"Nå er det jo ikke bare vekt det går på heller. Et sånt kosthold er faktisk livsfarlig i lengden! Den typen dietter har ført til enormt mye hjerteinfarkt og tilfeller med hjertestans opp gjennom og burde vært forbudt! Og ikke rart du går ned, kroppen din får jo langt i fra all den næringen, vitaminer og mineraler som den skal. "
Noen som har noen gode argumenter jeg kan svare tilbake med,Blir så irritert, men er ikke så flik til å formulere meg :P
Tja.. det med næring, så kan du jo bare peke på det du spiser hver dag, alle grønnsaker f.eks - og si hva av det som har lite næring i seg? Og spør om hvor er all næringen i hvitt sukker, loff, boller, brus....?
Også kan du jo stille motspørmål - hvor har de dette i fra at det er så livsfarlig? Det er mange som stanser da, eller bare sier at "det er jo noe ALLE vet".. også aner de egentlig ikke :rolleyes:
fikk til svar:
JEg har fått streng beskjed av både gastrolegen min og fastlegen min å holde meg langt unna sånne dietter pga faren med forhøyet kolestrol og evnt hjerteproblemer i etterkant av det.
Du kan svare at flere av de som står bak disse diettene er både leger, indremedisinere og hjertespesialister. Men klart, deres egen fastlege er sikkert mye zmartere enn alle disse legene. :p
Wolfgang Lutz - lege
Fedon Lindberg - indremedisiner/lege
Robert Atkins - lege/hjertespesialist
Jan Kwasniewski - lege
Med flere. Tipper at om diettene deres var farlige, hadde pasientene deres dødd som fluer, og da hadde det nok blitt oppstandelse ja. Hvorfor har det ikke skjedd, mon tro? Hmmmm...
Spør om de kan spa opp en EN ENESTE stuide, og da snakker vi STUIDE, ikke en artikkel i KK som slår fast at mettet animalsk fett fører til hjerte- og karsykdommer, og i samme slengen en studie som BEVISER at høyt kolesterol (ikke at det er noen særlig stor fare for det på lavkarbo) er dødelig! Gi rem en skikkelig utfordring. Det morsomme er at sånne studier finnes ikke :geip:
Be dem lese boken til Uffe Ravnskov: Fett och Kolesterol är hälsosamt.
Uffe Ravnskov er dosent (tror jeg han er) ved Lunds universitet i Sverige.
Vet ikke om boka finnes på norsk, men den svenske kan kjøpes her.
att kolesterol inte är ett dödligt gift, utan en molekyl som är helt oumbärlig för att våra celler ska kunna fungera normalt?
- att högt kolesterol skyddar dig mot infektionssjukdomar?
- att din lever producerar tre till fyra gånger mer kolesterol än vad du äter?
- att denna produktion ökar när du äter för lite kolesterol och minskar när du äter mycket?
Runt dessa frågor och många fler informerar och diskuterar Uffe Ravnskov i boken "Fett och kolesterol är hälsosamt". Han slår hål på myterna om kolesterolet. Han pekar på att bevisen är ihåliga och hur riskfyllt det är att sänka sitt kolesterol.
Kostens betydelse för hjärtsjukdomar är en fråga som engagerar och provocerar. Hälsokontroller och kostråd är fokuserade på "kolesterolet" och det mättade fettet. Att äta smör, mjölk, ägg och kött anses farligt trots att talrika studier har visat att människor som haft hjärtattack inte har ätit mer av dessa födoämnen än andra.
Uffe Ravnskov informerar om att det finns andra aspekter på denna fråga än den som vanligen presenteras. Han är väl påläst och får oss framförallt att fundera djupare på kostens betydelse för hjärtsjukdomar och på kvaliteten hos den information som vi får.
Det beste argumentet for DEG er vel kanskje at du føler deg bra, og vise dem at du ikke stryker med i løpet av vinteren? :)
Som de andre her svarer:
Motstanderne dine tar helt feil.
Dette med at kolesterol fører til hjertefeil er like smart som å påstå at:
gule fingre fører til lungekreft, siden mange som dør av det har gule fingre
brannbiler fører til at hus brenner, siden du alltid ser dem ved brennende hus
Skjønner det kan være vrient å banke i bordet med de gode argumentene hvis alle er uenig med deg, og du kanskje er litt usikker på dette. Vit iallefall at de er helt på jordet.
"I og med at gastrologen og fastlegen din tydeligvis har fulgt med på, eller ikke forstått, de siste 30 årene med forskning er direkte urovekkende. Lar du virkelig disse folkene fortelle deg hva som er sunt og ikke?"
-hadde jeg trolig svart. Og kanskje tipset de om "Bedre uten brød"-boka.
