< Tilbake til oversikten

Startet, men vil bare slutte igjen

Jostein85 sa for siden:

Hei alle.. Har lest litt her inne en stund, har lest en del om ketolyse rundtom, og var veldig innstillt på å begynne med ketolyse..
Jeg er ein kar på 25, 186høy og veier 105kg, føler litt i det siste at kiloene har gått litt opp, og hadde veldig lyst å få kiloene av igjen.. Jeg har aldri vært flink til å ha en varierende kost, og ganske lite trim.. Jobber i en jobb der jeg reiser veldig mye, er aldri hjemme slik at jeg kan ha mat liggende osv.. Men jeg var allikavell innstillt på å prøve.. Jeg bestillte grunnpakka med bok og tabletter, startet denne på fredag, spisste egg og bacon til frokost, salat med dressing til lusj, og biff med grønnsaker til kvelds, sjekket med sticks i går kveld, og den viste lilla... Så tydeligvis har jeg gått fort i ketose.. Meeen, så har jeg sittet og tenkt i hele dag, hvordan skal dette gå når jeg begynner på jobb, med hotellovernatti nger, og kantinemat på et verft som lunsj, og middag på sene kvelder.....
Har noen forslag til meg??
Jeg er ganske sikker på at det ikke kommer til å gå, og at jeg heller kommer til å gå opp i vekt, enn ned...
Jeg er ikke glad i å lage mat med så veldig mye forskjellige ingredienser, har og innsett det at om man skal følge ketolysekuren må man bruke en del forskjellige matvarer, og ganske "innvikla" måltider....

Jeg trenger hjelp her. veit ikke hvilken hjelp men..

Henriette23 sa for siden:

Hei.
Virker som du har fått en bra start da :) Og er kanskje litt uoversiklig i starten, spes med den jobben du har ol. Men om du skal være mere hjemme nå i starten, så kan du prøve å lage matplaner, skrive opp hva du skal spise og hvor mye. Jeg bruker vekta mye, veier alt av mat og skriver opp hvor mye karbo jeg har fått i meg til vært måltid.

Ang lunsj og hotell biten, så har de fleste hoteller egg og bacon til frokost hvor du kanksje kan spise litt tomat, agurk i tilleg.
Middag osv, kan du spise bare kjøtt og en go posjon med grønnsaker som vokser over jorden. Er du på resturang evt kan du kjøpe mat med rent kjøtt og be om å få mere salat istede for poteter,ris eller hva som følger med :)
Kanskje du har mulighet til å ta med deg en salat i lunsjen eller kansje det er mulig å få kjøpt det der?

Gracella sa for siden:

I tillegg er det bare å spise kokt egg, skinke, salami, ost, andre reine kjøttpålegg (Skinkestek, roastbeef, okserull, osv), majones, reker, laks, salat osv

Du kan også kjøpe inn et par Atkinsbarer som du kan bruke som nødproviant, ikke for å spise i stedet for mat til daglig. Ha med en boks jædersylte og en tube majones, spis med skje.
Det er faktisk tilnærmet null problemer å leve ketogent/lavkarbo selv om man ikke lager all maten selv, det er veldig mye "gammel vane"-tenking som du må bryte.
Tenk renest mulig mat, det er alltid noe man kan spise. Drikk mye vann.

Vi er flere her inne som ikke har anledning til å lage all mat selv, men må spise kantinemat, og det går greit. Velg feteste og reneste alternativ.

Du skal se at dette går så bra :)... og så har du alltid hjelp og støtte her inne!

Gracella sa for siden:

En annen sak hvis du synes det er "ubehagelig" å skulle spise lavkarbo i verftskantiner.... Ta en brødskive på tallerkenen, men ikke spis den opp. Ha på smør, del den i to, dytt den omkring.... men bare spis pålegget og det andre på tallerkenen.
(gammelt selskapstriks ;) )

I det forrige innlegget glemte jeg å nevne grillet kylling, det finnes stort sett også på kantinemenyer i tillegg til at man kan kjøpe ferdiggrillet i mange butikker.

Kitt sa for siden:

Vet det ikke blir det samme, men tenkte du kanskje fikk litt inspirasjon og pågangsmot av å lese denne tråden:

Livet på et anlegg!

(De røde ordene kommer av at jeg søkte på dem:o)

Jostein85 sa for siden:

Takk for støtten.. Leste den tråden, litt inspirasjon ja..:)
I dag midt på dagen kom denne "ånden" som flere kaller det, da fikk jeg lite kikk og følte jaja kanskje dette kan funke...
Har sittet og tenkt og funnet ut at jeg får prøve å leve på egg og bacon/skinke til frokost, salat og skinke/bacon til lunsj, og kjøtt av noe slag til kveld.. Hva tror dere om det??
I dag har det blitt 3egg og bacon til frokost, 3 salatblader(isberg) med litt dressing til lunsj, og kokt torsk med smelta smør og ei halv pakke grønnsaksblanding...(veldig godt)..:)
Hører det ut som en grei dag når man er i ketose??
Ang karbohydrater, jeg har ikke helt funnet ut hvordan man skal regne ut karbo i salat og dressing, sauser osv.. Hvor mye karbohydrater har jeg fått i meg i dag??
En annen ting, kan man spise bearnaissaus inntill en god biff?:) eller er det hjemmelagd som er kluet.?

