< Tilbake til oversikten

Zero Carb Challenge (frem til jul)

LenaBeatrice sa for siden:

Les om Kostdoktrons utfordring her.
Er dere med?
Jeg er det :)

Photobscura sa for siden:

Been there, done that (jfr fettfestivalen). Følte meg helt fin i kroppen, og det var veldig økonomisk å ikke spise noe grønnsaker i det hele tatt. Men jeg ble lei av å trykke i meg så mye fett som det krevdes (selv om jeg spiser mye fett ellers også) og det ble ensformig. Men det funker fint, selv om det ikke gjorde noe særlig for vekta mi! Så det var godt å begynne å spise grønnsaker igjen.
Men lykke til :)

trillian78 sa for siden:

Har også vært der (Photos fettfestival). Det var faktisk ganske ok, som Photobscura også sier. Skal ikke se bort i fra at jeg tar ny runde, men det blir i såfall ikke før etter jul en gang.

Yonah sa for siden:

Nei,takk, jeg ble helt ødelagt da jeg åt for lite grønnsaker på Skaldeman. Jeg var rett og slett slapp og sliten hele tiden. Og da jeg la til mere grønnsaker ble det mye bedre! I perioder kan det nok gå bra, men mange måneder uten som jeg prøvde, det passet ikke meg..

Rin sa for siden:

...Tar meg i å vurdere dette, men mer av økonomiske grunner enn noe annet :cool:

Men der er det en tankemønster-endring-greie for min del, i så fall... jeg får jo overveldende dårlig samvittighet når det nå går en dag eller to uten at jeg får i meg mer enn noen symbolske salatblader :rolleyes:

Veggpryd sa for siden:

Jeg lever jo sånn stort sett hver dag, så dette er noe jeg kan være med på og faktisk klare å gjennomføre. :D

Så langt for meg i dag:

• Frokost; ostekjeks med smør og kokt egg som pålegg
  • Lunsj: Fet og god ribbe fra i går
  • Middag: grateng laget av kjøttdeig, litt paprika og løk + fløte (tok lite grønt da, ble mest som pynt)
  • Kvelds: vet ikke enda

Gubbens kommentar:

• Nå er du ihvetfall i ketose holdt seg for nesa :o

Det blir ingen stor forskjell for meg dette egentlig, bare at jeg IKKE kommer til å ta et par ruter mørk sjokolade i helgen og det blir veeeeldig lite grønt.

Ja, hadde jeg tålt meieriprodukter, så hadde det nok blitt en litt annen sak :ja:

Kanutten sa for siden:

Og jeg tåler ikke å være uten karber...Jeg får tunnellsyn og blir megasvimmel... Men du verden så lettvindt det kunne ha vært! :heia:

Øystein sa for siden:

Jeg er med :D Ble veldig inspirert nå!

Må kvitte meg med søtsuget som jeg har strevd litt med den siste tida.

Men det blir nok fort 10 g om dagen hvis det skal bli litt meieriprodukter, egg osv.

Jeg skal også bruke meieriprodukter, så heeeelt karbofritt blir det jo ikke.
Men det blir ikke mye.
Kanskje vil jeg prøve å redusere på meieriprodukter, men da må jeg få i meg mere fett på annen måte.

frifuggel sa for siden:

Jeg hiver meg på! Skal vente et par dager, i håp om at min noe urolige mage skal bli "normal" igjen.. Farris og litt mat er nok ikke helt fettfestival, vet jeg ;) Går jo greitt ned i vekt, men vil gjerne ha litt å "gå på" før Afrika-eventyret mitt i slutten av januar. Klarer ikke helt å se for meg at det blir veldig enkelt å spise lavkarbo der nede, om jeg ikke skulle bli så desperat at jeg kjøper og spiser den lokale delikatessen "mice on a stick".. Og det tror jeg at jeg takker nei til, gitt.. [ATTACH]6645[/ATTACH]

trillian78 sa for siden:

:eek: :eek: :eek:

frifuggel sa for siden:

Jupp. Da min vertinne der nede sa at hun "da kunne man vel like godt spist rotter?!?" (mere mat i dem... hark) , så svarte drosjesjåføren kontant "Rotter?!?! Nei, ææææsj" :p

Men nå spiser jeg ikke smalahove, rakfisk eller raspeballer heller. For meg er det like mystifistisk at folk spiser slikt.. :rolleyes:

Ok, mus er vel ikke særlig fristende (selv om jeg ikke hadde hatt problemer med å velge mellom det og rotter ...). Men jeg lurer på hvor vi har fått dette fra at enkelte ting er spesielt ekle? Man har jo i alle tider benyttet alt som benyttes kan av dyret, og jeg må si jeg elsker innmat. Lever, nyre, naturtarm, tunge, frosk, snegle, insekter ... you name it, I'll eat it! :D. Hjerne synes jeg ikke virker så fristende, forsåvidt. Men det er mulig på grunn av konsistensen mer enn noe annet. Nå har ikke noen bydd meg det heller.
Da jeg var liten var foreldrene mine overvettes opptatt av at alt skulle lages fra bunnen av. Sylte f.eks, lages av hode til grisen, og før jul hvert år var jeg veldig poppis i nabolaget, for da tok jeg med meg alle kidsa hjem til oss for å kikke under grytelokket og se grisetrynet som stakk opp mellom hele pepperkorn og laurbærblader.
Pappa lager rakfisk hvert år også, så jeg tror jeg har fått det litt inn med morsmelka, jeg er ikke klessin, som man sier der jeg er fra.

Supera sa for siden:

Joda, blir med - mer eller mindre. Det vil vel egentlig si at jeg holder meg på det karbonivået jeg ligger nå, ca 10g til dagen. :geip:

Ja, dag to snart over....

Merkelige greier dette, selv etter 4 år med lavkarbo så satt jeg i dag og så på ribbebitene jeg skulle spise til middag:

• Må jeg ikke ha noe TIL dette da?

Nei, jeg må ikke det, og det burde jeg VITE nå.
Det gikk helt utmekret å spise BARE fet og god ribbe til middag :)

Veggpryd sa for siden:

Mice on a stick! Høres nydelig ut! :D

Skal vi rapportere avvik? Ikke at jeg har avvik allerede nå, men bare sånn tilfelle liksom... :o

Tiki sa for siden:

Kan jeg bare spørre om hensikten med å redusere til det minimale med karbo, når de fleste som er på ketolyse her inne sier at det ikke har noen hensikt og spise mindre enn 15 karbo dagen? Og helst fordele det grønne på alle måltidene utover dasgen?

Stadig kommentarer om at "en er ikke flinkere om man holder seg til mindre enn 15 karbo dagen"
Er det en slags "renselse", eller er tanken at man går enda fortere ned?

Tiki sa for siden:

Lest litt i tråden om Fettfestivalen nå, og skjønner litt mere. Men er fremdeles åpen for kommentarer på spm. mine.

krod sa for siden:

Har tenkt på dette jeg også, mange kulturelle ting her. Amerikanerne spiser jo ikke hest, inderne ikke kuer, kineserne spiser jo hunder, nordmenn spiser jo sauehoder osv osv. For ikke å snakke om hval. Innmat er godt, men lunge, det holder jeg meg langt unna pga smak.

Andre "retninger" innen lavkarbo sier andre ting enn 15. Jeg tror at selve tallet 15 nok er tatt ut av løse luften. Neppe noen vitenskapelig undersøkelse bak det. I så fall burde vel tallet variert med vekt, overvekt, alder osv?

trillian78 sa for siden:

Tallet 15 (-20) er nok ikke tatt helt ut av løse luften. Slik jeg har skjønt det er det satt på 15-20 fordi de aller aller fleste vil komme i ketose så lenge man holder seg på dette nivået. Noen tåler mer, de færreste har behov for å gå lavere.

