Anom sa for siden:
Jeg prøvde å søke, men fikk opp så mye rart. :rolleyes:
Så i en tråd "et sted" at en kunne bruke makrell i tomat som niste.
Men, er det lovlig ketolysemat da?
Jeg har ingen boks liggende nå, så jeg får ikke sjekket.
Anom sa for siden:
Jeg prøvde å søke, men fikk opp så mye rart. :rolleyes:
Så i en tråd "et sted" at en kunne bruke makrell i tomat som niste.
Men, er det lovlig ketolysemat da?
Jeg har ingen boks liggende nå, så jeg får ikke sjekket.
Lillebille sa for siden:
Makrell i tomat har ca. 5 karber pr. 100 gram, og det er nok i sausen karbene ligger.
Furine sa for siden:
Ja, trur det er eindel sukker i sausen til Stabburet. Meiner King Oscar sin har litt mindre. Det rare er at dei eg har funne på butikkar her nede har mindre karb enn dei som King Oscar sel heime i Norge - i følge heimesidene deira i alle fall. Litt snodig...
Kitt sa for siden:
Jeg spiser det innimellom og prøver å la mest mulig av sausen ligge igjen i boksen!
Er jo fisken som er god uansett!:sikle:
Med masse majones!
PS! Nå har det kommet Stabbur- Laks på boks. Bare 1.5g karber!:D
Har ikke smakt den enda, da!:p
Anom sa for siden:
Hoi, hva finner man ikke da en begynner å google:
www.fitnessprat.no/showthread.php?t=12132
Makrell i tomat. Næringsinnhold (hermetikk, tube og porsjonsboks)
Info jeg har klart å samle om vår alles kjære påleggsfisk.
Hermetikkboks:
Energi: ca. 283 kcal
Protein: 13,6 g
Karbohydrat: 3,2 g
Fett: ca. 24 g
(hvorav; mettede fettsyrer: ca.5g, enummettede: ca.9g, flerumettede: ca.7g Omega3: ca.3g)
Liten Hermetikkboks: 110Grams boks.
Energi: ca. 283 kcal
Protein: 13,6g
Karbohydrat: 3.2g
Fett: 21g
(hvorav; mettede fettsyrer: ca.5g, enummettede: ca.9g, flerumettede: ca.7g, Omega3: 3g)
Tube:
Energi: ca. 190 Kcal
Protein: 14g
Karbohydrat: 7g
Fett: 12g
(hvorav; mettede fettsyrer: ca.3g, enummettede: ca.5g, flerumettede: ca.4g, Omega3: 2,5g)
Tube (Ekstra Mild):
Energi: ca. 200 Kcal
Protein: 9.5g
Karbohydrat: 5.5g
Fett: ca. 16g
(Hvorav; mettede fettsyrer: ca.4.5g, enumettede: ca.8g, flerumettede: ca.4.5g, Omega3: ca.3g)
PorsjonsBoks: (den lille runde)
Energi: ca. 212 Kcal
Protein: 7g
Karbohydrat: 10g
Fett: 16g (Omega3 3,5g)
Anom sa for siden:
Aner ikke fabrikanten til makrellen jeg la inn over her da.
Furine sa for siden:
Eg har ei boks frå Stabburet i ei skuff her på jobb, og det er den vanlege, avlange typen - den er 3,2 karb ser eg. Men eg trudde eg hadde sett ei boks heime som var 5? Kan eg ha tatt så feil?
Anom sa for siden:
Jeg skal jammen sjekke en sånn boks på butikken. Er den lovlig, så blir den med hjem. Har savnet den i kjøleskapet, men trodde ikke den var lovlig pga. sausen. Må jo ha med den, sausen asså. :sikle: (og majones)
Kitt, jeg kaller makrell i tomat + majones for "flykræsj".
Ikke spess delikat, men det er godt da. ;)
Anne sa for siden:
Stabburet har 5 gr pr 100 gr.
Skrap av litt av sausen, så blir det topp. Bortsett fra det så er jo tomat en fin ingrediens...særlig i bearbeidet form.:)
Makrell i tomat kan også varmes i panne eller mikro...smaker godt.