Edit: Du kan vise de før og etter-bildene dine, og spørre hvilket bilde du ser friskest ut på. Det er jo en helt fantastisk forskjell :)
Jeg var hos legen min for to uker siden og tok blodprøver,min nye lege viste ikke noe om kostholdet mitt(og jeg spiser MYE bacon og egg altså) men i hvertfall, jeg hadde OPTIMALE blodprøve verdier, supert kolesterol osv, alt fungerte som det skulle, blodprøvene mine var mye bedre nn for 1 år siden...
Folk vet ikke hva de snakker om, og jeg velger å overhøre det, jeg vet at kroppen min fungerer, ja til og med nyre og leverfunksjon ble testet- JEG VIRKER...
Forøvrig, jeg har levd lavkarbo i forskjellige varianter i mer enn 5 år nå, og sist jeg tok blodprøve så legen at han gadd ikke sjekke kolestrolet for det var så jevnt bra de siste gangene. Før jeg begynte hadde jeg først nesten for lav, så for høyt.
Anna Dahlqvist (LCHF) og Torkil P. Andersen (Ketolyse) er også leger, og har selv vært overvektige, og fått redusert vekt og forbedret helse vha. sine kostholdsopplegg, som de nå formidler gjennom bøker og nettsider.
Hvordan KUNNE jeg glemme å skrive opp dem. dåne Ja, det er stort sett leger som står bak disse diettene, så hvordan folk kan si "men fastlegen min sier det er bare tull/farlig" er jo bare dødfødt.
En del motstandere bruker poenget om at Fedon & co tjener penger på dette, så de er ikke "seriøse". Som om en fastlege betalt av staten for å behandle x antall pasienter ikke tjener penger på sin virksomhet (ikke like mye penger, kanskje, men det er nå uansett et levebrød).
Det morsomme er at de samme kritikerne som regel ikke har noen motforestillinger til at feks. Grete Roede sitter med ferieus i Sør-Frankrike, betalt av norske slankere. :p
Vet ikke hvordan jeg skal starte en ny tråd, eller hvordan jeg skal gi beskjeder som de som er interessert kan få den. I MORGEN SKAL DET VÆRE ET ELLER ANNET OM VÅRT KOSTHOLD I GOD MORGEN NORGE! Dere får se på det, dere som er hjemme på den tiden! Blir spennende.
Øverst på siden til venstre på den svarte linjen står det ''forum'', gå inn der, der er det en liste over alle underforumer, finn hvilken som passer til det du skal poste en ny tråd om, og gå inn der, trykk på den grønne knappen det står ''Start ny tråd'' i, skriv ditt anliggende, trykk på ''legg inn ny tråd'', og vips så har du postet et nytt innlegg.
For å se om noen har svart i tråder du har startet eller svart i trykker du på Kontrollpanel, som ligger lengst til venstre på den grønne linjen øverst her :)
Leter etter div artikler på vg, kommer over mye rart, lurer virkelig på hvem Christian A. Drevon er? Disse rådene henger jo ikke på grep:confused:
Karbohydrater
Innsendt av: antioksydantet, 02/05 - 2006 kl. 13:36
Har et arvelig høyt kolestrol. Er det slik å forstå jeg må holde meg unna karbohydrater? Spiser frukt og grønt daglig, om det ikke blir 5 om dagen. All uenighet om hva som er værst av karbo eller fett gjør meg helt forvirret. Har du gode råd å gi meg?"
Hei, De praktiske rådene er at du bør holde normal vekt, ikke røyke, drive regelmessig fysisk aktivitet og spise et blandet kosthold med lite hardt fett som finnes mest i fete kjøtt- og melkeprodukter (medisterkaker, kjøttkaker, kjøttpudding, pølser, mye fårekjøtt og helmelk, lettmelk, vanlige oster, iskrem, følte, vanlig yoghurt, sjokolade og mange typer kaker). Dessuten bør du drikke filterkaffe eller pulverkaffe, men ikke kokekaffe, presskanne kaffe eller espresso pga en spesiell type kaffefett som øker kolesterolnivået i blodet. I tillegg bør du spise grønnsaker, grove kornprodukter og fisk av alle slag, og i alt du foretar deg passe på at du spiser så lite at kroppsvekten din er på et mest mulig normalt nivå. Lav karbo kost i betydniungen lite stivelsesholdige matvarer har ikke noe for seg. Lykke til! Hilsen Christian A. Drevon
Sunn kost i forhold til hjerte- og karsykdommer er det ....