Atkins begynte jo med et langt lavere tall på karbohydratinntaket (var det åtte?) da han begynte å skrive bøker om slanking for nesten tretti år siden, men i reviderte utgaver så har han moderert seg, ettersom han fant ut at det hadde lite/ingenting å si.
Nå finnes det helt klart noen som har en veldig lav toleranse og må mye lavere ned, men jevnt de fleste kan gå ned på tjue gram kh om dagen, hvilket jo også gir mye mer variasjon, og potensielt mer matglede :)
Som sagt, for min del så var det kun ensidigheten ved 0-karbo (særlig når jeg i tillegg ikke tåler meieriprodukter særlig godt) som gjorde at tre måneder var mer enn nok for meg.
Jeg har alltd mitt indre urmenneske som et slags barometer for den tankegangen der, åtte år som veggis er ikke bare bare å riste av seg :D. Men jeg er veldig glad i grønnsakene mine, selv om jeg tror at kroppen nok skulle overleve helt fint uten :)

Rapporter det du føler for å rapportere, hvis du i det hele tatt føler for å rapportere noe da :-)

Tja, for min del er dette en slags test, noe a la en "manndomsprøve" for lavkarbere hvis du skjønner?
Samtidig sier mange at vi ikke TRENGER karbo, og ja.....jeg vil teste dette over litt tid, for enda jeg har spist lavkarbo i flere år så har jeg aldri spist så lite karbo over tid som jeg gjør nå.
Føler meg ikke flinkere av dette i det hele tatt egentlig, og tror ikke at jeg nødvendigvis vil gå noe fortere ned i vekt.
Men jeg tror at enkelte faktisk MÅ gå langt ned på karboinntaket for å få vektreduksjon, litt avhengig av hvor metabolt syk man er.

Supera sa for siden:

rekker opp hånda Sukk. Selv om jeg var i ketose da jeg holdt meg på 20-25g, så gikk jeg ikke ned i vekt.

Jabba sa for siden:

Er litt nysgjerrig på dette.....men er litt usikker....
Kan dere legge ut noen dagsmenyer? Eller skrive litt om hva dere spiser.
Jeg har i en periode nå prøvd å unngå melkeprodukter da det går så treigt vektmessig.....men det er vel vanskelig å gjennomføre dette uten meieriprodukter?

Jabba sa for siden:

*Ingen ?

frifuggel sa for siden:

Bruker smør nå, men ellers har jeg planer om å holde meg uten meieriprodukter. Utenom en "syndig" kopp kakao ikveld.. :)

Går i stekt (og noe kokt med karbofri buljong, kjøpt på helsekosten) kjøtt og fisk, fikk kjøpt skikkelig fläsk og fläskfärs sist jeg var i Sverige, så regner med at det blir mye dette, laks og kveite, ribbe, lammekjøtt etc.. Litt grønt til pynt :)

Jabba sa for siden:

Og hvilket grønt prioriterer dere?

frifuggel sa for siden:

Et par salatblader under reker, en liten bukett broccoli til kjøtt el fisk. Veldig lite, igrunnen! Og ikke til alle måltider, blir mest når jeg ikke spiser alene.. :o Blir fort liggende grønt igjen på tallerkenen. Kremt.

Jabba sa for siden:

Spiser dere brødmat? (lavkarbobrød selvsagt)
Hva med salt? Må man passe seg her.....eller kan man spise bacongull til kveldsmat en gang og to i uka?
Hva med hasselnøtter? (Disse nøttene er min "nødmat")
Hvor mye fløte i løpet av en dag? 1/2 kartong - er det for mye? Det er vel ca 5 karber det.....
Championg på boks (1 gr pr 100 gr) er vel suverent?
Ketolysetablettene - er det godt nok tilskudd?

mofe sa for siden:

.. dere tar vel vitaminer og mineraler i tillegg...? F.eks kalium er jo kjempeviktig ved ketose, vet jeg - og det er vel enda viktigere med tilskudd nå som dere ikke spiser noe grønt i det hele tatt?

