< Tilbake til oversikten

LCHF og sukker i helgen

steinar78 sa for siden:

Som dere vet nettopp begynt på LCHF og må spørre litt (har ikke råd til bok enda)...

Jeg spiser nå bare fett og proteiner. Så og si ikke karber.

MEN hvis jeg skulle finne på å ha en "kose" dag på f.eks lørdag med litt godt og potetgull. Hva skjer da? Er det sånn at jeg legger på meg fort? Eller er det ikke noe krise i forhold til vekt? Jeg følger kun LCHF pga. helsefordeler. Er ca. 5 kg jeg vil kvitte meg med, men ikke så farlig om det tar 6mnd liksom eller et år for den saks skyld. Jeg leser jo at karbene får opp insulinet som igjen rusher sukker inn som fett. Vil det skje da? At det rusher inn fett i fettcellene og det gjør masse skade uttover uka?

Så er det greit med litt sukker en gang i helgen kanskje 2-3 ganger i måneden?

Veggpryd sa for siden:

Litt sukker hver helg klarer ikke jeg iallefall. Da mister jeg fullstendig kontroll over maten min, for sukkeret trigger søtsug og ulvehunger og jeg får store vanskeligheter med å komme på rett spor igjen.

For de som skal gå ned i vekt, vil sukker i helgene ofte føre til at vekten ikke rikker seg - eller gå oppover igjen. Skeier man skikkelig ut vil det sette en flere uker eller måneder tilbake i vektreduksjonen.

Om det vil virke inn på helseeffekten kommer vel an på hvor mye karber man tåler, og man må jo bare prøve seg fram. :)

steinar78 sa for siden:

Hei og takk for svar :)

Dette var første helgen min og jeg er helt enig med deg. Sukker i helgene funker IKKE! Søthungeret kom tilbake med engang og jeg ble sånn sulten som jeg var før (les: sulten HELE tiden)...

Grusomt å være i det sukkerhælvetet! Skal prøve neste helg med fribol ;-)

Filakia sa for siden:

Jeg er på sukkerkjøret sjøl nå, men prøver å komme tilbake på sporet igjen. Av gode erfaringer er å prøve å unngå fribol, sukkerfri sjokolade osv., men heller spise baconcrisp eller litt (og da virkelig bare litt) nøtter eller svært mørk sjokolade.

Bringebær og krem, kanskje med litt vaniljeessens (og splenda eller annen søtning om du trenger), eller "riskrem" av cottage cheese, creme fraice og krem (evt. med vaniljeessens og søtning her også), gjerne med bringerbær til, evt. Heistad sukkerfritt bringebærsyltetøy. Eller den samme "riskremen" med kanel og kunstig søtning, og et dryss av mandelflak. Namme! :)

Og selvsagt tilstrekkelig med mat, særlig fett, sånn at du ikke er sulten, og dermed ikke "fyser"...

steinar78 sa for siden:

Ang. baconcrisp!

Jeg kjøpte det i helgen. Sånn svart pose fra kims (laget med solsikkeolje). Det lukta og smakte såpass vondt, at jeg blei ordentlig kvalm. Smakte som en blanding av papp og svett hud... grøss!

Finnes det noe god bacon crisp? Den fra first price i sånne store poser eller de som er på kino? Er de lovlige i LCHF? De smaker jo helt annerledes og faktisk kjempegodt.

Photobscura sa for siden:

Jeg synes egentlig baconsvor eller flæskesvor (husker dessverre ikke merkene, men tror det bare er disse to som heter akkurat det) er aller beste. Minner om svoren på ribbe :). Det er greit å sjekke hva ting er laga av, og hvor mange karber det er i ikke minst. Ofte er det mjølbasert søppel med baconarome :(

Veggpryd sa for siden:

De er forbudt! hehe :p De fra first price aner jeg ikke noe om, men de på kino'n er fake, laget av mais.

Bacongull smaker jo helt nyyydelig med rømmedip. Da tar jeg enten tandorikrydder (finnes i vanlig krydderglass), eller Kims Holiday dipblanding (ikke helt lovlig, men pyttsann :o )

Photobscura sa for siden:

Åh, ikke snakk! Det var det eneste jeg klarte å få i meg da jeg hadde influensa, man blir liksom ikke lei! Selv om man blir litt sår i ganen av baconsvoren :p

Gracella sa for siden:

Hvorfor ikke lage deg en god dip (rømme, majones og krydder) og ha oppskårne grønnsaker til dette? Agurk, paprika, blomkål, stilkselleri, sukkererter (bare litt!).
Dette er perfekt "kosemat".
Det et en oppskrift her inne på salsadip: rømme, philadelphiaost, hakkede tomater på boks, lime, koriander, løk og revet ost. Den er bare kjempegod og mektig. Kan love deg at du ikke tenker på potetgull etter et par munnfuller av dette!

Filakia sa for siden:

Ikke kjøp den svarte posen fra Kims, den smaker ikke godt i det hele tatt.

De små posene Maarud Gammeldags Baconsvor derimot! :) Nammenam!