Innsendt av: Skrulla, 02/05 - 2006 kl. 10:57
Hei! Jeg prøver å spise sunt.. og prøver å motivere mine to barn til det samme. Min datter har nå fått vite at hun har/er insulinresistens og at hun mulignes har en hormonsykdom, som medfører fare for å utvikle bl.a hjerte- og karsykdommer hvis hun ikke endrer kostholdet og får ned vekta. Hva kan hun gjøre for å forebygge disse problemene, kan hun spise "vanlig sunn kost", slik dere anbefaler i Vektklubben, eller må hun tenke "lavkarbo kost"? Det er litt av en jungel å bevege seg i....ikke lett å vite!Vi tar omega 3 selolje, beskytter det hjertet like godt som omega 3 fiskeolje? Mvh en mor"
Hei, Uten at jeg har detaljer om alder og tilstand må svaret bli generelt. Først vedrørende insulinresitens hos barn. Det skyldes i de aller fleste tilfeller høy kroppsvekt, og derfor er det helt avgjørende at kroppsvekten kan reduseres. Hos barn er det viktig å kutte ut alt godteri, potetgull, kaker og brus. I tillegg må dagene legges til rette for økt fysisk aktivitet. Så til hjertesunt kosthold som angår både din datter og alle andre som vil forebygge hjerte- og karsykdommer. Jeg skjønner at de kostråd som fremkommer i mediene kan virke forvirrende, men Statens Ernæringsråd har gitt slike råd i mange 10-år og de er fortsatt de samme: Spis lite fete kjøtt- og melkeprodukter. Rent kjøtt og skummet melk er greitt. Spar på søte saker og bruk mer av grønnsaker, alle slags typer fisk, grove kornprodukter og frukt. Pasta og poteter kan også brukes med god samvittighet. Spis passe mye slik at vekten er normal. Kaffedrikkere bør holde seg til filterkaffe eller pulverkaffe, og ikke bruke kokekaffe, espresso eller presskannekaffe pga kaffefett som er meget sterkt kolesterol økende. Dette er de viktigste rådene. Generell lavkarbo kost har intet for seg i denne sammenhengen, men det er viktig å spare på sukkeret for alle og spesielt for personer med dårlig insulinfølsomhet. Lykke til! Hilsen Christian A. Drevon
Lavkarbo istedet?
Innsendt av: Morten Hallangen, 26/10 - 2009 kl. 07:57
Er det en tanke å råde unge mennesker til å spise lavkarbo med mye fett istedet for et kosthold som beviselig gir dem for mye karbo og transfett?"
Hei, Det er ikke noe bra forslag å spise lavkarbo kost for unge eller voksne. Du får mer transfett i deg ved lavkarbo kost enn ved rikelig med stivelsesholdige matvarer som overveiende kommer fra de mest ressursvennlige matvarene fra planter. Både helse og natur vil tjene på at vi spiser mye planteføde og begrenser inntaket av kjøtt- og melkeprodukter. Hilsen Christian A. Drevon
Hvor nødvendig er det med smør?
Innsendt av: Mamma som lurer, 26/10 - 2009 kl. 07:08
Hei :-) Har to jenter på 11 og 14 som ikke ønsker å ha smør på brødskiva. Hvor viktig er dette? Har ellers ett sunt, normalt kosthold. "
Hei, Smør bør hverken barn eller voksne spise på brødskiven. Myke plantemargariner er klart å foretrekke, men man trenger slett ikke fett på brødskivene. Pass på et sunt kosthold forøvrig, og det er glimrende! Hilsen Christian A. Drevon Mettet fett
Innsendt av: Osvar, 02/05 - 2006 kl. 14:32
Hvorfor er du så mot mettet fett, etter hva jeg har skjønt så er det brensel for hjertet? "
Hei, Alle slags typer fett kan brukes som brenstoff for hjertet, men det mettede fettet øker konsentrasjonen av kolesterol i blodet slik at sjansen for å få hjerteinfarkt øker sterkt. Hilsen Christian A. Drevon
Spiser du sunt nok? Kan man bøte på et usunt kosthold med å ta vitaminpiller? Har du spørsmål om kosthold, eller om sammenhengen mellom kosthold, vekt og helse, så send dem til professor i ernæring og lege Christian A. Drevon. Han sitter i fagpanelet i Vektklubb.no, og jobber som forskerleder ved Universitetet i Oslo.
Ja, Drevon er vi glad i her inne :p
Nei, han er så firkanta og lite oppdatert at det er helt utrolig. Og at han har fått den posisjonen han har gjort er jo bare med på å forsterke usikkerheten hos folk. Jeg har lest så mange hårreisende råd fra han at jeg tror jeg må slutte med det, for jeg fyrer meg så ille opp :p
Og han er konsekvent sånn spydig i forhold til spørsmål om lavkarbo, jeg kan liksom lese at han himler med øya i svarene sine om noen tar det opp i spørsmål til han, for dét er jo helt idioitisk, å skulle kutte ut pasta og masse frukt når man har diabetes, liksom. Grrr.
