Jeg byttet til lavkarbo i graviditet nr 2, og har fortsatt med det etterpå (med litt karbohydrater, Lindberg-aktig). Dermed har jeg ammet et barn på ikke-lavkarbo og et på lavkarbo. Jeg har merket meg noen forskjeller, men jeg vet jo ikke om dette skyldes kostholdet:
For det første, jeg er sikker på at jeg ikke har så mye "ammetåke" nå som sist. Her kan forskjeller i søvn spille mye inn - baby nr 2 sover utrolig bra på natta. Men allikevel, jeg lurer på om kostholdet har en del å si også...
For det andre, og det høres kanskje bra ut - men er også problematisk, denne gangen produserer jeg litt for mye melk. Melkeproduksjonen kom fint i gang allerede andre dagen etter fødsel, og etterpå har jeg hatt en mett, blid baby. Hm... kanskje fordi dette er baby nr 2 og kroppen er trent på å lage melk? Eller?
Svaret kan jo være så enkelt som at det kostholdet du har nå er mer balasert/riktigere for kroppen din enn det du hadde ved første barn. En kropp i balanse vil generelt gi positive utslag.
Samtidig: man skal vel ikke kimse av den psykologiske forskjell som kanskje ligger i det å få barn nr 2 (eller 3, 4 etc): At man har en viss erfaringsbakgrunn mht amming og det å få barn generelt, vil vel i de fleste tilfeller spille positivt inn. Større melkeproduksjon og mindre ammetåke kan i så måte like godt være et resultat av mindre psykisk stress ifm barn nr 2, enn et resultat av endret kosthold. Men et godt kosthold vil jo i seg selv være et stressreduserende element. Oppsummert: Høy melkeproduksjon og mindre ammetåke kan være et resultat av bedre kosthold eller mindre psykisk/fysisk stress ifm barn nr 2, men er vel sannsynligvis en god kombinasjon av disse. Tror ikke man kan fullstendig isolere ulike prosesser (årsak/virkning) i kroppen i denne sammenheng - alt henger sammen og vil påvirke hverandre gjensidig.
Gled deg over positive endringer du! :) Hvorfor ikke fryse ned overskuddsmelk eller ev donere til prematuravdelinger?
Jeg spiser fedonmat og har ammetåke som bare det:D Har ikke noe å sammenligne med da..
Og melkeproduksjonen min er ikke akkurat på topp heller, selvom jeg spiser mye bra fett og holder meg til trege karbohydrater.
Sikkert individuelt.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.