jeg ser anbefalinger om å veie seg en gang per uke. Jeg gjør det hver dag, med god sammvittighet, burde den ikke være det?
Jeg går stort sett litt ned, etter helgene, er det likevel ikke så mye endring... Sist helg snublet jeg i et lutefisklag, fisken og bacon spiste jeg, akkevitt også. Men en akevitt førte til den andre og tredje og ... måtte jo også drikke en lavkarbo Hansa... Søndagen ble vi invitert til lunsj til en fabelaktig kokk (har jobbet med de store) og det var jo litt vanskelig å bare spise pålegg, men det klarte jeg, men det var ikke lett med all den gode maten. Søndags kveld tisset jeg på stikket og joda var i ketose fortsatt, men hadde lagt på meg litt... 1,5 kg
Så til det jeg syns er min metode for vekt, hver fredags morgen tømmes det som tømmes kan, alle klær av, så på vekt. Fredags morgen vekt er da det jeg sier er den dagen i uken jeg skriver ned vekten.
hvis du trives med å veie deg hver dag, så er det vel ikke noe i veien for det? Det er når det ikke går ned hver dag det begynner å bli kjipt og kan være utrolig demotiverende.
Min morgenrutine begynner med å ta på meg morgenkåpe, gå på do og tisse og så veier jeg meg på wii fit. Jeg har til og med veid morgenkåpen, så da slipper jeg å stå der naken hver dag, hehe.
Det kan svinge en kilo begge veier, men svingningene er stort sett ganske i henhold til hvor mye vann jeg drakk dagen før ser det ut til. Synes det er artig å følge med på svingningene jeg.
Vekten er ikke noen motivasjonsfaktor for meg, jeg er heldig der.
Jeg veier meg litt sånn nå og da. Vekten er for meg en motivasjonsfaktor dersom jeg går ned, om jeg går opp, eller står stille så gir jeg en flygende faen og spiser frokosten min i stedet for.
Jeg tror faren ved å veie seg ofte er hvis det fører til hylgrining og superstress om man typ går opp hundre gram fra dagen før. Det er jo bare naturlige variabler. Min naturlige variabel i det store og hele er fire kilo, for det har jeg bestemt!
tror man vil finne ut at de fleste som blir anbefalt å bare veie seg en gang i uken er i gang med "opp 2 kilo på 2 dager ???? :eek:" opplegg:)
Evt trenger de råd i starten og blir rådet til det, for å unngå å bli demotivert av vekta.
Veier meg hver dag, men tar ikke av om jeg går opp, bare når jeg går ned ;) Vet jo hva jeg har spist, og kan til en viss grad si om syklus spiller inn. Da er det bare "kjekt å vite" om det går som jeg tror.. :p
Har vel vært en (ganske opphetet) diskusjon på forumet her tidligere angående hva som er optimal veiefrekvens. Så lenge man ikke blir manisk og/el deppa av små og naturlige svingninger kan man vel veie seg så ofte man vil. M.a.o. så ofte man selv er komfortabel med. Jeg har gått fra aldri å veie meg til hver dag. For egen del vet jeg ikke om det er så lurt, men for andre kan det jo være uproblematisk. Hver må finne sin balanse, er det ikke det det handler om da?
Jeg veier meg hver eneste morgen. Det var da jeg slutta med det at jeg ramla av lavkarbokjøret kan man si. Hver morgen, da ser jeg svingningene. Litt skuffende når en går opp, men da tenker jeg på hva jeg har spist, og det er som regel en forklaring. Ofte er den at jeg har drukket for lite, eller spist for lite fett. Jeg ser at jeg kan gå både opp og ned flere hundre gram fra ene dagen til den andre. Hvis jeg da går opp før den ukentlige veiedagen så vet jeg likevel at jeg har vært nede i løpet av uka og slår meg til ro med det. Og for å si som sant er, jeg veier meg om kvelden av og til også, det går sport i å gjette morgenvekta dagen etter.