The Cat sa for siden:

Angående menyen din i dag så syns jeg lunsjen din så litt "stusselig" ut, prøv å få med litt kjøtt/ fisk også. Dressingen var kanskje fet nok... Når det gjelder grønnsaksblanding må du bare velge rette typen, kokte gulrøtter er jo ikke noe for oss, og så vet jeg ikke helt hvordan det er med erter???
Hvis du bruker ferdige dressinger, sauser osv så skal det stå på pakken/ flasken hvor mye karb det er pr 100 gram, så da må du veie og regne litt. Litt pes i begynnelsen, men så lærer du fort hvor mye du kan spise av forskjellig.
Bernaise skal du kunne spise, men ikke bruk pulver-varianten, da er det mye bedre med ferdigsaus fra Fjordland eller lignende.

Lykke til!!!

Usikker på hvor mye du har fått i dag av karbo idag.
Vis du veier maten og bruker matvaretabellen som liggger ute på lavkarbo.no, er det fort gjort å regne ut..
F.eks kinakål da inneholder 1,8 g karbo per 100 gram. Osv osv.

Kan jo nevne hva jeg spiser en dag for å være på 15 karber.

Frokost: 2 egg og bacon. ca 1 g karbo i hvert egg... Totalt 2 g til frokost.

Lunsj: 50 g kinakål (0,9 g ), 25 g agurk (0,3), 25 g paprika (1,3g) 25 g tomat (0,6) og så litt kylling.. Totalt 3,1 g til lunsj

Middag: Laks, 200g blomkål (6,0g ) og sandefjor smør som det er oppskrift på i ketolyseboka ca (1,5 g) 25 g tomat (0,6) Totalt til middag blir da 8,1 g til middag.

Kvelds: Omelett fra ketolyseboka (1,5 g) og 25 g agurk (0,3) Totalt 1,8 til kvelds

Da får je totalt på hele dagen 15 g karbo... :rolleyes:

Jeg synes det er greit å sitte å regne ut og på en måte bli vant med hvor mye man kan spise.. Så kutter jeg heller ut å veie ol når je er mere inn i det.

Jostein85 sa for siden:

Glømte å skrive at jeg spiste 3skiver med røkt laks...:) Ang grønnsaksblanding er jeg veldig gla i wokblanding, ser at den hadde mindre K enn i vanlig grønnsaksblanding..
Da tror jeg ferdigsaus fra fjordland blir handlet inn i morra..

Huff syns det virker veldig tungvint å sitte å regne ut karbohydraten for hver dag, særlig og da når jeg sliter med å planlegge noe måltid, må liksom ta (særlig middag) utifra hva jeg har lyst på..:)
Men hvor viktig er det å få i seg så nærme 15g karb som mulig da?? gjør det noe å ligge rundt 10 liksom.. ?
Tror jeg er nødt å prøve å fortsette på dette nå som jeg først har begynnt.. Sitter her med dårlig ånde nå, veit ihvertfall ting er i gang..:D skal bli spennende å se hvor mye jeg kan gå ned.. Jeg har siden 15 års alderen aldri vært under 95kg, men heller aldri vært over ca 103, før nå, siden det har vært mye jobb og mange pizzaer fra div hurtigplasser..:P Har aldri blitt fortalt at jeg er verken feit eller overvektig, men ser det sjøl når man ser i speiler og det "disser" når man pusser tenna.....:p:p

Jeg vet ikke hvor "sunt" det er å spise så lite karber, har hørt mellom 15 og 20 g om dagen...

Men du kan jo evt spise litt nøtter som kos for å få opp karbo inntaket:)

Jostein85 sa for siden:

Hvilke nøtter?? Tror peanøtter eller chilinøtter er de eneste jeg liker i det hele tatt.. Og de er vel ikke bra pga saltet??

Jostein85 sa for siden:

Herregud, kom til å tenke på at jeg ikke har spist noe godteri på 2 dager, noen som er veeeeeldig ulikt meg, har heller ikke tenkt på det..
Har også KUN drukket 0,5l med cola zero, har heller ikke hatt lyst på dette....:D

Dette er jo bare positivt dere!!! :D haha

Nei de type nøttene der er jo veldig salte.
Hasselnøtter f.eks :)

Har du boken slank med ketolyse av Torkil Andersen? Ellers anbefaler jeg deg å lese den. Der er det en del oppskrifter og info :)

Lykke til. Alt blir en vane, å virker jo som du har fått en flott start i helgen :D

Shooterr sa for siden:

Paranøtter er gull verdt for meg iallefall!

Ellers så går mandler, valnøtter, hasselnøtter, pekannøtter og macadamianøtter også veldig bra. Peanøtter går også bra i litt mindre mengder, kjøp de da gjerne med skall på.

