Hei alle sammen!
Jeg er ny og ubrukt her, og kun 3 dager gammel inn i mitt slankeeventyr. :)
Synes jeg har vært flink til å spise 5 ganger om dagen og til å ha riktig sammensetning på matvarene.
MEN. I kveld fikk jeg kalde føtter. Kanskje jeg har tatt grundig feil når det gjelder melk og yoghurt?
Jeg har nemlig regnet disse matvarene som karbohydrater....men kanskje de er proteiner???:eek:
Når jeg leser på pakken ser det ut til at det er mest karbohydrater, men det er nesten like mange proteiner så...
Har jeg gjort feil må jeg snarest rette på det.
Kan noen vennlige glykemisk lave sjeler hjelpe meg med svaret?
Tror det kommer litt an på type yoghurt og melk jeg. Eller protein-mengden er stort sett den samme uansett, men det er store variasjoner på mengden karbohydrater.
Selv bruker jeg kun melk i matlaging, og hvis jeg spiser yoghurt spiser jeg alltid Yoplait 0,1 %. Det er såvidt jeg vet den eneste yoghurten i Norge som er søtet med fruktose og ikke sukker.
[color=navy][/color]
Mengden protein i melk og yoghurt er uansett forholdsvis lav, så det vil aldri være en god nok proteinkilde ALENE - men kan brukes som mellommåltid eller del av måltid.
[color=navy][/color]
:klem: fra Fedonisten
Biola naturell er søstet med sukker - mens Yoghurt naturell er det ikke. Syns det er litt rart selv, men sånn er det. Sjekker alltid bokser/flasker/esker/poser jeg hvis jeg ikke VET, for det er ikke alltid det er så lurt å TRO.
[color=navy][/color]
Men det er meg og sånn jeg gjør da..... :rolleyes:
Tusen takk for svar, Fedonisten :)
Betyr dette at disse produktene nærmest er som vomfyll å regne?
Jeg bruker yoghurt naturell og skumma melk.
[font=Verdana][/font]
Har hittil brukt det som karbohydrat kilde og ikke som protein kilde. Men slik jeg forstår det nå gjelder det altså ikke egentlig som noen av delene?
[font=Verdana][/font]
Mitt problem er nemlig ikke å få i meg nok proteiner, det klarer jeg glatt, men å få i meg nok karbohydrater. Synes det er vanskelig å fylle "kvoten" og håpet derfor at et beger yoghurt kunne gjelde som karbohydrat-kvote sammen med kjøttet/fisken/eggene/cottagen osv.
[font=Verdana][/font]
Slik jeg forstår det nå kommer jeg altså ikke utenom frukta/grønnsakene og må heller ta et beger yoghurt i tillegg til proteinene/grønnsakene?
[font=Verdana][/font]
Beklager hvis jeg virker noe tett her, hehe!:rolleyes:
[font=Verdana][/font]
hilsen
Kaninen
Ja, sorry at vi kuppet tråden din her en stund... :rodme:
Tror jeg skjønner hva du spør om.. Svaret må bli: Nei, du kommer IKKE unna grønnsakene, for den er en av dine VIKTIGSTE kilder til gode karbohydrater, samt livsviktige vitaminer og mineraler. :D Det er vel mere slik at om du ikke vil kutte ut melkeproduktene, så burde du velge de med minst karber, og i hvertfall de uten sukker, ergo f.eks yoghurt naturell.
Og så skjønner jeg ikke helt hvordan du kan ha problemer med å få i deg NOK karbohydrater? :confused: Men her er det muligens jeg som er litt tett :snill:
Uansett er det endel karber i f.eks tomater, og hvis du begynner å regne sammen alle karbene du 'snik'-får i deg på en dag, så MÅ det da bli nok??
Men altså - hvis du ikke spiser grønnsaker, så kan det vel muligens skorte litt på karbohydratinntaket. Men å hoppe over grønnsakene får du simpelthen ikke lov til :p
VANN og GRØNNSAKER - det er det viktigste. Dessuten er du jo :kanin: , så det må vel gå greit? :lol:
Ja, grønnsaker er alfa og omega - og det ikke fordi de inneholder karbohydrater, men masse vitaminer og andre stoffer, som er utrolig viktig for helsen din.
Hvis du baserer karbohydratinntaket ditt på melkeprodukter - og unngår å spise grønnsaker - har du alt annet enn et sunt kosthold.