Jeg mener, det er en ting å gi de rådene han gir, men det å samtidig være så fanatisk lukket for at det finnes andre løsninger enn hva Statens Ernæringsråd har bestemt at er sunt og bra er jo bare trist. Særlig når som Nasjonalt råd for ærnering har anerkjent kaborhydratredusert kost som middel for vektregulering!!
I tillegg til det folk har sagt her, så be ham/henne se dokumentaren FatHead. Denne dokumentaren så jeg for noen dager siden etter å ha hørt snakk om denne på dette forumet. Takk!
Hvis hele dokumentaren blir for lang, spør hva h*n har å si om denne snutten. Du kan også vise denne snutten.
Det finnes masse studier som viser akkurat det og det er jo det som er grunnen til at folk tror fett er farlig. Men det finnes også studier som viser det motsatte. Og det er grunnen til at andre tror fett er ufarlig. Og derfor har denne debatten pågått i over 50 år.
Begrepet BEVIS brukes forøvrig ikke i vitenskapen siden det er umulig å bevise noe som helst. Det finnes kun teorier i vitenskapen og teoriene kan aldri bevises, men de kan underbygges med argumenter til man finner en ny og bedre teori.
Det er dog litt interessant å le Lutz-boken og det Uffe Ravnskov skriver om alle de studiene som liksom skal bevise at mettet fett er farlig.
Man får et litt annet syn på dette med bevisene.
Sammenhengen mellom kraftig overvekt og tidlig død eller alvorlig sykdom er overveldende og er argument for at man bør gå ned i vekt nesten uansett metode. Jeg tror ikke din samtalepartner vil forstå dette så det greieste er kanskje å få dem til å holde kjeft om ditt kosthold.
Hvis ikke så kan du gjøre som jeg har god effekt med når jeg diskuterer med femåringer, jeg gjentar alt de sier unntatt hvis de sier "jeg er dum". Da gjør trumfer jeg med å bytte ut "jeg" med "du". Tror kanskje jeg ville prøvd det.
Nei, men begrepet ''bevis'' blir brukt folk i mellom -og det er jo det det er snakk om her, det er jo nettopp derfor det skulle blitt så himla vanskelig å nettopp finne det jeg etterspør. Ut fra diskusjoner jeg selv har hatt virker det som om folk flest antar at det er slått fast at f.eks mettet fett tetter igjen blodårene og er fetende, men det er jo evolusjonert sett mer eller mindre umulig.
Nei, det er veldig lett å finne det du etterspør. Hadde det ikke vært for at studier har vært gjort som viser at fett og kolesterol er farlig hadde ikke mesteparten av verden gått rundt og vært opptatt av det. Så det morsomme er ikke at sånne studier ikke finnes som du sier, men at de finnes.
Det svenske livsmedelsverket klarte ikke å finne slike studier som beviser det du sier, ikke en gang WHO klarte det, i følge deres egen siste rapport om fett.
Så det er ikke så veldig enkelt å finne det.
Interessant er det også å vite at vår kropp selv produserer ca 80 % av det kolesterol den trenger.
Mer kolesterol i maten = mindre produksjon i egen kropp.
Nå motsier du deg selv. Du sier at ordet ''bevise'' ikke blir brukt i vitenskapen, kun teorier.
Vis meg noen studier, da. Og ikke lipidhypotesen til Keys. Den kan til og med en litt smart ungdomsskoleelev plukke fra hverandre (i tillegg til at det er en hypotese ;)).
Som jeg skrev et par innlegg tidligere så går det ikke an å bevise noe vitenskaplig, det er det som gjør dette vanskelig. Men det er studier som konkluderer med at mettet fett er skadelig. Det er også studier som konkluderer med at kolesterol medfører økt frekvens av hjerte- og karsykdommer. Og som jeg også skrev så er det studier som konkluderer med det motsatte.
Jeg har ikke motsagt meg selv i noe som helst. Jeg skrev at det finnes studier som konkluderer fett farlig og at fett er ufarlig. Og at kolesterol er skadelig og det motsatte.
Jeg påpeker kun det enkle fakta at det ikke er vitenskaplig konsensus om hverken den ene eller den andre teorien. Du påstår at det ikke finnes studier som konkluderer med farer med fett/kolesterol og deretter refererer du selv i forrige innlegg til en studie som du først sa ikke fantes.
