Fant denne oppskriften i et ukeblad, og den må jo være perfekt for oss lavkarboere :D
1/2-1 hakket løk
1-2 finhakket hvitløk (står det i oppskriften, men regner med at de mener båter)
2 ss olivenolje
1 boks hakkede tomater
2 ss tomatpure
4 dl vann
1 hønsebuljongterning
1/2 ts søtningsmiddel
1/2 potte hakket basilikum
ca 1/2 dl fløte
salt og grovhakket pepper etter smak
Fres løk og hvitløk blank i oljen. Tilsett tomater, tomatpure, vann, buljong, søtningsmiddel. Kok opp i 10 min og tilsett basilikumen. Mos suppen med stavmikser eller i en hurtigmikser til ønsket konsistens.
Andre urter som oregano, kjørvel og persille passer og så fint til tomat.
Tenkte jeg skulle prøve denne med masse egg, og et 2-min microbrød til. Nam, man;)
Senest i dag funderte jeg på om jeg skulle finne ut hvordan man lager tomatsuppe selv. Hvor mange porsjoner ble dette sånn ca? Fire?
Grovt regnet kom jeg til 23 karber totalt, forutsatt bruk av 400 gram tomater (=10 karber) i stedet for hermetikk, 50 gram løk og 12 gram hvitløk. Med hermetikk varierer det jo enormt ut fra vanninnhold og tomattype antar jeg, fant en nå med 6 karber, som ville gitt total på 37 karber.
Vi er 2 som spiser suppe - og da er det tomt ;) Jeg bruker den hakkede tomatboksen fra Landlord (Rema), den har bare 1,5 g kh pr 100 gram. Da kommer du godt ned på karbene :D
Hei, familien ønsker seg tomatsuppe idag og jeg fant denne oppskriften, MEN ingen i familien tåler kunstig søtning, blir denne suppen like god uten søtningsmiddel?
:-)
Tomatpureen skal alltid freses en stund med smør/olje/stekes lett sammen med løken...ellers kommer ikke søtsmaken frem selv om du koker aldri så lenge...så fres løk og tomatpuree, tilsett hakkede tomater og fres lit til før du har i mer veske...da får du en god rund smak på suppa.:)
En liten skvett Worchestersauce gjør foresten underverker for smaken i alle tomatbaserte sauser og supper:ja: Er nok pyttelitt sukker i den, men det er ikke store skvetten som skal til da! :p
Jeg pleier å bruke Ziggys tomatsuppe som utgangspunkt, men endrer den litt etter hva jeg har i huset og har lyst på. :)
Bruker bl.a. 3 bokser hakkede tomater - en naturell, en med hvitløk og en med basilikum + 1 hel boks seterrømme. Mmmm.... Litt chilipasta må til også! På grunn av løken (en stor kepaløk + litt purre) som jeg kjører i stavmikserbollen så blir suppa ganske tykk, kan jo spe den med mer vann om man vil, men jeg liker den tykk. :)
Lag en diiiiger kjele og frys ned i porsjonsbokser - kjempekjekt å ta med til lunsj om man har micro på jobben!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.