All ære til dere for at dere tester ut - for meg blir det hele litt rart, jeg klarer ikke å se for meg at vi mennesker KUN har levd på kjøtt over lengre perioder? På vinteren hadde vi jo tørkede urter etc tilgjengelig.. og sikkert masse annet lurt gjemt under snøen :o

Hva er tankegangen/teorien bak at dette skal være så bra? Mulig jeg høres veldig kritisk ut her altså, jeg er absolutt for lavkarbo, bare at nullkarbo forstår jeg ikke helt at skal være så naturlig å spise...? :)

Øystein sa for siden:

Tja, det er jo litt opp til hva du velger selv, men lavkarbobrød og nøtter er vel ikke en del av dette kostholdet.

Jeg tar tar ketolysetablettene i tilegg til omega-3 kapsler.

Sitert fra Zero Carb Challenge:

"Vad äter man som knappt innehåller kolhydrater?

Planen är främst kött, fisk, ägg, smör, lite grädde, ost och små mängder ovanjordsgrönsaker.
Att dricka: vatten, kaffe och något glas rödvin ibland. Kommer det att kännas enformigt ibland? Antagligen."

frifuggel sa for siden:

Klart jeg tar tablettene, ketolysevitaminer og -mineraler, pluss tran..

Hallo i (advents)luken :-)

Nå har jeg holdt på med dett i ca 2 uker.
Føler at det går helt greit, men jeg tror jeg hadde fått litt problemer med hva jeg skulle spise uten meieriprodukter.
Det er sikkert en vane, for jeg har alltid brukt mye av det.
Jeg spiser ikke så annerledes enn før, men jeg kutter drastisk ned på grønnsaker.
Har litt mindre løk i da jeg lager kjøttboller kjøttpudding m.m.
Ellers kan jeg ta en liten blomkålbukett el til middag, men ofte ikke det heller.
En paprikakskive på ostekjeks tar jeg, eller litt annet grønt til pynt.
Spiser ikke nøtter, ikke lavkarbobrød.
Har skeiet LITT ut, men en rute 86% sjokolade og en seigmann.
Har også stappet i meg ca 10-15 nøtter i denne perioden.

Tar kosttilskudd (vitamin og mineraltabletter).

Jabba sa for siden:

Jeg har vel også holdt på i snart 2 uker, jeg spiser litt meieriprodukter, mest fløte og ost. Prøver å holde meg unna nøtter, men siden disse er min "nødmat" har det blitt 20-30 stk. Jeg spiser kun hasselnøtter.
Sliter litt med å få i meg nok fett........
Har laget meg noen mikropannekaker av fiberhusk, egg og rømme og disse bruker jeg som brød innimellom.....ellers går det mye i egg og pålegg...

Jeg prøver å trene en halvtime hver dag og etter at jeg begynte med dette opplegget er treninga blitt utrolig tung......men det er vel fordi jeg ikke spiser noe særlig m karber.....

Vekta har faktisk beveget seg ørlite raskere ned....så jeg prøver nok på dette en stund til.....

Ja vekta mi har også gjort et raskere hopp ned disse ukene.
Sikkert ikke så veeeeldig mye (jeg veier meg ikke), men det merkes på klær og det er merkbart i speilet også :-)
Kanskje er det enda mindre karbo som gjør det, eller det faktum at jeg spiser mindre...eller en kombinasjon.
Jeg spiser ihvertfall mindre mengde mat, det er helt klart, men så spiser jeg nok enda mere fett enn vanlig også, så det er ikke sikkert kalorimengden blir mindre.

I dag skal jeg kose meg med hjemmelagede medisterkaker!!

Jabba sa for siden:

Jeg spiser også mindre - men merker også at jeg er mer matlei.....mat er liksom bare noe som er nødvendig innimellom....

kjenner meg igjen der ja :-)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.