< Tilbake til oversikten

Lavkarboerfaringer fra en "normalvektig"

Leif sa for siden:

Hei
Tenkte jeg skulle skrive litt om hvordan jeg har opplevd mitt eksperiment med lavkarbokosthold. Jeg er snart 40 år :eek: og har en bmi på rundt 22,5-23. Jeg har frem til jeg var ca 32-33 år kunnet spise det jeg ville uten å legge på meg. Etter den tid har det vokst frem en bilring rundt midjen. Siden jeg ikke har vært vant med det har jeg prøvd utallige måter å bli kvitt denne "ringen" på men lite har lykkes. Jeg har vært trofast leser av mat&helse siden 2003 og tenkte at lavkarbo kosthold har jeg jo ikke prøvd. De ser jo så spreke ut hele gjengen i det bladet der (selv om at jeg har hørt fra en kollega at de trener som gale) Nok om det. Jeg begynte å bla i gamle blader og leste noen bøker (atkins, lutz, andersen) og fant ut at jeg skulle gå litt hardt ut med å komme meg i ketose. Det var knallhardt (selv om jeg er ikke er overvektig vil jeg kalle meg sukkeravhengig) Ånde som en kloakkrotte, svimmel, tørr som sandpapir i munnen og slakk på trening. Jeg trener ca 3-4 ganger i uka og har som mål å gå et langt turrenn på ski med fett som næringskilde. Min samboer som har som mål å ta av 10-15 kg er også med meg på dette mateksperimentet. Vel,vel etter ca 14 dager i ketose følte jeg meg såpass elendig at jeg startet å spise litt mer karbo i form av cornells rundstykker. I tillegg bestod maten min av et haug med egg, fløte, smør, kjøtt, ost, seterrømme, brokkoli og blomkål. Dette er vel ca 3 uker siden. Jeg har negative og positive erfaringer med dette eksperimentet.
De negative er de bivirkningene som jeg skrev ovenfor samt en oppblussing av halsbrann som jeg ikke har hatt på mange år. Skjønner ikke helt hvilke matvarer jeg reagerer på men...... Har ikke hatt endring i vekt og bilringen er fortsatt på plass. I tillegg gjør jo dette kostholdet et solid innhogg i lommeboka. Og så er det jo alle de som skal sko seg på vitaminer og andre kosttilskudd som ingen egentlig vet om virker men man tar det for sikkerhets skyld.
Positiver erfaringer er at jeg ikke opplever humørsvingninger på samme måte som før. Jeg kan rett og slett bli sinna ved lavt blodsukker (sier sambo) Jeg kan gå lengre uten å spise. Treningsmessig har det skjedd et eller annet. Jeg får høyere puls i starten og føler at nå er jeg helt ferdig. Etter en stund får liksom kroppen "startet" seg opp, og jeg føler at jeg kan holde på i evigheter. Dette lover jo bra i forhold til mitt treningsmål selv om jeg ikke har testet meg skikkelig fysisk enda.
Jeg er faktisk ikke sikker på om jeg kommer til å holde på med dette kostholdet over lengre tid. Jeg har jo ikke den samme motivasjonen som mange av dere med at jeg trenger å gå mye ned i vekt. Målet mitt er som sagt bedre helse, bedre fysisk form, litt mer muskler og generelt å være mer opplagt.
Jeg merker godt at det er hardt å snu på et kosthold som man har hatt i nesten 40 år og som man ikke er sikker på om er bra for en.
Vel, dette var litt om mine erfaringer selv om dette kanskje ikke er så relevant for så mange av forumets medlemmer. Jeg har inntrykk av at de aller fleste har overvektsproblematikk men jeg synes nå det er mye interessant å lese lell..

Leif

Kula sa for siden:

På dette forumet er det vel en salig blanding av overvektige og normalvektige, så du er slett ikke alene, selv om fokuset ofte ligger på vektreduksjon (eller manglende sådan) i diskusjonene.

De aller fleste opplever negative bivirkninger når man brått legger om kostholdet til lavkarbo/høyfett. Det er vel egentlig ikke så merkelig at kroppen trenger litt tid på å omstille seg til "nytt" kosthold. Det er mange prosesser i metabolismen som har ligget delvis brakk med et tradisjonelt kosthold.

Jeg kan ikke annet enn å anbefale deg å prøve i minst tre måneder. Såpass med tid er det verdt å investere for et sunt kosthold. De positive sidene som du allerede har opplevd noen av, blir langt flere på litt lengre sikt.

