< Tilbake til oversikten

Når på dagen burde jeg spise karbohydrater?

scartz sa for siden:

Fedon sier at man ikke burde ha karbohydrater på kvelden. Hva gjør at karbohydrater er bedre å spise ett spesielt tidspunkt på dagen?

Hvis man spiser generelt lavkarbo, men har ett måltid som er svært karborikt, hjelper eller motvirker det å f.eks legge til fett til dette måltidet? Jeg lurer på om det var Skaldeman som sa at har man karbohydrater i middagsmåltidet, bør det inntas sist. Har også lest at det er bra å ha en fetende forrett hvis middagen inneholder karbohydrater.

Stemmer dette?

jvb sa for siden:

Jeg vil anta at det er midt på dagen, typisk lunsj eller middag.

Ikke om morgenen. Mener teorien var: Kroppen setter igang forbrenningen utifra hva som bryter den nattlige fasten. Altså bryte fasten m fett og proteiner, og så legge til litt karbo utover.

Om det stemmer eller ikke vet jeg ikke, men det høres jo forsåvidt fornuftig ut.
(Finner ikke kilde)

Photobscura sa for siden:

Nå har jeg hørt litt motsatt, vel, det med å spise noe karborikt, la oss si frukt, så bør det gjøres før et mer fettrikt måltid, for å dempe blodsukkerstigningen.
Men igjen, OE'ere praktiserer jo enkel stivelse i små mengder, som f.eks potet til veldig fettrike måltider. De mener at ren stivelse er lettere for kroppen å håndtere enn mer sammensatte og langsomme karbohydratkilder. Men dette vet jeg ikke så mye om. Danish var ganske hard på det der. Men det funker'nte for meg i alle fall. Verken å spise frukt i det hele tatt eller å bytte ut grønnsakene mine med stivelsesrike matvarer.

Ellers er nok også det jeg har lest opp igjennom ganske enstemmige om at frokosten ikke bør ha mye karbo, men heller være fettrik.

Happiness sa for siden:

Fedon sier vel at man ikke skal ha mye karbo og fett i samme måltid?
Syns jeg leste det i en tråd her inne

Happiness sa for siden:

Men husk: Ikke smør, fløte, rømme eller ost i måltider med mye karbohydrater (brød, pasta, ris, poteter, sukker).

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1474

Ang det å ikke spise karbo om kvelden så vil jeg tro det er fordi man da legger seg og ikke får forbrent de helt som man kanksje får på dagen når man er i aktivitet?

Carisma sa for siden:

Ja, det forstår ikke jeg helt. Siden da frukten vil føre til blodsukkerstigning, som vil føre til høy insulinproduksjon. Fettet som da kommer etter vil jo lagres rett i cellene? Siden insulin er fettlagringshormonet. Eller har jeg misforstått?

Forøvrig sa de på Fedon kurset at om man skulle spise karbo var det best å legge det til starten av dagen, frokost eller evt lunsj, så brente man det i løpet av tida man var mest aktiv.
Å unngå karbo på kvelden vil jeg tro er for å holde blodsukkeret stabilt gjennom natta, og ikke våkne med lavt blossukker og utsultet på morgenen? Bare en tanke. :)

Photobscura sa for siden:

Ja, har stussa på det selv, men det er hva jeg har hørt. Nå tenker jeg også litt på OE-ere som jo spiser enkle stivelsesprodukter sammen med fett også. Det har muligens noe med tiden som går mellom inntak av sukker og fett. Men her beveger jeg meg på litt tynn is.
Nå har det ikke vært noen stor problemstilling for meg som ikke spiser frukt og sånn, men om jeg har fått i meg noe med for mye sukker ved et uhell, så synes jeg det hjelper veldig for formen å spise noe skikkelig fett rett etterpå, men igjen, det er jo mer sånn damage control for å unngå sukkersjokk.

Kanutten sa for siden:

Og jeg har hørt at man skal spise karbohydrater/fett/proteiner gjennom døgnet slik året går;
Knopper, skudd og proteiner tidlig på dagen. Kraftigere grønnsaker og proteiner midt på dagen. Bær, nøtter og kjøtt med fett til middag. For så å gå over til tørka/salta kjøtt, bær og nøtter igjen... tror det var slik det stod.. i boka...:o

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.