< Tilbake til oversikten

Cottage cheese-elsker? Se her

#1

Bentis1982 sa for siden:

Det er den mest simple mellommåltidet ever, men jeg elsker det!
Man tager cottage cheese og blander det med litt fun lightsaft eplesmak, så rører man dette sammen med så masse kanel man bare ønsker...
Seriøst digg... smaker nesten som eplekake:P:P
I L-L-L-L-LOVE IT:):):)


#2

aslaug sa for siden:

Dette skal prøves!
Prøv også med 10g solsikkefrø og 2 ts splenda, eller 2 ts Heistad syltetøy av et eller annet slag!


#3

Titt1Tei sa for siden:

Jeg hadde ikke fun light, men det var helt ok med bare kanel også :p. Det ble super-enkel frokost i dag :)


#4

Tiki sa for siden:

Min cottet cheese favoritt så langt er:
cottet cheese
Kanel etter ønske
frosne bringebær kjøpt i poser, tar opp en neve, tiner de til de nesten blir varme i mikroen, og da begynner safta å renne av de ;-)
Gjerne med litt Sukrin hvis en ønsker det litt søtere.

Blander det hele godt sammen.

Veldig godt, synes jeg.
Blir saftig og godt.


#5

tina therese sa for siden:

Jeg elsker CC og har alltid hatt en "forkjærlighet" for CC med kanel og eplemos,så å erstatte eplemosen med funlight eple var bare helt genialt!!!
Takk for en suuuper idé!!!
skal absolutt prøve med tints ebringebær med splenda også;)


#6

Yonah sa for siden:

Dersom man har på litt fløte eller rømme så får man et bedre balansert måltid og;)


#7

tina therese sa for siden:

tok i en skvett fløte og en liten dæsj tistelolje nå og det smaker kjempegodt!! namnamnam!!!:D


#8

elsemor83 sa for siden:

Ellers kan man piske krem med litt Splenda. Også blande dette med CC og litt hakkede valnøtter. Også hvis man ønsker saus kan man koke saus på Fun Light, men dette blir mer dessert eller et godt kveldsmåltid:)


#9

a-m sa for siden:

Jeg lager meg "risgrøt" :D

CC, en liten dæsj fløte, fun-saft bringebær og litt kanel :D <3


#10

Gracella sa for siden:

Og hvis man ikke liker cottage cheese (hvorfor i alle verden skriver jeg dette i en tråd som heter "cottage cheese-elsker?" ????:rolleyes:) så kan du bruke kesam og fun light. Det er også kjempegodt - særlig hvis du har oppi litt hakkede mandler (eller andre nøtter etter smak)


#11

StegforSteg sa for siden:

Takk Gracella - jeg er ingen superfan av CC


#12

Råååsa sa for siden:

Takk for tipset...det var kjempegodt! Brukte eplesyltetøy nå, men skal kjøpe saft i morgen! Bare elsker det! :)


#13

frida frosk sa for siden:

Jeg er cc-naturell-elsker og det var like før øynene trilla ut da jeg leste denne tråden.
Siden jeg var full av tvil måtte jeg jo sjekke om det virkelig var godt ...

CC
fun light wildberries
fløte

NAM !! :D ... plutselig et måltid rikere :D


#14

pia3 sa for siden:

nam dette skal jeg prøva:p


#15

Ana sa for siden:

Mmm, cottage cheese og 1 ss skyr


#16

Seba-stina sa for siden:

Min favvoritt: Spekeskinke med cottage cheese inne :nam:


#17

Punky sa for siden:

Hei !
Høres dumt ut å spørre om dette men
bruker dere et helt beger med CC til et mellom måltid ?
For her var det mange gode forslag som jeg kunne tenke ¨
meg å prøve ut :o)


#18

Seba-stina sa for siden:

Jeg kan ikke svare for andre, men jeg bruker iallfall ikke så mye.
Nå spiser ikke jeg CC som mellommåltid, men som hele måltider. Spiser det gjerne sammen med spekeskinke (som regel). Og da har jeg en boks med CC til ca 3 hele måltider iallfall. :)


#19

Iset sa for siden:

Skulle virkelig ønske jeg likte cottage cheese. :sukk:


#20

monikam sa for siden:

Bland 3-4 ss. CC med 1-2 ts. Skyr, en fløteskvett og 3-4 hakka paranøtter, og du får et deilig og proteinrikt mellommåltid, nam! :)