Lykke til!

Photobscura sa for siden:

Ja, signerer Kula på den. Tre måneder burde være et minimum for å teste ut et nytt kosthold. Dessuten, angående bilringen du skriver om -i ketose så begynner den reele fettforbrenningen som regel ikke før det minst har gått tre fire uker, for de fleste er vektnedgangen fram til da kroppen som kvitter seg med vann og avfall.
Med det sagt, så MÅ du ikke leve ketogent for å ha gleden av et lavkarbo-kosthold. I og med at du alt har tatt for deg Lutz, så kanskje den filosofien er mer egnet for deg, hvor man kan spise opp til rundt søttito gr kh om dagen. Eller kanskje et Fedon-kosthold passer bedre for deg?
Og, nei, det er ikke bare folk som vil ned i vekt på forumet her, selv om det kan virke sånn. Både folk som har nytte av karbohydratredusert kosthold i forhold til lav vekt, trening, betennelsessykdommer etc er å finne her! Og ideelt sett, så vil jo de fleste som har gått ned det de skal holde seg til lavkarbo for å stabilisere og holde på idealvekta.
Selv har jeg blitt frisk fra diverse plager, og det er neste det aller viktigste for meg, selv om vektnedgangen har vært supermotiverende.

Leif sa for siden:

Takk for gode tilbakemeldinger så langt. Skulle gjerne hatt noen kvalifiserte uttalelser angående den halsbrannen...

Jeg har et annet motiv for å teste denne type kosthold også. Jeg liker nemlig å utfordre vedtatte sannheter. Jeg har tidligere jobbet profesjonelt med vektreduksjon og har hatt mange interessante diskusjoner med ernæringsfysiologer. Den jeg husker best var den siste der en mente at jeg kom til å stryke med før jeg var 40, hvis jeg begynte å spise så mye mettet fett som jeg sa. Det kan jo være at hun har rett...
Jeg mener at alle burde kreve å få ta omfattende blodprøver før de la om kostholdet, for så å ta nye prøver hvert kvartal eller halvår. Dette gjelder spesielt de som ikke er overvektige i utgangspunktet. Er man i utg.pkt overvektig vil jo blodprøvene i mange tilfeller bli bedre når man går ned mye i vekt uansett. Man kan jo da ikke "bevise" at det er den nye kosten som utgjør endringen.
Er det noen som kjenner til forskning på lavkarbokosthold som har pågått over år, og som er godkjent som "seriøs". Jeg liker å ha en sunn skepsis til det meste :)

mofe sa for siden:

Siden du spiser mere fett, vil det også produseres mere galle, men dette blir jo skilt ut i tynntarmen, ikke magesekken.. Hvis du da ikke har noe galt med porten fra magesekk til tynntarm. Bare litt synsing, egentlig. Hmm.. :confused:

Nannah sa for siden:

fett trigger jo syreproduksjonen for mange...kansje burde du kutte litt i fettmengde?

Carisma sa for siden:

For meg er det svart kaffe eller mye kunstig søtning som trigger halsbrann. Men generellt er den nærmest fraværende på lavkarbo. Hvis jeg skeier ut holder den meg våken om natta... Og før jeg la om ble den til og med trigget av vann!

Bulldog sa for siden:

Brød gir meg halsbrann.

Mr. Muscle sa for siden:

Ikke kom her og fortell meg at jeg gikk ned 15 liter vann i starten, det er, unskyld uttrykket, pisspreik :D

Gracella sa for siden:

Nei, men de 1-3 kilo som man gjerne mister i løpet av den første uken, er gjerne vann.
Hvor mye vann man mister, avhenger vel av hvor mye vann man har i kroppen når man starter.

Når jeg har en "pause" og spiser karber, så er det rett opp 1-2 kg (vann) som er borte i løpet av noen få dager etter at jeg er på lavkarbo igjen.

Og det Photobscura sier om at den reelle fettforbrenningen ikke kommer i gang før etter en tre-fire uker er sant. Fra du kommer i ketose begynner kroppen din å forbrenne fett, men denne prosessen er ikke "skikkelig i gang" før etter en tre ukers tid.
Det er bl.a derfor at det ikke anbefales å drikke alkohol de tre-fire første ukene på kuren og derfor at det er uheldig å prøve seg på en "oppkarbingsdag" en gang i uken eller å ha mange sprekker den første tiden.

