< Tilbake til oversikten

Planlegger en sprekk

Fluke sa for siden:

Jeg skal på jentetur til Køben, og vet at det da ikke blir lett å holde seg i ketose, så jeg tenker jeg sprekker.

Hva kan jeg da regne med at skjer med meg? At vekten går opp tar jeg som en selvfølge. Men er det mer? Vil jeg bli blodsukkerpsyko? Miste nattesøvnen? Få magetrøbbel? Bør jeg "sprekke" allerede nå, sånn at magen min er vant til annet kosthold før jeg reiser?

:help:

Jabba sa for siden:

Nei - ikke begynn sprekken din nå - det er nok ikke lurt.
Det som kan skje er at du får vondt i magen, vondt i hodet, kvalm og slapp samt få mye luft i magen. Men det er ikke sikkert det skjer noe som helst heller....
Kos deg med pausen din du - og sørg for å hente deg inn igjen med en gang du er tilbake....
Lykke til - og god tur!

Fluke sa for siden:

Takk. :)
Planen er å begrense skaden så mye som mulig, men jeg innser at det nok blir litt mer brødmat enn jeg spiser nå. Og sjokolade. Sjokolade har jeg ikke spist siden i september, så det kan bli rart. :ja:

Jabba sa for siden:

Spis den mørke sjokoladen hvis du liker det! Den er bedre for deg enn den lyse!

Carisma sa for siden:

Jeg skal til Køben neste uke :heia: Og har tenkt å ta med meg noen skiver av Karins beste brød i kofferten. Lurer de med til hotellfrokosten, for da slipper jeg å begynne dagen med sukkersjokk :ja: Og de holder meg mett lenge, sammen med eggerøre og god dansk ost. Så skal jeg heller ta dagene litt pø om pø. Er jo bare 2,5 dager.
Og jeg SKAL spise æbleskiver på julemarked i Tivoli.. :D Sist jeg var på julemarked der hadde jeg bakterieinfeksjon i magen og kunne ikke spise eller drikke nesten noenting, så jeg turte ikke smake på hverken de eller gløgg. Har alltid hatt lyst til å prøve de, så nå skal jeg skeie ut :D

Furine sa for siden:

Det var akkurat det eg også gjorde, funka fint! Hotellet hadde kjempefrukostbuffet med god eggerøre og masse bacon, så det var digg! Danmark var ikkje verste plassen matmessig for min del. Sild og flæskesteg til lunsj var jo berre fantastisk! :D

Carisma sa for siden:

Ellers har mange cafeer brunsjtallerken, som inneholder eggerøre, bacon, ost, kanskje en eller to lsags pålegg til, salat og youghurt med friske bær. De er ofte potetbåter også, men disse kan man la ligge, eller be de droppe. Som regel rimleig, og veldig lavkarbo og godt! :D

Stilken sa for siden:

Jeg er ikke på diett lengre, menfølger lavkarbo kosthold, noen dager mindre enn 15 gram karbs, noen dager mer- enkelte dager kan jeg spise en hel kake, men bank i bordet-jeg har ennå ikek gått oppi vekt, jeg kan selvsagt veie 200-300 gram mer enn dag, men jeg ligger dønn stabilt, vipper med en halv kilo opp og ned..

Nå skeier jeg ut litt lørdager med en bolle eller litt vanlig pizza:D

Sungrazer sa for siden:

Du trenger nødvendigvis ikke å sprekke på en slik tur. Hold deg til pålegget, og om du må spise brød og lignende hold deg til den ekstra grove sorten.

Jeg har nettopp vært i St. Andrews, Skottland og levd på hotellfrokoster der. Omelett, bacon, grønnsaker, te + vann. Ved en anledning hadde jeg tilogmed kokt laks med rømme til frokost. :)

Lunsjene var verre, de er ofte basert på sandwicher og lignende, men her kan man be om salat. Gresk salat er f.eks topp med sin fetaost, løk, oliven, cherrytomater og så videre. Du kan også ha kokt egg til salaten.

Middagene er de letteste. Velg og vrak i kjøttretter. :) Pass på sausen.

Selv om jeg var nøye på hva jeg spiste var det ganske vanskelig å få i seg nok fett og vann. Samfunnet er giret rundt på brødmat, ris og poteter, og folk flest drikker ikke nok vann i det hele tatt. Så husk på det.

Når det er sagt så kan jeg jo nevne at jeg var 90,6 kg når jeg dro og hadde stått stille i nesten 6 uker, nå er jeg 89,3 - så en sprekk er kanskje ikke helt galt i ny og ne. Du kommer fort inn i ketose igjen.

Kos deg! :)

Photobscura sa for siden:

Jeg klarte fjorten dagers studietur til Berlin uten å sprekke. Det handler mest om å være lur og planlegge litt ;).

Fluke sa for siden:

Jammen jeg har lyst på sjokolade. Sånnen med Baileys inni. ;)

Carisma sa for siden:

Man skal jo leve også... ;)

Photobscura sa for siden:

Hvooor lyst har du eeeegentlig? :p. Neida! Spis sjokkisen og sørg for å kose deg skikkelig med den. I det lange løp så er det det jevne som drar :ja:!

siwemor sa for siden:

Sist gang jeg sprakk, greide jeg nesten ikke hente meg inn igjen. Ble kvalm av tanken på lavkarbo mat. Det var ikke særlig kult. Men er i siget igjen og er fornøyd.

Fluke sa for siden:

Det gikk dårlig med sprekken gitt. Jeg liker jo ikke poteter, og sjokolade fristet lite. Og da jeg endelig kjøpte meg en sjokolade likte jeg ikke den heller. :skuffet:

Men jeg drakk mye vin da. :D

Kom hjem på lørdag. Sitxen hadde utslag på søndagen (prøvde ikke på lørdag), så jeg tror jeg er tilbake på rett spor allerede.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.