Det er brukt mange milliarder kroner på å prøve å finne ut av dette og da er det for enkelt å ta på seg skylappene å si at dette ikke finnes. Størsteparten av verdens helseforetak hadde ikke hatt standpunktet de har om fet kost dersom de ikke hadde hatt et grunnlag å støtte seg til.
Så selvfølgelig finnes det studier som konkluderer med at både fett kost og høyt kolesterol medfører helserisiko. Og siden det finnes to leirer i dette spørsmålet så finnes det selvfølgelig studier som konkluderer med det motsatte. Så det blir en fordumming av debatten å gjøre som flere her gjør og som "Kostdoktorn" gjør å fornekte at disse studiene finnes.
Men det at studiene konkluderer motsatt tyder på at de ikke er foretatt korrekt slik at man hverken oppnår konsensus for hverken den ene eller den andre teorien.
Gah! Skjønner du ikke at jeg gjør bevisst bruk av ordet ''bevise''. Det var jo det som var hele poenget. Om du synes det er å forenkle, javel. Men om noen hadde satte meg til å finne noe som beviser noe, så ville det muligens MULIGENS fått meg til å tenke underveis, sant?
Studien jeg nevner er jo over femti år gammel, og indirekte fingerte tall, den beviser ingenting, akkurat som ingen andre studier gjør det heller.
Om du mener det er fordummende, så har du ikke prøvd å diskutere med folk som ikke har noen som helst peiling, og snakker ut fra overskrifter og hva legen deres har sagt.
Til Mamma87:
Jeg har lyst til å slenge inn en VELDIG forenklet variant jeg. :D Som du kan svare folk som bombarderer deg med sine egne overforenklede VG-overskrift-kvasi-sannheter.
Jeg mener det må gå an å si at det er ikke fettet som er farlig i seg selv, det er kombinasjonen av fett med høyt inntak av karbohydrater.
Da jeg forklarte dette til kjæresten min, som er oppvokst på gård, kom dette svaret kjapt og enkelt: -Aha! Det er omtrent som med diesel og kunstgjødsel det. Ingen av dem er spesielt farlige i seg selv, men blander du dem så har du poff plutselig "schprengt heile bøggda i lufta."
Heh. Bondegutter, vettøh. Jordnære skapninger.
Det enkle er ofte det beste.
:D
Njaaaa, en kropp som bare går på karbohydrater ser jeg for meg kan bli schprengt i lufta ;)
Trådstarter: hva med å spørre de i din omgivelse om de vet at det ikke finnes noe som heter essensielle karbohydrater, men det finnes essensielle fettsyrer.
Essensiell i denne sammenheng betyr at vi må tilføre noe i kosten :-)
Jeg har lest en del om Keys undersøkelser og det virker som han gjør det samme som de fleste her på forumet gjør, plukker ut det som stemmer med eget syn og utelater det som ikke passer. Konklusjonene han kommer med ser ut å være understøttet av dataene som ble samlet inn, men det er usikkert om undersøkelsen kunne brukes til det den var ment som.
Lutz og Ravnskovs har jeg ikke lest men det skulle ikke forundre meg om de også plukker ut ting som stemmer med deres syn og utelater eller bortforklarer ting som ikke passer. Jeg gledet meg lenge til å lese Gary Taubes sin "Good Calories, Bad Calories", men han gjør akkurat det samme og forsøpler sitt eget arbeid. Han angriper bl.a Keys for å ikke ha utført undersøkelsene sine i henhold til statistisk "gullstandard" for så i et senere kapittel bruke som sannhetsvitne data som er fullstendig uvitenskaplig innsamlet og dermed verdiløse. Jeg vet ikke om de to du nevner gjør samme feil som Taubes.
Det er relativt enkelt å gjøre eksperimentet som skal til for å komme nærmere sannheten, men det er veldig dyrt og tar lang tid. Det er såvidt jeg kjenner til aldri gjort tester som oppfyller gullstandarden hverken på fet kost eller karborik kost og dermed vil man lett kunne angripe (eller latterliggjøre om man vil) enhver av studiene som er gjort enten de konkluderer med det ene eller det andre.
Det er en grunn til at legen deres har sagt det han har sagt i så fall. Og den grunnen er at det er en rådende oppfatning at fet mat er usunt og den oppfatningen stammer fra forsøk hvor det er brukt flere milliarder kroner for å få et svar. Jeg mener det er fordummende slik bl.a kostdoktoren gjør å si at det ikke finnes undersøkelser som viser at høyt kolesterol er farlig eller mettet fett er farlig. Grunnen til at helsevesenet sier det de gjør er at undersøkelsene og konklusjonene finnes. Om arbeidet er gjort korrekt og om konklusjonene er riktige er jo en helt annen sak.