Den venstre av disse:

heltny sa for siden:

• at den svarte kims er laget med solsikke olje.:mad: Og et annet bacongull merke er til og met stolte av det.

på gammeldags står det bare " Vegetablisk olje" :(

steinar78 sa for siden:

Solsikker og vegetabilsk olje er ikke bra?

Gracella sa for siden:

Kaldpressede (extra virgin) er dog det beste.
Hvis det ikke står at oljen er kaldpresset, er den varmebehandlet og av en lavere kvalitet

heltny sa for siden:

To mutch omega-6 anyway.:(

Og har like så funnet ut at det dreper kolestrolet.. rett og slett bryter det ned.
Derfor "vita proaktiv margarin" er så effektiv til og få ned kolesteolet, samtidig at det blir rådet og ikke slutte med det når du først har begynt heller.

Skummelt!

Supera sa for siden:

Jeg vil si motsatt. :geip: Gammeldagsbaconsvor smakte helt forferdelig og ble kastet. Bacongull derimot gikk ned på høykant. Baconsvor har minst karbo da, men jeg klarte ikke å spise den.

Filakia sa for siden:

Jeg har vært uheldig med gammeldags Baconsvor noen få ganger, tror rett og slett fettet har harsknet i de posene. Og DET smaker ille...! Men normalt sett smaker baconsvor godt, synes jeg :)

Furine sa for siden:

Det samme tenkte eg! Den gammeldagse hadde jo ei rand med mjukt, kaldt feitt, og det var kjempeekkelt å tygge! :eek: Nesten som å spise talg... Usj!

Her nede finn eg berre EIN sort baconsvor, og det er i miniposar med bbq-krydder. Men det er betre enn ingenting!

Charlott sa for siden:

Er jo den som er god ! :p

Furine sa for siden:

Nei usj! Enda opp med å skjere bort talg-fettet! Første to bitane smakte godt, men det var überekkelt å tygge det kalde fettet etter ei lita stund.

Auroraflora sa for siden:

Haha, jeg visste ikke noe om craving på lavkarbo, og skeia ut med litt 60% sjokolade i helga - som fort ble litt mer enn litt, jeg ble helt gæren og følte at jeg ikke fikk nok, bare stappa i meg til det ble tomt (heldigvis var det ikke såå mye igjen). Merkelig opplevelse, jeg skjønte ingenting. Men nå skjønner jeg altså hvorfor, og skal gå til innkjøp av baconsvor å kose meg med i stedet :)

Carisma sa for siden:

:ja::ja:

Paris sa for siden:

Jeg følte at jeg var nede på en ok vekt for noen uker siden, og da begynte jeg så smått å spise litt fy-mat igjen. Det skulle jeg aldri gjort:mad: Jeg klarer ikke komme tilbake til rein lavkarbo:(

Nå har jeg ikke gått opp i vekt igjen - så det er ikke sånn veldig stort problem, men magen begynner å komme tilbake - selv om jeg trener 3 ganger i uken. SÅ lavkarbo - jeg vil tilbake!!!!

steinar78 sa for siden:

Sukker er som heroin! Er gjort studier på at hjernen blir avhengig på lik måte som heroin/røyk/alkohol osv.

Når man tenker over, så blir man jo helt idiot i hue når man putter i seg godteri. Nesten umulig å stoppe.

Auroraflora sa for siden:

Det er det! Men det gøyale er at jeg har fått mindre og mindre lyst på sukker nå som jeg har kutta det ut mer og mer. Er ingen sak å gå forbi hylla med meieriprodukter uten å plukke med meg en iskaffe lenger :D Unntaket er altså når jeg først spiser no' sukker, da blir suget enormt!

steinar78 sa for siden:

Ja er flinkere og flinkere jeg også. Men er jo litt stolt av meg selv da, når jeg er hjemme hos folk og det bugner av godteri/chips på bordet og faktisk IKKE spise noe! Da føles det skikkelig godt.

Alkazelters sa for siden:

Angående solsikkeolje, så ser det ut til at de bruker en annen solsikkeolje til fritering av Chips og bacongull, enn den som vi kan kjøpe i butikken. I boken "Know your fats" av Mary Enig blir den omtalt som "High Oleic Sunflower Oil". Vanlig solsikkeolje som du kan kjøpe på butikken er stappfull av Omega 6, denne oljen egner seg fint til å smøre dørhengsler etc, men ikke så mye til mat. "High Oleic Sunflower Oil" inneholder som olivenolje, for det meste enumettede Omega 9 fettsyrer, som jo er helt greit. Jeg har dog ikke funnet denne oljen i noen butikker.

Jeg har ikke fått dette bekreftet fra produsentene, men det kunne jo vært gøy å finne det ut. Hvis du ser på næringsinnholdet så ser du at chipsen laget med solsikkeolje nesten utelukkende inneholder enumettet fett, noe som stemmer med min teori.

streber sa for siden:

begge bacongullposene der er kjempegode!!:D!Heldigvis, greit å ha noe godteri. Liker 86 % sjokoladen også- greier fint å ikke ta av, spiser toppen en bit (1,9 karbo)i gangen, mektig smak, så ingen problem med det:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.