Anom sa for siden:
Jeg har en mistanke at tomat er en stopper for meg, men jeg måååå bare prøve en sånn boks.
Med mye majones.
nellie sa for siden:
det finnes peppermakrell på sånn liten boks også:)
Ikke noe tomat på den.
jvb sa for siden:
En smakssak sikkert, men jeg synes fargen var heslig, og det smakte som å ha en fuktig lemen sprellende i munnen. (Og jeg er forøvrig glad i makrel-i-tomat)
Men mulig du liker den :D
Edit: jeg har faktisk noen 50g porsjonspakninger m King Oscar sin i kjøleskapet på jobb i tilfelle plutselig sultkrise et travelt øyeblikk.
Charlott sa for siden:
Syntes smaken minnet mer om sjøldaua grevling.... ikke engang bikkja ville ha den... :eek:
Anne sa for siden:
Hvilke materfaringer dere har:D
Furine sa for siden:
Jau, det var det eg trudde også, men boksa eg hadde liggande i kontorskuffa på jobb sa 3,5. Kan det vere skilnad mellom produksjonar, liksom? Gir ikkje heilt meining.
Hehe, kallar det flykræsj, eg også!
Her nede er det uansett King Oscars som gjeld, den er ikkje så verst den heller, spesielt den med chilitomatsaus!
Kanutten sa for siden:
Den smakte heslig også......
Serenio sa for siden:
Det gjorde jeg også, helt til noen jeg kjente døde i flykræsj. Da var det ikke morsomt lenger.
Men makrell i tomat savnes veldig forøvrig, så jeg må sjekke ut dette! :)
jvb sa for siden:
Heheh ja har ikke smakt noe så forferdelig siden laksepølsene ble lansert for et par år siden.
Det var en treg dag på jobb, så jeg tuklet litt med photoshop for å gi en hjelpende hånd til Mills:
(Byttet ut referanser jeg så til "laks" med "lemen")
Sendte det til Mills med teksten under, men hørte aldri noe fra dem av en eller annen grunn.
"Hei!
I forrige uke lot noen kolleager og jeg oss overtale av det velsmurte reklameapparatet deres som har messet om laksepølser, som smaker som pølse, over alle nettsidene av interesse. Vi hadde egentlig tenkt å starte helgen med en runde vanlig grillpølser, men eventyrlystne som vi er innså vi snart fordelen med laksepølser, som smaker som pølse. Og for et eventyr!
Laksepølser, som smaker som pølse, ble handlet inn, grillen varmet opp, og etterhvert var man klare.
Og jeg skjønner jo at det er vanskelig å beskrive en smak man ikke kjenner fra før, og det kan jo ofte være tryggere å holde seg til det man ønsker at det skal smake. Laksepølse, som smaker som pølse, smaker faktisk som pølse - hvis man først dynker tungen i kaustisk soda for å drepe alle smaksløkene på tungen. Et annet alternativ kan være å tygge maten på f.eks. høyre side i munnen og prøve å holde "kjøttet" borte fra tungen samtidig som man unngår å puste med nesen.
Som sagt, beskrive en ukjent smak uten å referere til kjente faktorer er vanskelig så jeg har tatt meg den friheten å komme med noen innspill. Laksepølse, som smaker som pølse, ligger mye nærmere slik jeg ville anta at våt lemen smaker. Dette stemmer også meget godt med den oppfatningen mine kollegaer har.
Derfor foreslår jeg at reklamefolkene deres tar en ny kikk på kampanjemateriellet - har også lagt ved et forslag under:
Ha en riktig god dag og god arbeidslyst!"
Orkide sa for siden:
Kitt, om du mener den som ligger i en lakserosa boks, så er det kjempegod :D
Kitt sa for siden:
Da skal jeg jammen spise litt Karins brød med laks til lunsj i dag!:sikle:
Takk!