Problemet er vel at folk tror at de har lagt på seg i FETT, bare fordi at vekta har gått opp noen gram. Om du spiste litt for mye karber i går, så har jo ikke kroppen din sugd til seg 2 kilo fett fordet.
Det kan jo være ganske mye mer motiverende også, å spare veiinger til litt mer sjeldent, sånn at man får se de store hoppene.
Men noen synes vel det er motiverende å se hvordan vekta reagerer på saker og ting også.
Skal kjøpe meg en tanitavekt til uka, synes alt dette er litt fascinerende. Og min nesten feite samboer, som ifølge bmi-kalkulatorene er overvektig med sine 185 og 86 kg muskler (kniper jeg i mageskinnet hans, blir det kanskje en cm tykt, maks, ikke akkurat slik det blir på meg, for å si det sånn..), han hadde det vært morsomt å måle fettprosenten på! Tipper den er for lav.. Hm. Lurer på om jeg kan overføre litt til han, jeg!
Veier meg stort sett hver dag, ukas laveste er "gjeldene". Det gir oversikt i det lange løp for meg. Har tidligere lagt på meg og ikke sett det selv og hatt helt vegring for å veie meg, siden jeg jo egentlig visste at jeg hadde lagt på meg. Som kretsmester i selvbedrag kan jeg glatt overse opp mot 15 kg i pluss. Må lære meg at vekt er noe en følger med på. De dagene jeg går ned er jeg blid, og de dagene det er opp eller stille prøver jeg å overse og bare gå og spise frokost som vanlig.
En her inne skriver opp vekten hver dag og tar gjennomsnittet som vekt på "veiedagen"!
Ganske lurt, syns jeg, da tar man på en måte høyde for alle ukens varisjoner!
Veier meg hver dag for å følge med litt. Hadde nok tatt sølv i dette kretsmesterskapet til Skippy om jeg var med!
Skriver opp vekten hver torsdag sammen med blodsukker(dia2) og hver 4. uke måler jeg midjen! Ned 3,5cm siste 4 uker!:heia:
En tanitavekt sender elektronieske signaler gjennom kroppen, på den modellen jvb linket til er det i tillegg håndtak, hvilket gir et enda mer nøyaktig resultat. Det er forskjell på i hvilken hastighet de elektriske signalene bruker på å komme gjennom de forskjellige komponentene i kroppen; Bein, muskler, fett, vann etc. Ut fra det gjør den en analyse om mengdene.
Vil bare legge til at jeg, i tillegg til å veie meg hver dag, legger inn vekten i et regneark hver morgen. Der har jeg også lagt inn en graf hvor jeg også kan legge til en trendlinje.
[color=#000000][/color]
Det er såå motiverende å se at trendlinjen peker én vei, NEDOVER, selvom det går både opp og ned underveis! :D
Måleusikkerheten er større enn det du evt klarer å samle opp av vann i kroppen så tallene du får er ikke til å stole på i det hele tatt. Spar pengene og heller bruk dem på en sykkel eller et eller annet treningsutstyr.
Jeg har mandag morgen som offesiell veiedag.
Det er det tallet som "gjelder"-
Men jeg er stort sett innom vekta hver morgen etter at jeg har tisset.
Og om kvelden etter at jeg har tisset, før jeg stuper i seng.
Skriver opp tallene, men prøver passe meg for å gå i kjelleren eller i himmelen alt ettersom hva vekta viser.
Og jeg har blitt flinkere, DET må jeg innrømme.
Men jeg ser at det å la være å veie, fortere får meg til å ramle av.....
Jeg har lert meg at tallet på vekta så og si altid er 800 gr lavere om morran enn kvelden før.
Jeg har lært meg at dersom jeg ikke har hatt avføring på noen dager øker vekta.
Dagen før mensen, og de 2 første mens dagene øker vekta.
