Ser diverse kakeoppskrifter her inne med 70% sjokolade (eller mer). Er det da ok å spise sånn sjokolade (altså spise sjokoladeplata istedet for å bruke den i en kake)? Jeg innbiller meg at en sånn sjokolade smaker litt "bittert", er mørk kokesjokolade eller annen mørk sjokolade ok?
Enn den man lager selv av kakaobønner og kakaosmør, kan jeg spise så mye jeg vil (noe som i dag ville betydd 15-20 kg.... vilhavilhavilha!!!:sikle:)
Jeg tror mørk sjokolade er en vanesak, det er i alle fall hva jeg har inntrykk av. Jeg har alltid foretrukket mørk sjokolade, forsåvidt. Men jeg tror at når man venner seg fra søtt så smaker ikke melkesjolokade fullt så godt lenger, det blir for søtt rett og slett!
Jeg kjøper stort sett veldig mørk sjokolade, 86% gjerne. Ellers synes jeg av de sjokoladene som er å få kjøpt i vanlige butikker, f.eks Freia sin ikke er særlig god. Boca (70%) er ganske god. Ellers foretrekker jeg Lindt, Max Havelaar eller Black and Green sine.
Hvor mye du spiser er jo opp til deg, du følger jo ikke noen spesiell diett, som jeg ser, så da er det du som setter reglene ;). Men det er jo som regel sukker i de mørke sjokoladene (de jeg spiser som regel rårørssukker). Men når det er så høyt kakaoinnhold, så er det jo mye mindre sukker, dessuten spiser jeg bare et par ruter om gangen.
Jeg taklet ikke mørk sjokolade før, syntes halsen snurpet seg sammen (og det var mørk kokesjokolade liksom, 50% eller så...), nå syns jeg det smaker helt fantastisk. Melkesjokolade kjenner jeg ikke smaken på lenger for den er aaaaalt for søt! :eek:
Hadde noen sagt det til meg for fem år siden hadde jeg fått de sperra inn :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.