Charlott sa for siden:
Da må vi få din mening etterpå, Kitt ! Lemen, grevling eller godt ;)
Kitt sa for siden:
Det skal dere få!:)
Jeg er ganske så sær på min laks!:p
Cyan sa for siden:
Jeg syns den laksen smaker balle Så da fikk du enda et alternativ ;)
Kitt sa for siden:
Takk for den!:p
Nå vet jeg ikke helt om jeg tør åpne boksen en gang!:eek:
Kanskje bare overlate smakingen til snuppa!:D
bst sa for siden:
bst sa for siden:
Er ny her. Den var ment til annonse og kommentar fra jvb.;)
Furine sa for siden:
Det er faktisk skilnad frå boks til boks frå Stabburet, makrel i tomat altså. Den eg har liggande i skuffa på jobb har 3,5karb, eg fann nettopp ei boks, same type, her heime i ei skuff, og den hadde 5. Lurer på kvifor det er skilnad?
Viclin sa for siden:
Så rart. Jeg visste det var forskjell fra boksen til de små porsjonspakkene, men ikke at det var forskjell fra boks til boks.
Stabbur-laks er forøvrig hverken god eller vond. Jeg spiser den i blant og den er helt grei. Men den er ikke kjempegod heller.
Laksepølsene var forøvrig det verste jeg noen gang har smakt. Sambo som liker ALT, holdt også på å brekke seg.
Anom sa for siden:
:lol:
Jabba sa for siden:
Har sendt mail til Stabburet og fikk til svar at det er 5 gr karber i 100 gr Makrell (den avlange - klassiske boksen)
Furine sa for siden:
Ja, det var det eg meinte også - men då må det vere trykkfeil på den boksa eg har på jobb. Då er det berre å halde fram med å ete King Oscars, den har lavare karb.
Kitt sa for siden:
Vel, smaken er som kjent delt, og det er den tydligvis når det gjelder denne laksen på boks også!:D
Min mening etter dagens lunsj er meget nøytral. Syns ikke det smakte noenting, verken sprellende smågnager eller mannlige kjønnsorganer!
Med litt pepper og majones kan det friste til gjentagelse sånn innimellom!:utenutryk
Jabba sa for siden:
Smaker King Oscars makrell likt Stabburet sin ?
Charlott sa for siden:
Nåh.... nesten litt skuffende at du kunne finne den bortimot nøytral :p
Furine sa for siden:
Ikkje så søt tomatsaus, men den er heilt OK. Dei har forskjellige sortar, med tomat og løk , chilli og tomat etc. Det har eg funne her nede i alle fall. Trur den med chilli og tomat har minst karb av dei to.
Trur forresten at dei eg har funne her nede hadde mindre karb, om eg skal tru det som stod på heimesida til King Oscars i alle fall. Rart at dei produserer forskjellig karbmengde til forskjellige land.
Photobscura sa for siden:
Er ikke det øl og campari, da?
Jvb: :lol:!!
Furine sa for siden:
Har aldri blanda dei to - ikkje likar eg campari, og ikkje likar eg øl!
Var ein gong i Lofoten på ferie då det kræsja eit gult mikrofly.... Etter det så vart Stabbursmakrel flykræsj! :o
Photobscura sa for siden:
Hehe, det var faktisk noe jeg ble presentert for i Trysil for snart et halvt liv siden. Motbydeligste drinken ever, og selvfølgelig fullstendig irrelevant for tråden :p.
Huldr sa for siden:
Uæck!Flykræsj er det vel helt vanlig å kalle makrell i tomat for, vel? :blinke:
Synes den stabburlaksen i de små boksene er god jeg ... de porsjonsboksene, altså. Så ble litt overrasket over omtalene her. Men da jeg googlet skjønte jeg at det finnes to varianter, og blikkbokstypen inneholder en slags laksefilet. Det er kanskje den som har våt lemen-konsistens? Porsjonsboksene har opphakket laks - god synes jeg da (men dyyyyr)!
fiffi sa for siden:
I går prøvde jeg også Stabburslaksen... urk! Jeg får pels på ryggen bare av tanken i ettertid. Aldri mer!:eek:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.