Kan jeg anta at du også plukker vekk det som ikke passer deg?
Eller er du unik sammenlignet med oss her inne, Keys, Lutz eller Rakvnskov, hvor du ikke en gang kjenner til hva de to sist nevnte mener?
Relevansen ligger i at det er en grunn til at størsteparten av verdens leger anbefaler det de gjør. De gjør det på grunn av beste forskning som er gjort ut ifra de forutsetningene hver enkelt undersøkelse. Hvis man skal nekte for at det finnes undersøkelser som konkluderer med at fet kost og høyt kolesterol er farlig virker man lite opplyst og mer fanatisk enn reflektert. Det er udiskutabelt at det finnes flere titalls tusen leger rundt i verden som er uenige i "vårt" kosthold og da vil man komme dårlig ut i en diskusjon hvis man påstår at alle de ikke har peiling.
Kostholder er kontroversielt, noen mener det er sunt, andre mener det er farlig. Å hardnakket påstå at det ene er bedre enn det andre finnes det ikke vitenskaplig hold i, ihvertfall ikke som jeg har sett og jeg vil tro at vitenskaplig konsensus vil dannes ganske raskt hvis det finnes overveldende bevis for det ene eller det andre. Inntil da kan man like godt være litt ydmyk ovenfor dissensen.
Men som jeg skrev i første innlegg så er fordelene med å gå ned i vekt hvis man er sterkt overvektig så store at det kan forsvares nesten uansett metode og det er et argument jeg har sett leger bruke selv om de ikke er overbevist om at kostholdet er helt risikofritt.
Jeg kjenner ikke til hva hver eneste av tusenvis av leger, forskere og forfattere mener om kosthold nei. Det har jeg ingen problem med å innrømme. Men det er veldig lett å se på forumet hvordan folk her gjør akkurat samme feil som de angriper "den andre siden" for å gjøre.
Det har også vært en rådende oppfatning at sola gikk rundt jorda, og at jorda er flat. Det betyr ikke at det er fakta.
Og disse konklusjonene du antar at finnes, finnes faktisk ikke. Det burde jo være lettere å bevise at det er finnes enn at det ikke finnes. Keys hadde pålitelig data fra 22 land, men valgte ut 6 av dem som passet ham. Så langt har de faktisk ikke funnet én eneste studie som beviser at mettet fett er dårlig.
Å si at fet mat er usunt blir jo feil. Det som egentlig menes er fet mat MED masse karbohydrater (men karbohydratene blir ikke nevnt). Kutt hardt ned på en av dem (helst karbohydrater), og vips så har du ett sunt kosthold. Du vet at det er mange på dette forumet som har spist lite karbohydrater og mye fett i åresvis og blodprøvene viser en sunnere kropp?
Fyren som lagde FatHead spiste kun MacDonalds mat i en måned. I motsetning til "Supersize Me" så brukte han vettet. Han spiste ikke pommes frites og drakk lightbrus. Resultat:
Minus 5-6 kg
Fettprosenten gikk ned
Blodprøvene viste en sunnere kropp
Han rapporterte om mer energi og at han følte seg bra
Nå snakker jeg jo ikke om tusenvis av personer da....
Jeg snakker om i all hovedsak Keys, Lutz og Ravnskov.
Keys var vitenskapsmann, Lutz og Ravnskov leger.
Lutz og Ravnskov angriper den andre siden, helt rett, men hvordan kan du sammenlignde forummedlemmers måte å angripe på når du ikke har lest hva disse leger skriver?
Og hvordan kan du forstå Ancel Keyes vitenskplige studier når du ikke har satt deg inn i hva han gjorde, for ikke å snakke om hva han utelot.
Fanatismen lenge leve. At du er uenig med konklusjonene betyr ikke at undersøkelsene og konklusjonene finnes.
Hvis jeg forstår deg rett så finner du det rimelig å kritisere Keys for å ha valgt ut ca 13.000 personer mens du selv fører som sannhetsvitne én person du har sett lage film? Jeg håper du ser at du i så fall begår en feil som er ca 13.000 ganger større enn den Keys gjorde.
Da utfordrer jeg deg til å finne én eneste studie som beviser at mettet fett er farlig. Og da snakker vi mettet fett, og ikke mettet fett pluss karbohydrater. Når ikke WHO har klart å finne en skikkelig, så tviler jeg på at du gjør.
Da forstod du meg feil. Hvor sa jeg at dette var det eneste eksempelet? Men det er ett godt eksempel - som vi som spiser lavkarbo ser at stemmer også. Og når man ser på vitenskapen bak hva karbohydrater gjør med kroppen, så er det utrolig at "alle" fortsatt spiser mye karbohydrater og ikke minst tror at det er sunt.
