Jeg har tenkt og legge av meg og komme i form, er ca105kg, 182cm. Har litt høyt kollosterol og blodtrykk.
Jeg så for meg og kjøre lavkarbodiett til at mesteparten av fettet går vekk samtidig som jeg trener for at det skal gå fortere.
Forstår det slik at lavkarbo er dietten for dem som vil fort ned i vekt.
Mange sier at hvis man skal slutte, så vil man gå opp i vekt. At man må passe på karbohydrater resten av livet.
Når jeg er fornøyd med vekttapet, så tenker jeg og slutte med karbodiett for og heller følge med på kalloriene. Passe på og være aktiv for og forbrenne kalorier. Jeg tenker og trene 2,3 dager uken (styrke og kondis 60-90min). Vil jeg legge på meg når jeg legger om til en mer normal kosthol, hvis jeg trener? Når jeg først har fått bort litt av fettet ser jeg for meg at jeg blir lettere motivert for trening. Vil denne planene gå?
Jeg skal hjem til folkene mine i jula. har litt lyst og høre at jeg har lagt av meg. Siste gangene jeg har vert hjemme i nord har jeg bare fått komentarer på at jeg har lagt på meg.
Hvis man skal ha litt styrketrening til lavkarbodiett, da bør man vel kjøre meget hart på proteiner siden muskler også trenger karbohydrater for og bygge? Lurt med Proteinshake?
Hadde blitt glad hvis noen kunne kommentere planen min. :)
Det er litt vanskelig å svare på spørsmålene fordi "lavkarbo" kan være så mangt og dette forumet er for alle de som på en eller annen måte velger å redusere mengden karbohydrater i forhold til hva som er anbefalt fra offisielt hold. Det vil si at noen velger f.eks Ketolyse som tilsier ca 20g karb om dagen, mens andre lever i følge Fedon, som tillater mye mer.
Men jeg er uenig i at lavkarbo er "for de som vil gå ned raskt". Dersom man er veldig overvektig vil man på de fleste dietter gå ned raskt i starten fordi man mister mye vann i starten (som regel). Lavkarbo er vektregulerende og jo nærmere kroppens idealvekt (ikke nødvendigvis den vekten man selv ønsker!) man kommer, jo saktere går det nok.
Nå er det jo slik at lavkarbo for mange er en livsstil (meg selv og min familie inkludert) og ikke en slankediett, og dette er fordi vi har funnet ut at det er det beste kostholdet for våre kropper. Dersom vi skulle begynne å spise høykarb eller lavkalori igjen, ville dette føre til at vi ikke følte oss like bra som nå, så vi vil alltid ha lavkarbo som vårt kosthold.
Jeg forstår ikke helt hvorfor man skulle velge å "hoppe til en annen diett" dersom man har funnet noe man mener er sunt. Dersom du mener at lavkarbo ikke er sunt for kroppen, så burde du kanskje velge noe annet.
Det er heller ikke slik at man på lavkarbo aldri spiser kaker eller andre deilige ting som ikke hører inn under kostholdet. Det handler bare om at man som hovedregel følger en lavkarbolinje.
Dette ble langt og kanskje ikke svar på det du lurte på.
Dersom du ønsker å gå ned i vekt med lavkarbo, så foreslår jeg Ketolyse som mange her inne har god erfaring med. Kjøp boken og sett deg inn i det.
Ja, enig med Susieblues. Jeg kan ikke anbefale deg å først gå ned i vekt på lavkarbo for deretter å gå over til lavkalori -dersom det er det som er planen din!? Fra mitt ståsted høres det slitsomt ut, ikke minst for kroppen.
Jeg bruker lavkarbomaten like mye for å bli frisk som å gå ned i vekt. Det er det etterhvert mange som gjør når de opplever helsefordelene et karbohyratredusert kosthold gir dem :)
Jeg pleier å si til folk at de bør gi en kostholdsomlegging minst tre måneder før de gjør seg opp en endelig mening, dermed rådgir jeg deg med det samme. Om du fortsatt føler for å gå over til mer ''normal'' kost med lite fett og mer karbohydrater, så har du i alle fall gitt lavkarbo en sjanse!
Med det sagt, så er det mange som stabiliserer vekten sin med Fedon når de når eller nærmer seg idealvekt, som en del anser som å være tettere opp mot den maten folk flest spiser, men fortsatt mindre karbohydrater, og med fokus på de langsomme (belgefrukt, grove kornsorter, nøtter etc) og mer fett enn hva staten anbefaler.
Å holde seg i form er selvfølgelig helsefremmende, men derom strides de lærde om hvorvidt det har så mye å si for vektnedgang, rent bortsett fra at en høyere muskelmasse opprettholder en god basalforbrenning sånn at det er lettere å holde vekta stabil, samt at styrketrening kan øke insulinfølsomheten noe. (Men her har jeg ikke så frøktelig mye peiling, så jeg overlater til de som har mer å komme med når det angår trening, altså ... :o)
Du sier heller ikke noe om du er mann eller kvinne, det har jo også litt å si i forhold til grad av overvekt ;).