Aha...du skjønner Smosje, jeg hang meg opp i at det må være så og så mye proteiner pr måltid, pluss minst det dobbelte i frukt/grønnsaker. Trodde da at frukt/grønnsaker liksom var "snille" karbohydrater og at dette kunne erstattes med yoghurt.
Har fått med meg at det er forskjell på karbohydrater og karbohydrater (eks. poteter vs. mandariner):D
Hmmm...kanskje jeg må slutte å kalle dem karbohydrater, kanskje de heter noe annet? (Geeez, nå virker jeg i hvertfall tett!!:o )
Jeg unngår vel ikke direkte å spise grønnsaker....synes bare at kjøttet smaker mye bedre! Og at 200 gram grønnsaker pr måltid er pesete å få til, både å lage og å spise. Må vel bli litt mer kreativ der, tenker jeg.
...En kanin som ikke klarer å trøkke i seg nok grønnsaker...hehe....jeg er vel en av de få rovkaninene som er igjen i verden! :stuart:
Nei, nå tror jeg det er jeg som er tett her! :snill:
Dessuten så snakker jeg om ting jeg ikke har greie på, for jeg følger ikke Lindberg og teller ikke karber, så egentlig er jeg totalt ukvalifisert :rodme:
Jeg bare trodde du ville finne en 'lovlig' måte å unngå å spise grønnsaker på, samt sørge for at du ikke gikk for høyt i karbo-inntaket? Derfor tenkte jeg å si at du må spise grønnsaker! :stortsmil :stuart:
Men nå har jeg rota meg oppi det, så da tror jeg vi roper på en ekspert her - - -
Tror det jeg også, på South Beach snakker 'vi' om 'snille' og 'slemme' karbohydrater, og det har med GI og gjøre, men også kombinert med sunnhetsgraden av matartikkelen. Selv om M&M og banan har lik GI, så har banan mere 'snille' karber fordi bananen er sunnere som helhet - øh tror jeg.
Liksom åssa - M&M får relativt lav GI fordi det er masse SVOSJ-karber i sjokoladen, mens peanøttene sinker farta liksom. Banan har en mellomting men inneholder masse sunne stoffer i tillegg, som kalsium og fiber og greier, samt at den inneholder fruktsukker i stedet for sukrose som det er i sjokoladen på M&M'sene... Så derfor blir banan 'snillere'.
Men jeg følger heller ikke Lindberg. Tør ikke å uttale meg der nei..... Vet bare at det er virktig å få i seg grønnsaker og at de IKKE kan erstattes med yoghurt..... hvis det var det som var spørsmålet da ...:o
Nå blir det veldig forvirrende for meg her.... Snakker vi om yoghurt? Eller om grønnsaker?
[color=navy][/color]
Jeg får prøve meg på å snakke om begge deler da... puh
[color=navy][/color]
Lindberg snakker om "Kost og vekt i balanse". Det vil si at måltidene skal være balanserte. Og det igjen vil si at et måltid skal inneholde både proteiner, antioksidanter og fett for å kunne kalles et måltid. Alle tre næringsgruppene er viktige, så å kutte ut noe er ikke å anbefale.
[color=navy][/color]
Så kjære Kaninen: Du må spise grønnsakene dine. Både frukt og grønnsaker er antioksidanter, men du skal alltid spiser mer grønnsaker enn frukt i løpet av en dag.
[color=navy][/color]
Har jeg svart nå?
[color=navy][/color]
Å - den yoghurten ja.... Yoghurt anbefaler jeg kun å bruke som mellommåltid. Inneholder for lite proteiner til at det fyller proteinkvkoten i et måltid - hvis du da ikke beriker den med cottage cheese.
[color=navy][/color]
Nå da? Har jeg svart nå?
[color=navy][/color]
:klem: fra Fedonisten
Men har du fått i deg noe sunt fett som f.eks. kaldpressede oljer eller nøtter eller avokado eller no' i dag? hvisker veldig lavt for ikke å høres streng ut....
GIGANTISKE forbedringer er alltid VEEEEELDIG BRA!!
Mofe og Fedonisten: det er rart med det, hvordan litt oppmuntring kan gjøre en glad, selv fra ukjente.
Enten så er jeg kjempesulten på anerkjennelse (eller kanskje bare kjempesulten - punktum..:p ) eller så trengte jeg visst noen koselige heiarop!
også kan du kose deg med en youplait i kveld vettu...med litt valnøtter, fedonmusli og cottage cheese i så blir det så godt og bra og sundt atte!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.