Som sagt, han hadde pålitelige data fra 22 land som ikke beviste noenting. Han tok så ut de 6 landene som viste en trend der jo mer mettet fett de spiste, jo høyere risiko for hjerteinfarkt og brukte dette som bevis. Merk: han HADDE ikke bevis, men lagde sin egen hypotese utfra NOEN av tallene.
Okej, gi meg da navnet på et par andre lege som har jobbet med emnet, og som du har lest noe av (ikke avisartikler), og som du mener angriper på feil måte.
Da mener jeg leger som "angriper" de som taler for et kosthold med mye karbo og lite fett, da særlig mettet fett.
Som jeg har skrevet tidligere går det ikke an å bevise vitenskaplige teorier. Det går ikke an å bevise at kosthold med høyt fettinnhold er hverken farlig eller ufarlig, eller at kosthold med høyt karboinnhold er hverken farlig eller ufarlig. Mitt poeng for ørtende gang er at det finnes en grunn til at konsensus er slik som den er i dag og at det er litt fordummende å bare fornekte de undersøkelsene som foreligger.
Og jeg sier ikke at jeg tror du mener at det er det eneste eksempelet men jeg påpekte at du kritiserte at en person har gjort feil utvalg når han valgte 13.000 deltakere mens du plukket ut én eneste en som sannhetsbevis for saken din. Og du gjorde akkurat det jeg har påpekt at de fleste her på forumet gjør feil. Sannhetsvitner er verdiløse i vitenskaplig sammenheng, eller gir ofte tilogmed en negativ verdi. Jeg kjenner ei som fikk bedre helse på grunn av Grete Rhode men å bruke henne som sannhetsbevis for at den stilen er den riktige er fullstendig på jordet. Akkurat som jeg kjenner vegetarianere med utmerket fysikk. Eller at vektklubb.no har slanket bort titalls tonn med fett. Dette er vitenskaplig irrelevant når man snakker om langsiktig effekt av et eller annet kosthold.
Keys hadde 13.000 eksempler som han mente var gode eksempler. Du mener han tar feil, men sier samtidig at dine eksempler er gode eksempler. Hva er det som gjør at du ser hans feil men ikke din egen?
Jeg nevnte "Kostdoktorn". Og Taubes (som ikke er lege, aner ikke hvorfor du er opphengt i leger siden det er de som i utgangspunktet gir kostholdsråd som du er uenig i) som jeg lenge hadde gledet meg til å lese. Han skuffet meg litt siden han helt åpenbart forstår vitenskaplige kriterier siden han brukte lang tid på å forklare hvordan andre muligens hadde gjort feil, hvorpå han selv faller for fristelsen med å bruke uvitenskaplige innsamlinger for å bygge opp sin egen sak.
Man kan ikke bevise noe som helst som The Dude sier.
Ta tyngdekraften f. eks:
Når du slipper en blyant så faller den på gulvet.
1 gang
2 ganger
3 ganger
osv
Kan du være helt sikker på at den faller den 1000de gangen?
Nei,
men det er svært sannsynlig.
Samme gjelder alle de forsøkene som er utført for og imot kosthold. Det er i tillegg flere parametre inne i bildet, som om studien er utført riktig osv - men det koker alltid ned til at resultatet er SANNSYNLIG (innefor rammene av studien)
Nå skal det for ordens skyld nevnes at jeg tror blyanten kommer til å treffe gulvet uansett hvor mange ganger den slippes :)
Jeg er litt "opphengt" som du kaller det, i leger fordi som du også påpeker, det er ofte leger som i utgangspunktet gir kostholdsråd som jeg er uenig i.
Derfor er det interessant å se hva andre leger kan mene om sine kollegers synspunkter.
Så, Kostdoktorn og Taubes mener du angriper saken feil.
Du selv da, føler du at du bruker vitenskaplige innsamlinger som styrker din sak og gjør deg i stand til å angripe saken mere riktig enn oss her på forumet, eller Kostdoktorn og Taubes for den saks skyld?
Kunne du i det hele tatt tenke deg å lese noe av Lutz og Ravnskov, for å nevne to personer som har litt å fare med, betydelig mere enn Kostdoktorn og også Taubes vil jeg tro.
Jeg sier ikke at jeg er uenig med The Dude, men jeg vil gjerne fortsatt se noe som viser at mettet fett alene er årsak til hjerte- og karsykrommer og at høyt kolesterol er en direkte årsak fører til død! :)
"Om ønske om å bli tynn er så stort at man risikerer hjertestans, så kjør på. Det farlige med å få igang ketosen er at man får acidose, som igjen fører til dårlige kaliumverdier, om forholdene blir for dårlige, risikerer man hjertestans da kalium er med på å regulere membranpotensialet, som styrer sinusknuten og hjertefrekvensen, uten et membran potensiale, vil man heller ikke ha hjerterytme, og med mindre man er heldig å befinner seg på rett sted når dette skjer, så vil man mest sansynlig dø av hjertestans. Nettopp på grunn av dette har det vært mye kritikk til Atkhins metoden."
