< Tilbake til oversikten

Kyling og bacon i ostesaus (med bilder)

Shrinking Line sa for siden:

Jeg hadde for en stund tilbake en del mat i kjøleskapet og viste egentlig ikke hva jeg skulle ha til middag, så jeg eksperimenterte litt. Resultatet ble en favoritt som går igjen nesten hver uke.

Kyling og Bacon i Ostasaus

4 kylling filet
Bacon klippet i strimler
2.5dl fløte
150g Crème Fraiche
125g Cambolzola Crème (Kremet ost med blåmugg ost i)

Først hiver jeg kylling i en ildfast form. Klipper opp bacon som jeg lar ligge over. Så setter jeg de i ovnen en stund, til bacon er litt crispy. (Jeg har bare gass ovn med undervarme)

I mellomtiden blander jeg resten av ingrediensene i en bolle, rører ut osten og CF. Dette heller jeg over kyllingen og bacon og så inn i ovnen igjen en god stund. Hos meg står det i 30min. Jeg har enda ikke opplevd å få tørr kylling, bare veldig veldig saftig, smelter på tunga.

Er utrolig godt og serveres med grønnsaker til eller for seg selv

Bildene er fra i dag hvor jeg laget følgende mengde
10 filet
300g bacon
7.5 dl fløte (22.5 karbs)
450g CF (10.8 karbs)
375g ost (11.25 karbs)

Jeg spiser en filet pr middag/lunsj med sausen fordelt til. Det gir 4.45karbs pr måltid i sausen.

Jeg lager alltid mye slik at jeg har og kan fryse ned samt ha med på jobben som lunsj. Veldig glad i varm lunsj.

Dietta sa for siden:

Nam, man. Dette så veldig deilig ut :) Skal prøves i morgen. Må bare finne en annen ost med den blå med mugg - for den synes jeg er forferdelig. Hi, hi.
Takk for tips !

Tror de fleste kremoster vil passe til det. Snøfrisk kan gi spennende smak.

Dietta sa for siden:

Jeg har både snøfrisk, baconost, skinkeost og philadelfia i kjøleskapet - så nå er det bare valgets kval :D

Da har du litt å velge mellom dag hihi

Serenio sa for siden:

Jeg blir så glad når jeg ser bilder av maten! :) Dette ser jo supernam ut.

Imre sa for siden:

Jeg gjorde denne en dag her og må si at den var knallgod! :)

Life_Tone sa for siden:

Denne skal jeg lage i dag!! Fant ikke den osten d står da, men tenkte blande philadelphia med blåmuggost.. Blir vel kanskje nesten samme sak?

Det blir nok ganske det samme ja. Håper det faller i smak.

Life_Tone sa for siden:

Hoppsan! Hvilke grader på ovnen?

Helt ærlig, vet ikke.
Jeg har gammel gassovn hvor merkene er borte så den står bare på liksom. Men jeg vil tippe 200 grader. Sånn ca. Jeg har og bare undervarme.

Life_Tone sa for siden:

Da pröver jeg med 200 grader :D

Imre sa for siden:

Jeg hadde 200 grader og det ble bra.

Life_Tone sa for siden:

Da var den middagen unnagjort! Gikk helt fint med 200 grader ja..

Helt ok ble d, litt smaklöst, tror jeg var for grådig på blåmuggosten! Skal slenge oppi mer når jeg varmer den i micro i morgen :)

irjan sa for siden:

Mmmm, dette ble deilig.
Jeg testet med baconost i sausen. Herrrlig!

Og så la jeg baconbitene på toppen. Da ble de brune og sprø, og så kunne jeg bli ferdig i en vending....skjønner? Ikke så mye ut og inn av ovnen.

Kyllingen sto ca 45 minutter på 200 g. Og så måtte jeg grille litt på slutten får å få den gyllen på toppen.

Serverte med blomkål og brokkoli. Hele familien var fornøyd.

Takk for inspirasjon, denne blir garantert laget igjen. :p

Nille sa for siden:

Denne er knallgod med kremost med hvitløk, for de som liker det :sikle:

Life_Tone sa for siden:

Denne ble varmet opp i dag med MASSE extra blåmuggost!!! Da ble den myyyye bedre enn i går :D Jeg skal aldri mere väre grådig!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.