Ønsket er og gå mest mulig ned i vekt til jul, slik at jeg slipper og høre at jeg har lagt på meg. Ser for meg og være på diett 2-3månder.
Jeg vil ikke legge om kostholdet til lavkarbo resten av livet. Jeg vil fort ned i vekt. Når jeg har nådd ei vekt jeg er fornøyd med. Så vil jeg vere mer motivert til og trene, for og holde vekta. Har slitt med motivasjon for trening de siste 2åra. Håpet var at jeg kunne spise normalt hvis jeg da trente ofte. Føler jeg har hatt for tregt resultat med trenin og spise ofte og lite.
Så jeg ser for meg at når jeg først er mere fettfri så kan gi meg gnisten til og holde på treningen. For så holde vekta. Jeg er alt for gla i variert mat og øl for og ligge unna karboer i lengere tid. Det er jo så mange folk her i verden som kan spise det de vil uten og ofre mye.
Tenkte og forsøke metoden til kollegaen min som har tatt av seg 20kg siden sommer.
Hans fremgangsmåte var:
2 første ukene max 20karbo pr dag
Etter det har han spist max 40 karbo pr dag
Han har ikke trent noe
Tipper dette er en form for Ketolyse-kur.
Så spørsmålet kan være:
Hvis jeg bytter fra ketolyse-kur, til og trene aktivt og spise normalt. Vil jeg da gå opp i vekt igjen i form av vann, karbosjokk eller noe annet?
Det er faktisk veldig få som kan det, jeg vil tørre å påstå det er så og si lik null. Alt som betyr noe her i verden må man jobbe for, og ofre noe for å oppnå. Så spørsmålet blir da hva man prioriterer høyest, og hvor hardt man vil noe.
Jeg vil råde deg til å sette deg litt mer inn i hva lavkarbo er før du gjør noen om helst endring i kosten din. Du bør sette deg inn i årsaken til at mange mener dette er den riktige måten å spise. Så får du selv gjøre deg opp din egen mening.
Den mere "normale" kosten antar jeg at du har levet av frem til nå. Og i og med at du nå føler du må ned i vekt, antar jeg det ikke fungerte optimalt som vektregulerende. Det fine med lavkarbo er at dette gjør at kroppen selv regulerer hva den vil ha og hvor mye. Du skal ikke gå rundt og begrense deg mens du fortsatt er sulten, eller føle at kroppen roooper etter mer mat mens du egentlig vet du har spist nok. Det er den "normale" kosten som er årsaken til at de fleste her inne har funnet veien hit.
Det som høres ut som tingen for deg, er South beach- dietten! Dette er en livsendringsplan, delt inn i 3 ledd. Den første går over 2 uker, og er kjempestreng: da skal man holde seg unna ALT av karbohydrater. Etter disse to ukene skal man begynne å innføre sunne karbohydrater gradvis inn i kosten igjen. Denne delen kan vare i 2- 3 uker, alt ettersom hva man ønsker. Men så kommer den tredje delen, og det er delen som skal vare hele livet. Når du kommer til denne delen, er du blitt mye mer obs på hva som finnes i de ulike matvarene og hva de gjør med kroppen din. Det kan høres vanskelig ut i begynnelsen, men de to første ukene går som en lek mens du mister kilo raskere enn lynet! Jeg gikk ned 4 kilo de første to ukene, og har tilsammen gått ned over 10 kilo. Nå skal det sies at jeg aldri har vært veldig overvektig, og jo større man er jo mer mister man. Mamma prøvde å bli kvitt ekstra kilo i mange år, og jeg "satte" henne på denne kuren og hun mistet over 15 kilo lett som bare det.
Det som er fantastisk med denne kuren, er at den er utviklet for å få bukt med høyt kolesterol av en lege. - at magefettet forsvant raskt viste seg bare som en bonus ;)
Kan nesten virke som at denne kuren hjelper kroppen til å raskere kvitte seg med karbo man inntar framfor å omdanne det til fett, for snart to år er gått siden jeg og mamma begynte på denne kuren (og jeg har ikke vært så flink å være sunn hele tiden etterpå), men jag har ikke lagt på meg mer enn 2 kilo som jeg raskt kvitter meg med igjen, det samme gjelder mamma:D
Denne anbefaler jeg til alle som vil raskt ned i vekt og få en kvikk start på et sunnere liv!!! Kjøp boka South beach dietten, eller gå inn på www.southbeach.no
Jeg lover deg at du vil merke store endringer før jul hvis du følger den. Lykke til!!:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.