En neve nøtter er veldig enkelt og greit (og godt!) når man begynner å bli litt sulten og vet det er en stund til neste måltid.

mofe sa for siden:

Pass på dressingbruken, kan være endel sukker i de. Har også hørt om sukker i røyka laks.

Lykke til, ser ut til at dette skal gå bra! :ja: Og syns du 15 karbs om dagen er for lite, så kan du prøve å øke litt, det er mange som tåler en god del flere karber enn 15! :)

Jostein85 sa for siden:

Da får det heller bli peanøtter med skall på for meg i jula..:D
Ok, takker for andre tips.. Har kjøpt boka, og lest den flere ganger, men er liksom ikke alt der jeg får opp helt klart..

Det er ikke det at jeg synes 15karboer er for lite, men spm mitt er OM det er for lite i forhold til hva man MÅ/skal ha..?

Gracella sa for siden:

Du skal (som mann) ha i deg 20 gram om dagen.
På ketolysekuren er man ikke "flink" om man ligger under antall gram karbo, det du risikerer, er at kroppen tror at det er knapt med mat og setter seg i sparebluss. Noe som vil gjøre at du ikke går ned i vekt.
Dette står i boka.

Hvis du ser bakerst i boka, er det masse oppskrifter, det er også en tabell over hvor mye karber det er i de forskjellige matvarene, bruk dette aktivt.

Hvis du synes det er slitsomt å veie mat, så vei opp en porsjon av det du pleier å spise og noter det ned.
Hvis du pleier å spise eks 1/2 tomat, vei dette og regn ut. dette gjør du med en ss rømme osv. Etter en liten stund, vet du hvor mye du kan spise av de forskjellige tingene.
F.eks trenger du ikke å veie hvert egg hvis du vet at et vanlig egg gir 0,7 g karbo. Om du noterer det ned som 0.5, 0.7 eller 1 gram avgjør du selv. Jeg pleide å regne ett egg som 1 g karbo, men mange regner mindre.

Jeg vil ikke anbefale deg å spise bare egg og bacon "hele dagen". Bacon inneholder mye salt og kan binde vann.
Egg er bra, prøv kokt egg med litt salat, reker og majones til frokost.

Av grønnsaker skal du styre unna de som vokser under bakken i tillegg til mais. Løk inneholder også en del karber, så vær obs.
Som en tommelfingerregel skal du ikke spise matvarer som inneholder mer enn 5 g karbo pr 100 g.

Invester i en liten notisbok hvor du noterer dagens matinntak, det går fort. :)

Photobscura sa for siden:

Chilinøtter har det laget rundt som er laget av hvetemel, så det er ikke å anbefale.
For meg er det i alle fall viktig å drikke MYE vann om jeg spiser noe saltholdig, sånn at kroppen får det vannet den trenger, og kan slippe på det som binder seg.
Det er ikke alltid like gøy å telle karber, men greit å gjøre det i begynnelsen får å få en viss gefhül! :) For meg, som bare tar opp igjen veiingen innimellom for å se om jeg sklir ut (for meg handler det om at det blir for lite karber, faktisk) så er det essensielt å spise noe grønt til hvert måltid. Har ofte ferdig oppkutta salat eller coleslaw (finnes oppskrift her inne) i en luftett bolle, ellers kutter jeg opp masse grønnsaker med smør, salt og pepper og pakker inn i alufolie, og ovnssteker sammen med f.eks nakkekoteletter som jeg krydrer med salt, pepper, chili og hvitløk (to hundre grader i tjuefem minutter, sånn ca). Enkelt og veldig godt!
Bra du ikke vil gi opp, og lykke til :blomster:

Kula sa for siden:

Når du er i ketose, har kroppen behov for ca 130 gram karbohydrater daglig. Hvis du spiser 15 gram karbohydrater daglig må leveren produsere (gjennom en prosess som kalles glukoneogenese) ca 115 gram. Hvis du minker inntaket av karbohydrater gjennom kosten fra 15 gram til 10 gram må leveren fremstille 120 gram karbohydrater i stedet for 115 gram.

Som du ser er forskjellen veldig liten, og for meg er det fullstendig ulogisk at disse 5 grammene skal være avgjørende. Jeg har tidligere diskutert med noen her på forumet som hardnakket har hevdet at vektnedgangen går som en drøm ved et inntak på 16-17 gram karbohydrater daglig, men stopper fullstendig opp ved et inntak på 14-15 gram. Tro kan flytte fjell noen ganger...

Hvis du er interessert i å lære mest mulig om et ketogent kosthold på kortest mulig tid, vil jeg anbefale deg å lese samtlige innlegg som brukerne "Pål" og "Chunky" har lagt inn her på forumet.

Lykke til!

Photobscura sa for siden:

Jeg er nok litt enig med Kula, ettersom jeg levde på ca 0 gr kh i tre måneder som et eksperiment, og det gikk fint og jeg følte meg veldig bra. Jeg tror det handler mer om muligheten for variasjon. Jeg ble seriøst lei av å bare spise kjøtt, egg og smør hele tiden.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.