Det er tydelige svigninger, og de begynner få ett mønster.
Men nå er vekta mi ikke heilt god heller..... en gammel digital vekt, billig sådan, som jeg kan gå på og fekt så står tallet og varierer med opp til 0,600 gram.... altså jeg går på, og veier feks 110,8, så 110,6, og så 110,8, så tilbake på 110,6...... så må jeg av og på igjen, irriterende altså.
Men jeg pleier gå på og av til jeg får samme resultat noen ganger, så går jeg for det tallet.
I morra er det altså offesiell veiedag her hos meg.
Men, jeg har spist bacongull og 70% sjokolade i helga, så til tross for at vekta i morres plutselig var 105,8, så frykter jeg at den er opp igjen i morra......
Men jeg "må" lissom oppå vekta hver dag.....
Prøver i perioder å la være men.....
Desuten tror jeg ikke man kan si at det er rett eller feil å veie seg 7, 14 eller 1 gang pr uke.
Det som er rett for meg er ikke nødvendigvis rett for deg.
Man må finne ut hvilken veiefrekvens som funker for seg selv!!
jeg veier meg hver morgen og kveld stort sett,,når jeg vet at jeg har fulgt kuren til pungt og prikke
ellers er det sjelden jeg tør ,for jeg blir pissdeppa om jeg har gått opp,enda jeg vet hvorfor jeg har gått opp
så klart det som funker for den ene ,kan være helt feil for andre
men når det blir anbefalt og veie seg en fast dag i uka , så er det nok for at folk som blir deppa når de har lagt på seg litt,,og de har lett for og gi fa.... og spise mer ( egen erfaring)
Jeg gikk fra kun å veie meg en gang i uka til å nå veie meg hver dag. Den endringen kom etter lang tids (mer eller mindre) stillstand. Jeg begynte å veie meg hver dag og så at veiedagen min ALLTID viste høyeste vekt på torsdagen, veiedagen min. Nå tar jeg et gjennomsnitt av hele uka som jeg poster her på sidene hver torsdag.
Denne vekta blir mest riktig føler jeg og da vet jeg også at det er viktig å passe på hva jeg spiser hver dag - før hadde jeg en tendens til å nyte helgene litt for mye da jeg visste det var en stund til veiedag.
Jeg begynte med å veie meg en gang i uka, men da følte jeg at alt liksom sto og falt på den ene dagen. Nå veier jeg meg stort sett hver morgen, unntatt når jeg har spist sent kvelden før - da går jeg nemlig ikke ned. (Dessverre må jeg spise sen middag av og til, fordi jeg jobber en del sene skift og blir skrubbsulten.)
Jeg fører bare ny nedgang ned i tickeren, altså når vekta er lavere enn forrige notering. Fører aldri oppgang. Oppgangen er jo ikke varig. :D
Har tanitavekt jeg. Det anbefales at man veier seg hver dag på den slik at man finner på sikt et snitt.. Det høres heeelt logisk ut! Men jeg har ikke gjort det da...:o
Jeg veier meg stortsett hver morgen, men før jeg går på do.. For av en merkelig grunn veier jeg mindre da... HEHE! Jeg har begynt å bruke den vekte som jeg har på lørdag morgen som den gjeldene den uka :-) for da har jeg jo vært flink hele uka:-)
Måtte få typen til å gjemme vekta for meg nå, etter ett sørgens kapittel når jeg hadde gått opp, og raste rett på en smell av hele greia. Gikk ikke mer enn 5 minutter før jeg sto med ett glass O\boy som jeg skylte ned i en fart. ("Hadde jo gått opp alikevel så"... slik tenker min underbevissthet)
Det er slik jeg ramler av alle kurer, gang på gang på gang,, snakk om idioti. Jeg HVET jo innerst inne at vekta går litt opp og ned, noe det er mange grunner til. Men det er mange flere faktorer enn inteligens som styrer mitt inntak av mat og drikke ja! Noen ganger lurer jeg på om ikke det sitter en liten tykk demon inni meg og ler hver gang jeg faller av grønnsaksvogna :-)
Nå får jeg vekta en gang i uken sier han, men spørs hvor godt han har gjemt den....