#21

siri0109 sa for siden:

mmm cc med litt fun light eple og kanel var jo bare utrolig godt;) nam


#22

Ana sa for siden:

Det må jeg prøve, fant cc på 50% i dag (dato)


#23

Cec1973 sa for siden:

Prøvde meg på noe i dag... Er ikke sikker på hvor mye jeg hadde av hvert, men jeg hadde ca 1/3 boks cc, en skvett fløte, litt skyr, ca 2 ts. kokosmelk (er vel fettet jeg brukte, altså det som ligger på toppen) og en ts. Splenda. Kjørte alt sammen med stavmikser. Det ble SUPERGODT og jeg ble kjempemett av halve porsjonen. Dette kan kanskje være noe for dere som ikke liker cc?

Cec xxx.


#24

Cec1973 sa for siden:

PS. glemte å si at jeg hadde litt soyamelk oppi også. Tenkte i utgangspunktet at det skulle bli smoothie, men det ble så tykt at jeg spiste med skje.

Cec xxx.


#25

Clockwork sa for siden:

Altså, er Cottage Cheese seriøst godt?
Nå skal det sies at jeg gikk på en smell når jeg skulle lage Ziti en gang, og da de ikke hadde Ricotta ble jeg anbefalt CC isteden, som jo er en heeeelt annen ting. Traumatisk opplevelse, mildt sagt. Mener å huske det var veldig surt, og med en lettere funky konsistens.


#26

Trulte67 sa for siden:

cottage cheese er godt hvis det er sammen med noe søtt. Til lunsj i dag f.eks. så blandet jeg cottage cheese med islandsk yoghurt, vaniljepulver, litt strø-natreen og litt syltetøy. Digg!


#27

Sarabarnara sa for siden:

Jeg er egentlig ikke noen CC-digger, men har blitt HELT hekta på 1/3 boks CC, et par ts kesam vanilje og et par ts med sukkerfritt syltetøy (eks Lerum bringebær og eple). Blandes sammen. Skikelig kveldskos for meg ihvertfall:):)


#28

rariteten sa for siden:

Jeg bruker å lage yoghurt med CC.
En god håndfull (frosne)bær av eget valg, en god ss cc tenker jeg (eller mer om du digger smaken:D), en skvett fløte og litt splenda. kjøres i blender.

Er jo helt nydelig :)


#29

Daurama sa for siden:

Ser det er flere som har frosne bær sammen med cottage cheesen, men er det ikke en del karber i frosne bær eller har jeg missforstått ?:confused:


#30

rariteten sa for siden:

Alle bær inneholder karbohydrater, men noen mindre enn andre.
Hentet dette fra mat på data. Pr 100 gr bær:
jordbær 6,6 gr karb
blåbær 7,5
bringebær 3,2
tyttebær 7,0
molter 4,4
rips 6,9
kirsebær 9,0
stikkelsbær 5,4
moreller 11,3
bjørnebær 6,4
hyllebær 7,4


#31

Morgenstjerna sa for siden:

Jeg tror jeg nesten kunne levd bare på cc :stortsmil
Men nå som bringebærsesongen er i full gang, så er det utrolig digg med cc, bringebær og litt Sukrin på.


#32

senorita sa for siden:

jeg har et spann 2kgs CC her.. går ut om 4 dager :S jeg klarer ikke spise det bart.. noen tips? Kan man fryse ned litt og litt? evt bake noe som bruker veldig mye cc? og holder det seg noen dager over tiden montro??


#33

Tiki sa for siden:

Bak lettvinte lapper. 1 vanlig boks, 3 egg og 2 ts. fiberhusk gir ca.9 lapper. Kan sikkert fryses.


#34

butterkopp sa for siden:

MMMM dette var kjempe godt!
Puttet oppi litt macademia og solsikkekjerner også, helt supert :)


#35

Ellekaramelle sa for siden:

Her er en variant av Cottage Cheese som jeg laget meg i dag.

150 g cc
ca 10 blåbær
ca 10 bringebær
hakk opp ca 15 mandler, rist dem lett i stekepannen, og strø over.
Bon apetitt...)


#36

lillemeg88 sa for siden:

jeg bruker cottage cheese til ALT!!

