tenker å prøve den medisinen han foreslår hvis det blir ille igjen. Mine blodprøver viser også at alt er ok heldigvis.
Håper du får hjelp av medisinen du også:)

Når jeg tenker etter så minner det litt om symptomene jeg hadde da jeg hadde spiserørsbrokk, bortsett fra at det mer satt mellom skulderbladene ... Har fortsatt den dag i dag tidvise problemer med å svelge vann, det setter seg fast og bruker flere sekunder på å renne ned. Men jeg vet ikke om det kan lokalisere seg der dere beskriver. Bare en tanke ...

agurken sa for siden:

Næ, ikke det samme som jeg har i alle fall. Hos meg er det en følelse av at noe sitter fast i halsen, akkurat som jeg ikke har fått svelget ned ordentlig. Akkurat som om et hår eller noe sitter fast i svelget. Vanskelig å forklare, men kjenner i alle fall ikke noe mellom skulderbladene.

Nei, det jeg mener er at det ligner, satt i spiserøret -altså mellom skulderbladene for å tegne et slags bilde av hvor langt ned den følelsen satt. Men jeg hadde smerter da, ikke bare ubehag. Men om det ikke er konstant, så er det sikkert ikke det :)

Areola sa for siden:

Jeg kjenner meg ganske godt igjen, det er en stund siden jeg har hatt det, men det har alltid vært på lavarbo/ketogen kost. Det kjennes ut som et hår eller mat som jeg ikke får svelget helt ned, som agurken skriver. Fordi det er så irriterende ender jeg opp med å spise og drikker hele tiden, for det er borte en liten stund etter at jeg har spist og drukket.
Etter en periode med høykarbo er jeg nå endelig tilbake på lchf - og det blir spennende og se om det kommer tilbake.
(Jeg lurer på om det kan være intoleranse/allergi for en matvare?)

Anna sa for siden:

Idag er det bort hos meg, men har kommet å gått med noen dagers mellomrom. Men det er ikke vondt, bare ubehagelig. Men begynte å kjenne litt mer nøye etter i går etter svaret med sur mage. Og det kan stemme, for kjenner liksom en svak-svak «brennende trykkende» følelse der magesekken er, og oppover mot punktet «klumpen» sitter. Men det er ingenting som sitter fast, for ingen ubehag ved svelging av verken mat eller drikke. Og ingen klump utenpå halsen- Og forsvinner en liten stund etter inntak av mat. Om det kommer igjen skal jeg teste slik pepid.duo eller hva det het :)

Augustina sa for siden:

Søkte litt og fant denne tråden. Ser den er gammel, men har nøyaktig samme problem. Jeg_blir_gal!

Skal prøve pepcid duo, og blir det ikke bedre så er virkelig ikke lavkarbo slik jeg bedriver nå noe for meg virker det som. Etter snart 4 uker føler jeg at jeg bare har fått alle de kjipe bivirkningene :-/

Diem sa for siden:

Hei,

jeg er en kvinne, 36 år gammel, som fikk følelse av klump eller "hår" i halsen for etpar uker siden. Det går opp og ned når jeg svelger. Det er grusomt!

Jeg prøvde å ta Link (mot sur mage), men det ble faktisk verre!

Når jeg spiser og drikker forsvinner det, men så kommer det tilbake når jeg slutter å spise.

Det er verre om kvelden.

Jeg har vært hos fastlegen, som foreløpig ikke har klart å finne ut av dette.

Noen som har forslag til hva det kan være, og hva jeg bør gjøre?

HJELP!

Kanutten sa for siden:

Puster du mye gjennom munnen? Tørr luft gjennom munnen får faktisk drøvelen til å svelle i allefall var det det øre-nese-halslegen sa til meg. Det skaper klumpfølelse, men går faktisk over når man klarer puste gjennom nesen. DET er selverfart. :ja:

smgj sa for siden:

Spiser du mye fisk/sushi? Det kan faktisk også være et symptom på tidlig jodmangel. I så fall skal det reduseres om du spiser jodrik mat...

Newstart sa for siden:

Dette har jeg plutselig blitt plaget med. Når jeg øker karbo så forsvinner det. Merkelig.

Det er jo så utrolig ekkelt. Kjennes ut som den store poteten i halsen. Alle prøver hos legen er fine. Men i går spiste jeg litt mer karbo og vips... borte vekk.:eek:

Sjøstjerne sa for siden:

Har akkurat det samme problemet! Hatt det så lenge jeg kan huske, kom tilbake igjen nå etter jeg begynte på ketolyse, kal prøve en pepci duo og få en time hos fastlegen.

Carisma sa for siden:

Hos meg senker karbohydrater følsomheten i blandt annet huden. Kan det spille inn? At du ikke kjenner det fordi du "dovner bort" litt mer?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.