Hvis det at det kan svinge så mye hos meg også gjør det normalt, så ja, da er det normalt. En smule irriterende, men normalt.. Enda mer iløpet av siste uken før mens. Og den uken jag har mens kan vekten gå ned iløpet av dagen. Ikke meningen vi skal ha kontroll på alt, tenker jeg ;)
Vekten min kan også svinge helt opp til to kg fra morgen til kveld, selv om det er veldig sjeldent jeg veier meg om kvelden. Det er jo ikke noe å bry seg om mener jeg. Husk at man spiser en viss mengde mat i løpet av dagen, samt at musklene samler en viss mengde vann. For de fleste er det jo i morgentimene at størsteparten av avfallet forlater kroppen. Om det er irriterende/frustrerende så hadde jeg bare latt være å veie meg om kvelden ;).
Veier meg før morgentoalettet jeg da, derfor synes jeg det er litt rart at den kan svinge så mye. Men så lenge det ikke er fett er det jo selvsagt ingenting å ta på vei for. Jeg lurte bare på om det var normalt, mener å ha lest en god del steder her inne at vekten gjerne svinger noen hundre gram ila en dag, og da er jo 1-2kg litt mye sammenlignet med det.
Jeg veier meg alltid etter. Men kanskje du bare samler mye vann? Ikke godt å si. Uansett så spiller det sikkert liten rolle, når alt kommer til alt så er det jo ikke kiloene alene som avgjør om kroppen din er normalt slank og ved god helse ;). Heldigvis får man kanskje si!
Har både tidligere og nå fulgt to parallelle taktikker:
Når jeg er flink, og føler alt går bra veier jeg meg hver dag.
Om det går dårlig, eller vekta står stille flere dager på rad pålegger jeg meg pause på flere dager.
Det er omtrent det samme som å stille klokka fem minutter for tidlig (som jeg også gjør), bare en måte å lure seg selv på, men det funker for meg i hvertfall.
Takk for d Arkine :-) Idag måtte sønnen min vege seg før han begynner på Tamiflu, og jeg var snar å skulle hoppe på vekta. Ble en liten brytekamp på golvet med typen, hehe, men jeg vann til slutt. Desverre. vekta står der den gjorde søndag.
Men ingen smell igjen. Men faren er at jeg spiser for lite. For å gjere det bedre, men det blir nok feil . Spiralen er lett å komme inn i .
Jeg er av de som blir litt motivert av oppgang også. Men det har vel med det at jeg er så overbevist om at dette skal funke for meg, og har møtt på så mange skeptikere som jeg VIL overbevise. Åh, så deilig det skal bli å se trynet til skeptikerne når de ser hvor mye jeg har gått ned og hvor sunn jeg har blitt ved å spise MOTSATT av det man blir rådet til! :stortsmil Så hvis jeg ikke går ned, så betyr det sannsynligvis at det er noe jeg bør forandre. Det er fortsatt tidlig i det endrede kostholdet mitt, og jeg lærer fortsatt om lavkarbo. Nylig lærte jeg at jeg må være insulinresistent og må ned i 10g karbo til dagen for å gå ned i vekt. :( Men etter det, så suser det nedover. Men det hadde tatt lengre tid å finne det ut hvis jeg ikke veide meg hver dag.
Lett. Tenk deg at du drikker 1,5 liter vann/saft/brus og så spiser en stor middag. Det er plutselig 2 kg det.
Jeg har den uvanen å veie meg etter jeg har vært på byen :p. Det er falske håp det, for da er man jo gjerne dehydrert og veier opp til en kg mindre enn til vanlig. Men for å bøte på litt fyllenoia, så hvorfor ikke :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.