  • til taco
  • til soyaflokker og litt soyamelk
  • til bær
  • til nøtter, frø, kokos o.l.
  • og gjerne med litt fun light og sukrin på! :)
    NAMNAMNAM :D

#37

Anos sa for siden:

Ja, det har en surlig smak og konsistensen er helt forferdelig. Jeg synes det smaker helt ok, det er bare konsistensen jeg har et problem med, kanskje en idè å bruke stavmikser og mikse sammen noe?


#38

manne sa for siden:

Jeg synes det smaker supernam og digger konsistensen.... folk er forskjellige, ja... :D


#39

lillemeg88 sa for siden:

ja, jeg har stavmikset cottage cheese før, og det er kjempegodt :)


#40

e84 sa for siden:

Jeg også! :) Bruker det til ALT mulig.
Til frokost med kokoskrem, frø, soyaflokker og litt bær
Til salaten til lunch på jobb sammen med kylling, reker, laks, tunfisk, skinke eller hva som helst annet
Til dessert med noen bær
Eller bare en skje rett fra boksen alene... i LOVE it! ;)


#41

lillemeg88 sa for siden:

kokoskrem :sikle: hvordan lager du det??


#42

Ellekaramelle sa for siden:

Jeg er nå offesielt HEKTET på cottage cheese...;)
Har aldri spist det før i mitt liv, har bare en og annen gang fått det servert i en pai eller lignende..
Fy flate det er godt. Første gangen jeg spiste det,(for ca to uker siden) syns jeg det var sånn passe...Andre gang var det litt bedre, og etter det har jeg bare nytt det. Tror nesten jeg kunne spist en hel boks uten noe som helst til....Men prøver å beherske meg, det er jo kjekkere å gå og glede seg til litt godt, enn å bare bøtte i seg....:).

Hilsen nyfrelst CC elsker.....:D


#43

Pøsh sa for siden:

Tror dette blir lørdagskosen min i dag :smile:


#44

mallilen sa for siden:

JEg harogså blitt ekstremthektet på CC. Noe jeg aldri trodde skulle skje, siden CC for meg alltid har vært "den ekle greia som bikkja til onkel fikk på dietten sin"...

Men så kom jeg på en dag at CC er det samme som skjørost, og skjørost med rømme og syltetøy er jo digg..

Så blandet 2 ss CC med 1 SS CF, litt søtning, 6 dråper vaniljeessens, og hadde i ei skje sukkerfritt syltetøy.. og NAM!!

Har nå kommet frem til at å koke bærsaus er detmest karbobesparende i fht å kjøpe sukkerfritt syltetøy, så koker opp en pose frosne jordbær med litt vann, har i litt søtning, og kjører det hele med stavmikseren. Blir en knallfin saus!
Har også laget "syltetøy" av den samme massen, bare hatt i litt gelatin.

Er overraskende hvor lenge man er mett av en slik porsjon, altså!

(Kjøpte 6 kg CC da jeg var i sverige igår, og har brukt opp 2 allerede. Men så har jeg delt ut CC-desserten min til alle som harvilletforsøkeåsmake også ;))


#45

e84 sa for siden:

jeg tømmer en boks med kokosmelk light i en plastikkboks og setter den i kjøleskapet. ( du kan selvfølgelig bruke den orginale typen, den skiller seg når du setter den kaldt og du kan da bruke kremen som ligger på toppen. ) Jeg passer litt på kalorier og bruker derfor light varianten i stedet ;) Når den har stått litt i kjøleskapet tjukner den til litt og får yoghurt konsistens. Så spiser jeg det til frokost sammen med 1 ss med cc med litt frø og soyaflokker på og et par bringebær. I tillegg søter jeg ofte kokoskremen med noen dråper stevia vanilla creme- da blir det nydelig vaniljeyoghurt ;)


#46

lillemeg88 sa for siden:

ohmygooooood det hørtes godt ut :sikle: men er det mulig å regne ut kcal i den "kremen" tror du? for man kan vel ikke bruke det som står oppført på boksen lenger da når "vannet" er skilt ut?


#47

LivingDeadDOll sa for siden:

Masse gode forslag med CC :) skal ihvertfall prøve riskremvarianten og med eple fun light.
Bruker CC i eggerøre istedenfor melk, synes det er myyye bedre.


