< Tilbake til oversikten

"Pariser schnitzel" og "wiener schnitzel" (bilde)

Shrinking Line sa for siden:

Når man bor i Østerrike så kan man ikke unngå å bli glad i maten, og derfor tar man gjerne i mot råd om lavkarbo varianter.

Denne fikk jeg av naboen, og kan virkelig anbefales.

Pariser Schnitzel
Man tar enten kalkun/kylling, kalv eller svin og banker flatt. (Her i butikken får vi ferdige schnitzeler)
Jeg har brukt kalkun og det smaker best, spesielt på Pariser Schnitzel.
Så visper man et egg, legger kjøttet oppi på begge sider.
I panna har man olje som tåler varme, jeg brukte raspolje, la det bli varmt.
Så legger man kjøttet oppi, og lar det "fritere". Hold unger unna, det spruter litt. Noe egg vil nok ramle av, men prøv å få det oppå igjen, det fritere seg sammen.

Smaker nydelig.

Wiener Schnitzel
Igjen, banker kalkun/kylling, kalv eller svinekjøtt flatt. Legger oppi egg som over.
Riv parmesanost og ha på et fat. Kjøttet vender du i osten, press det godt på. Så i panna som over. Ost kommer til å dette av, bare få det oppå igjen. Det blir så knasende og godt så.
Så er det bare la det bli ferdig, serveres med grønnsaker. Smaker kjempe godt denne varianten og, litt mer salt og knasende.

Til venstre er Pariser og høyre er Wiener

Gracella sa for siden:

Det så artig ut! Skal nok prøves! :)

En anderledes variant av kalkun/kylling ihvertfall vil jeg tro. :)

Nannah sa for siden:

Bland parmesanen m med litt finmalt baconcrisp.... blir kjempegodt:ja:

Takker for tipset, det skal jeg helt klart prøve. Jeg får heldigvis tak i det her nede, i kina butikk på marked. Overlykkelig over oppdagelsen.

Yonah sa for siden:

Å, wienersnitzel høres kjempegodt ut! Det MÅ jeg prøve!

Photobscura sa for siden:

Kan denne ovnsstekes i stedet? Er jo ikke så veldig bra for kroppen med oppvarmede vegetabilske oljer.

Yonah sa for siden:

Det kan garantert stekes i smør og det er stekingen i panne som gjør slik mat god, pga stekeskorpa.. Jeg bruker absolutt ikke olje til steking( der er fedon og jeg uenig:lol: )

Photobscura sa for siden:

Tenkte man kanskje gikk litt glipp av den effekten av fritering, men det blir vel kanskje sprøtt likevel?

Vet ikke om ovn funker så veldig bra, men smør burde nok gi litt av samme effekten.

Det er ikke ofte jeg spiser disse her, og det er det eneste jeg steker i olje, alt annet i smør.

scartz sa for siden:

Går det ikke ann å fritere i smør..? :confused:

Kitt sa for siden:

Jeg har alltid brukt smør til sånne ferdige snitzler og de blir sprø og fine, så det burde så absolutt gå an!

Takk for inspirasjon til å endre litt på mine ostefylte snitzler!:D

Og takk for tips om å fylle dem med ost, nam.

Kitt sa for siden:

Tipset kommer egentlig fra min svigermor, som kommer fra nettopp Østerrike!;)

Hehe, ja her er det mange mulig måter å gjøre Schnitzel på, det er sikkert. Og godt er det. Bare å slippe fantasien løs.

Må bare si at jeg har nå prøvd med smør, og det funket utmerket, smakte enda bedre faktisk.

Charlott sa for siden:

En annen variasjon er å legge ost og røkt skinke mellom to flatbankede stykker. Pleier å ha egg/parmesan/knust baconcrisp på stekesidene først og så legge på ost/skinke på den rene siden og den andre oppå. Da slipper man å skjære lommer for å fylle osten inn der. Du verden så ryddig og enkelt forklart dette ble ;)

Tronee sa for siden:

Testet denne her om dagen, og den var flott! Var vel Wienersnitzelen jeg prøvde meg på.
Jeg banket flate noen svinebiffer og panerte denne i en blanding av knust baconcrisp og parmesan. Falt godt i smak hos både meg og min kjære, så dette blir nok tatt frem igjen.

middag sa for siden:

Dette smakte nydelig. :D:D:D:D:D:DTok en kyllingfilet , vendte det i egg, så i parmesan, og i knust baconcrisp, Serverte med stekte vannkastanjer og salat til . Tusen takk for masse gode oppskrifter her på dette forumet ! Utrolig flinke folk her :)

Så hyggelig at dere likte dem. Jeg lager mye "Chickenfingers" variant, og er en stor favoritt.

Og helt enig, er utrolig mange flotte oppskrifter her inne.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.