Åh? Har jeg gjort det? Hvor da? La meg få lov til å sitere meg selv og understreke et par viktige ord du kanskje ikke fikk med deg:

Veggpryd sa for siden:

Hvor kvalifisert min uttalelse er vet jeg ikke, men jeg har erfaringer med halsbrann iallefall. Jeg var veldig plaget av halsbrann lenge før jeg begynte med Skaldeman. Etter at jeg hadde begynt med Skaldeman-dietten ble halsbrannen VERRE enn noensinne.... :eek: :( Det varte i hele 2 (to!) måneder før den plutselig bare forsvant. Har ikke sett'n siden, takk og lov. Det var nesten så jeg holdt på å gi opp, men jeg hadde begynt å gå ned i vekt og følte meg så bra ellers så jeg ville jo egentlig ikke gi opp. I dag er jeg veldig glad for at jeg holdt ut. :)

Jeg mener jeg har lest flere steder at plager man har før man endrer kostholdet til LCHF, kan bli forsterket den første stunden før det forsvinner helt. Sånn var det i mitt tilfelle iallefall.

Bulldog sa for siden:

Hvis du veide rundt 170 vasstrukne kg så er det rimelig å anta. ;)

Avhengig av størrelse, vanninntak og aktivitetsnivå vil det ta alt fra en dag til et par ukers tid til man er "tørr". Bemerk at man ikke mister kun vann i denne tiden, det forsvinner fett også. I hvilken grad varierer.

Leif sa for siden:

Veggpryd: Du ga meg i grunnen nytt mot nå på bakgrunn av dine erfaringer ifht halsbrann :) Jeg kjører på noen uker til og ser hva som skjer

Ellers misunner jeg alle som bor i sentrale strøk.... Ikke alltid like enkelt å finne variasjon i mat på den lokale landhandelen. Men men noen prøvelser skal man ha

Ellers tenkte jeg å innføre intesiv styrketrening som et nytt virkemiddel. Mer muskelmasse=høyere hvileforbrenning sies det. Det må testes...

Kitt sa for siden:

Annika Dahlqvist snakket om en svensk studie som i hvert fall hadde pågått i 3 1/2 år!
Innslaget med henne fra God morgen, Norge kan du se her!

Zincite sa for siden:

Svenske kostdoktorn.se har samlet en del studier - se eventuelt her :)

Et stykke nede på siden står dette:

Zincite sa for siden:

Dette er en vanlig observasjon i bl.a homeopatisk behandling. Av de som blir bedre - så er det en del som får en oppblussing av gamle symptomer før de samme symptomene blir borte eller minsker. Forklarinegn/teorien er at kroppen får energi/kraft/overskudd til å ta tak i ubalanser og selv klarer å ordne opp. Min mening er at alt som gjør kroppen godt (og lavkarbo - med individuelle tilpasninger tror jeg er sunt for de aller fleste) kan gi en slik forverring i begynnelsen.

Noen er jo heldige og blir bare bra med en gang. Andre kanskje bare får en lindring. Personlig hadde jeg tatt det som et ubehagelig men godt tegn med en slik oppblomstring.

Lykke til uansett.

bondetuppa sa for siden:

Ang halsbrann: Har selv en dyspepsi/reflux diagnose. Fikk anbefalt av lege på sykehuset å kutte ut bl. gluten, da mange reagerer med halsbrann osv på dette. For å si det slik - meget god effekt av det rådet:) Men resultatet kom ikke over natta - det tok litt tid.

Jepp, jeg har også hatt refluxer på grunn av spiserørsbrokk og magesår tidlig i tjueåra. Det dukket opp titt og ofte selv etter at jeg var friskmeldt, men er helt borte nå, bortsett fra etter alkoholinntak, da kan det blusse opp litt igjen, men det er jo en pris å betale for litt morro. Jeg kan dessverre ikke huske om det forverret seg, da jeg gjorde en sakte omlegging av kostholdet.
Men jeg har fortsatt det sånn at det innimellom stopper opp når jeg drikker noe, og tar flere sekunder før det fortsetter å renne ned, uten at det har noen relevanse, forsåvidt.

arkine sa for siden:

halsbrannen min forsvant fra første dag med lavkarbo ,, dukker opp så fort jeg spiser for mye karbo ,, brød , kaker ,poteter ,,osv

og halsbrannen er fra tidligere mavesår og spiserørsfeil. har medisner for det som jeg skal ta hver dag ,,bruker dem ikke mer

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.