#48

Chalos sa for siden:

Mmm, NAM :D
Her var det mange gode forslag, trur virkelig jeg skal dra på butikken og handle inn en boks i morgen og prøve noe av dette.. GLEDER meg :D


#49

aldrimerjollycola sa for siden:

jeg liker egentlig ikke cc pga klumpene, men en runde i stavmixeren ordner den saken!
jeg pleier å blande cc med en liten ss vaniljekesam og pecannøtter pluss noen tinte bringebær. deilig mellommåltid.


#50

Bokhylle sa for siden:

Min cottage cheese-favoritt for øyeblikket:

En halv cc-boks
50-70 gram tinte skogsbær
1 dl kokoskrem (kjøpt på Asiamat)
En liten neve mandler

Smaker himmelsk! Og sikkert enda bedre med kanel på, det har jeg ikke tenkt på før. Skal prøves neste gang :)

Det er litt karbohydrater i bærene, men samtidig er det jo mye næring i dem, og man slipper unna de kunstige stoffene som det er i Fun Light.


#51

lillemeg88 sa for siden:

kokoskrem? hørtes nydelig ut!!! :D asiamat, er det nettbutikk? eller butikk? i så fall, hvor ligger den? :)


#52

Bokhylle sa for siden:

Det er en fysisk butikk, ligger nedenfor bussterminalen i Sandvika. Vet ikke om den egentlig heter Asiamat, men det er en innvandrerbutikk med mye spennende asiatisk mat, så det er det jeg kaller den :p

Kokoskremen heter i hvert fall "Sincere Coconut Cream" og inneholder per 100 g:
209.8 kcal, 1.7 g protein, 22 g fett, 1.2 g karbohydrater

:)


#53

lillemeg88 sa for siden:

tusen takk :) bor ikke så langt unna sandvika, så kanskje jeg skal ta meg turen :D hvis ikke så kan det jo hende jeg kan finne den på en asiatisk butikk i oslo :D


#54

Marlene87 sa for siden:

Åh guri. Får vann i munnen jeg. Vet hva det blir til frokost imorgen. Og kanskje lunch. Og kanskje kvelds. Høhø.. ;) Elsker cc!!


#55

Mammarosa sa for siden:

Høres deilig ut, men for oss som også må tenke kalorier, så er rundt 500 kcal litt mye for et mellommåltid...


#56

Modezty sa for siden:

Hvordan kommer du opp i 500 kcal?

1/3 boks med CC er ca 120 kcal? Med cocoskremen blir det kanskje toppen 300 kcal?

Dessuten spiser vel ikke de fleste så mange mellommåltider på lavkarbo - og dette er typisk et "ordinært" måltid. Iallefall for meg.


#57

Janne e sa for siden:

laget meg noe godt her om dagen..CC og litt crem F oppi,hadde litt sukrin ,kanel,nøtte/frø blanding jeg har laga sjøl,å bringebær ..nam nam..av og til har jeg hakka sjokolade oppi :) mmm


#58

Daurama sa for siden:

Mulig jeg henger litt etter, men fant en ny CC i dag. CC med chickelake (?), smak av Sør-Afrika.. Den hørtes god ut og måtte prøves og jammen sa jeg smør! Denne var nam! Ble knekkis med CC og pepperskinke til kvelds! Anbefales :D


#59

Carisma sa for siden:

Bare for å kverulere litt; uttrykket jommen sa jeg smør! Betyr at resultatet er det motsatte av det man regnet med. Altså, siden du regnet med at det var godt og det var godt, er det nettopp det motsatte av det uttrykket betyr... Om det derimot hadde smakt høgg kunne du brukt uttrykket.


#60

Qlio sa for siden:

Dagens lunch: halv boks CC, 1 ts Sukrinmelis og en halv boks ferske bringebær. Og den enda bedre tanken er= morgendagens lunch er allerede sikret og klar i kjøleskapet!


#61

Dilly sa for siden:

eller litt creme fraiche med tagatesse og kanel på :) spiste det nettopp nå, etter å ha lest de første innleggene i tråden :)


#62

Daurama sa for siden:

Man lærer så lenge man lever. Skal ikke gjentas ;)


#63

Lindemor sa for siden:

Jeg er også veldig glad i CC. Min favoritt er CC med en liten skje riktig jordbærsyltetøy, jordbær skåret i skiver og massevis av kanel på toppen. :)


#64

Kanutten sa for siden:

Bare jeg som synes at cc smaker og ser ut som oppkast av melk, klumpete og en liten anelse syrlig? :o

Sikkert derfor jeg har mine aversjoner, men skal teste på nytt!