Har svart jeg også (Cathrine) men huff, ser i ettertid at jeg kanskje var litt usaklig ... Blir jo tatt mindre på alvor da, men jeg ble bare så jækla provosert.
SV: Ja, det er det nok (altså mange leger som er postivie), å gjett hvem som mest sannsynligvis underskriver lønnsslippen deres, hvertfall ikke firmaer som fremmer bruken av ketogense som slankemiddel. (ironi)
Jorun: ketose fører til ketoacidose, så nei, det er ikke det samme, ketose er prosessen, mens ketoacidose er resultatet, eller følge.
På samme måte som man kan helle syre i et rør, og på den måten få en "acidose" et surt stoff.
Dama må være helt å tur! Jeg nekter å tro at det står det i pensumet hennes. Jeg har fortsatt å svare, interessant med folk som er så fullstendig ignorante. Hvorfor kan hun ikke fortelle meg hvorfor jeg ikke er død av hjertestans, da?
Det forundrer meg at det er så mange mennesker som mener at det å ikke spise, brød, poteter, pasta, ris og sukker skal være så usunt..
Jeg har et mye sunnere kosthold nå enn jeg hadde før jeg begynte på ketolyse.. Før kunne jeg trøkke innpå et hvitløksbrød sammen med kyllinglårene... Nå spiser jeg heller en salat til.
Før spiste jeg poteter (ovnsstekte eller frityrstekte..) til biffen min... nå spiser jeg brokkoli, blomkål eller wokkede grønnsaker...
Før spiste jeg tacokjøtt med tacokrydder som inneholdt masse sukker (uten egentlig å vite dette..) Nå har jeg valgt et alternativ uten sukker.
Det var plenti av grønnsaker jeg aldri hadde brukt til matlaging før jeg kuttet ut mais og poteter, så jeg har faktisk fått et mer variert kosthold.
Generelt så har alle de erstatningene jeg har valgt vært sunnere alternativer til de høy-karbohydrat matvarene jeg spiste før. Jeg føler heller ikke at jeg drastisk har endret alt jeg spiser... Jeg har bare byttet ut noen ting med andre.
Legestudenter har svært lite om ernæring i sin utdannelse. Jeg har jobbet sammen med mange leger, og mange av dem er svært uvitende. De ernæringsfysiologene som utdannes i dag bruker også lærebøker som Norum & Co godkjenner som den eneste riktige lære. Heldigvis ser det ut som det er en endring på ernæringsfysiologi studiet. Det er positivt. Men det er noe med at nye koster synes de koster best, noen gjør dt også, mens andre blir helfrelst og får kikkertsyn innenfor sitt studium, og later til å ha glemt at vi mennesker er vidt forskjellige personer, med vidt forskjellige toleranseparametere både for det ene og det andre. Jeg f.eks. hadde høyt kolesterol FØR jeg begynte på ketolyse, og da spiste jeg nesten ALDRI fett ... - Nå har verdiene gått ned, MED fett.
Jeg fikk slengt etter meg, av min søsters mann som IKKE har peil, om at det ikke var rart jeg ikke ble gravid med dette kostholdet. Kjempehyggelig når vi har forsøkt i over 2 år...
To feil:
Ikke sunt å være overvektig heller for å bli gravid, graviditets-hormonene trives dårlig i fett.
Det er mannen sine svømmere som det er noe feil med. JEG er frisk som en fisk!
Pilutta!!!
edit: 3. Lavkarbo kosthold kan derimot balansere hormonene så det blir tilrettelagt for graviditet!
Slik jeg ser det, er at det ikke finnes noen vitenskapelig teori for at karbohydrater ELLER mettet fett er farlig. MEN.. et stort inntak av karbohydrater og FETT er direkte uheldig og fører til fedme.
Spiser mana karbohydrater og null fett.. Tror jeg derimot heller ikke er farlig. Er jo mange land som gjør dette, og holder seg tynne.
Vel ... Nå er det vel ikke sånn at tynn=sunn! Å spise null fett er det samme som å nekte kroppen opptak av vitamin a, d, e og k. Disse er fettløselige. I tillegg til at vi trenger fett for å lage cellemembraner, hormoner, signalstoffer i blodet etc etc.
Å spise null fett er veldig uheldig!!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.