#65

Yonah sa for siden:

Love or hate;)

Jeg synes det er veldig godt, det og skjørost. Men jeg kjøpte en gang cottage cheese i svergie,av icas merke, og fysj, den var ekkel.


#66

smgj sa for siden:

Og jeg synes den svenske er ok, men den norske er fæl...


#67

Lindemor sa for siden:

.....den svenske er ikke spiselig! :(


#68

Yonah sa for siden:

Jeg synes det kommer an på merket jeg. Ica sin var fæl, mens Arla( tror jeg det var) var bedre enn den norske.


#69

smgj sa for siden:

Det er nok arla sin jeg har spist, tror jeg. Liker ikke de med salte smakstilsetninger, men naturell eller søte tilsetninger synes jeg er godt.


#70

Bønna200 sa for siden:

Jeg kan bruke det til matlaging, men ikke ellers. :nei:


#71

manebane sa for siden:

Da ble det cc, fun-light, valnøtter og kanel til kvelds :D
Godt!

Til opplysning var best før dato på cc`n 20.09 :eek: Men den var ikke åpna og smakte like godt. Bedre at den gikk i magen enn i søpla ;)


#72

bligravid? sa for siden:

Finnes det??? Bare sett kesam med smak.. å kesam har jeg ikke vent meg til enda. Men cc med stevia er digg.. dog spist litt mye, så variasjon hadde vært en drøm!!

Nb: rare folk som klarer å stoppe før boksen er tom :confused: Spise alltid hele jeg :o


#73

knuttien sa for siden:

Nå i jula ble det mye "jukse-rikskrem". Veldig godt.

1/2 boks cottage cheese blandes med krem og noen spiseskjeer med lerum sukkerfri jordbærsyltetøy - og det smaker faktisk ganske likt riskrem. Ihvertfall i mitt hode. :)

Knuse noen mandler på toppen er også fint!


#74

Tiki sa for siden:

Min variant av det er ganske lik, men jeg tiner litt bringebær så det renner av de i mikroen, heller oppi litt uutblandet Fun light bringebærsaft. Ette er i skolen jeg skal spise fra, har oppi riskremen som jeg lager som deg, og har oppå litt valnøttbiter.

Ja det er snadder.


#75

MaMilla sa for siden:

Jeg har to favoritter til kjapp lunsj på jobb.

Blander gresk yoghurt(1kg fra lindahl eller naturell yoghurt fra Sverige. Den er tykkere i konsistensen. Halv pris i Sverige) med en boks CC(må fjerne litt av yoghurten for å få plass), Fun light bringebær etter smak og litt vaniljepulver. Noen ganger har jeg i litt linfrø for magen:) Serveres med 2 ss Atkins musli over(da blir det som go'morgen yoghurt) eller friske blåbær. Yoghurten oppbevarer jeg i bøtta, i kjøleskapet på jobben. Da har jeg lunsj for en uke++. CC i yoghurt gjør at jeg holder meg god å mett frem til middag.

Neste variant kom til fordi det var det eneste jeg hadde i kjøleskapet på jobben, og tenkte at det måtte la seg kombinere. 1/3 boks CC, en boks tunfisk i vann, 2ss Idun pestodressing, noen halve cherrytomater og litt pepper på toppen. Voila, en ny favoritt:D


#76

Chbe sa for siden:

Ny favoritt som nattevaktsmat: 1 boks CC, 1 appelsin, 1 eple, kanel, håndfull nøtter.. NAM!
Brokkoli og blomkålsmos med krydder og CC
Som tilbehør til frokosten/lunsjen eller middagen
I gratenger osv osv..
Bruker den magre typen!


#77

Gekke83 sa for siden:

Fant plutselig en ny favoritt til kveldskos. Cc, vaniljekesam og kanel. :sikle:


#78

MissPivotal sa for siden:

Herregud så mange gode tips :sikle:

Jeg for min del spiser ofte CC til lunsj. Enten slik den er, rett fra boksen, eller jeg lager grøt. Blander da boksen min ut med en god dæsj fløte, strør kanel på, og tar litt smør og smelter det i mikroen og lager smørøye. Kjempegodt, og metter hele resten av arbeidsdagen uten problemer :)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.