Ser det godt ut?? Bildet er ekte og helt ferskt etter kaka var tatt ut av ovnen. Har også "underveis" bilder om noe gikk galt med kaken din.
Egentlig veldig enkel å lage...
Total karbohydrat = 113gram (kaken veier totalt 450 gram).
ca 20 kakestykker gir: 1 kakestykke= 5,5 karbo :)
Fremgangsmåte Bunn
Eggehvittene fra de tre eggene piskes i 10 minutt (spar på eggeplommene!!)
Tilsett så 3dl søtningsmiddel, og pisk videre i 5 minutter.
Knus 250g peanøtter. Det er godt om de er litt grove, så mitt tips er å putte dem i en liten frysepose, og hamre løs.
Knus 10 ritz kjeks, og bland det hele sammen.
Kle en run bakeform med bakepapir og dytt det så det blir jevnt og flatt.
Settes i midten av ovnen i 25 minutter.
Fyll
Tre eggeplommer blandes med tre spiseskjeer søtningsmiddel - pisk til eggedosis.
Smelt 90g smør, 80g kokesjokolade, 2ts bakekakao og 2ss kaffe på svak varme.
Bland forsiktig sammen.
Pisk 3dl fløte, og legg fløten på kaken når den er kald, og hell forsiktig over sjokoladesausen
Nyt denne kaken! Skikkelig god!
(ja, er ny her på forumet, og ja, det er alt for mange karboer her, spesielt med tanke på hvor hekta du blir på kaka)
Lagde denne kaken igjen i dag, og så jeg hadde glemt å skrive steketemperatur. Tror 180 grader er bra, prøver det nå. Har visst også skrevet at fløten skal legges på kaken når den er kald... Det er selvfølgelig kremen som skal på kaka.
God kake:)
Eg brukte sukrin som søtningsstoff og hadde berre 6 ss i deigen. Det vart søtt nok, syntest eg. Då vart det òg ein god del færre karbohydrater i kaka. I botnen brukte eg òg 2 ts fiberhusk i stadenfor Ritz kjeksen og då kan glutenallergikarar eta kaka i lag med meg :) i tillegg vert det spart endå meir inn på karbohydratane.
Skal servera kaka til gode vener i dag. Takk for å ha klart å koma med den første oppskrifta eg har likt sidan eg byrja på Ketolyse!!
Denne var helt nydelig...brukte bare peanøtter..
Om du vill beholde den sprø "Pavlova-følelsen" så ikke ha på krem og sjokoladefyll før du skal servere den. Om du vill ha en mer soggy variant pyntes den på forhånd. jeg smurte 2/3 avsjokoladefyllet på kakebunnen. Så pisket jeg krem og blandet resten av sjokoladen i kremen så den ble litt marmorert. hadde kremen oppå og pynta med finhakka sjokolade. Brukte lys sjokolade jeg da...Cloettas sukkerfrie melkesjokokalde.
Kaka minner meg om snickers:sikle:
Nå har jeg lagd bunnen foreløpig. Synes det smaker suketter av den, så vet ikke helt om jeg skal fortsette. :rolleyes: Tror dere den smaken blir borte når man smaker hele kaken i ett?
Vet ikke, jeg, men det smaker jo suketter, da!:)
Jeg bruker noe som heter Hermesetas. Kjøper i Sverige. Det har litt bismak om man bruker for mye, men så langt er det det beste jeg har funnet!
Uten om sukrin, da! Som jo er en litt annen greie!:p
Tror uansett den vil bli en annen smak når du får på alt fyllet!
Ikke så aller værst! ;) Jeg hadde marsipankake og denne kaken (+ mye annet). Marsipankaka er det igjen halve av, mens av peanøttkaka er det igjen kanskje 2 små biter. Tydelig populær! :D
Neste gang skal jeg teste annet søtningsmiddel tror jeg.
Jeg lager en nesten helt lik kake ellers, men som er med sukker og den ble kalt snickerskake av hun jeg fikk oppskriften av. Så, det er nok veldig likt snickers det her! :D
Bør ikke være noe problem så lenge du bruker passende mengde. Men jeg synes at stevia gir litt bismak. Mulig det er bare min som ikke er helt ren, men jeg ville ikke søtet med kun stevia.
Tenkte jeg skulle lage denne i helgen, og ta med bort på besøk. Men kaken blir best om kremen ikke has på før servering eller? Kan jeg blande sjokoladekremen inn i den piska kremen og oppbevare den i en boks i kjøleskap til vi skal spise den? Ellers så stivner vel sjokoladekremen før jeg skal montere den?
Det skal jeg prøve. Hvor stor form passer den til egentlig? Det står det ingenting om. Hvis man tar litt mindre form blir den kanskje høyere og litt saftigere?
Jeg er ikke sikker på om jeg har 20 eller 22 cm. Men det går ikke an å gjøre som med marengs da? Tegne opp på et bakepapir? For deigen virker jo ganske fast i konsistensen.
Mmm laget denne i kveld, ble kjempegod! Veldig mektig da, klarer ikke så mye om gangen, men det er jo bare bra! Jeg brukte pofiber istedenfor ritz-kjeks, og laget min egen sjokolade av kakaosmør og kakaopulver (100%) så søtet jeg det med sukrin til det ble passe. Hadde litt flere eggeplommer i også (bomma litt når jeg skilte eggene) og hadde kremen på topp med et dryss kakao. Totalt ble det ca 40 karber i hele kaka, og bare litt over 3 pr stykke (3,3 for å være nøyaktig, delte kaka i 12 stykker). Ja, så brukte jeg nøtteblanding i stedet for peanøtter for de jeg fant hadde mye mer karber enn nøtteblandingen.... Alternativt kan man kanskje salte paranøtter så blir det enda mindre?!:)
Takk for oppskrift, ble en meget bra lørdagskveld dette!
Beklager - jeg bakte denne i kveld, den så like god ut, men den smakte for mye søtningsmiddel (brukte bare 2dl Splenda i bunne, og noen ss i fyllet.) Fyllet var greit nok, men med bunnen ble det bare en dårlig ettersmak. Mannen var heller ikke helt fornøyd. Tror nok ikke jeg kommer til å bake denne igjen....:(
Tror jeg holder meg til god middag og rødvin :D på lørdagskveldene heretter.
Jeg tror dette kan ha med at jeg har spist veldig lite erstatninger siden jeg startet på ketolyse for 7 uker siden. Og det er vel egentlig like lurt - har ikke samme lysten på det søte. Men av og til hadde det vært godt med noe søtt som var godt! :p
Ungene fikk smake i dag, likte den ikke de heller - kan jeg ha gjort noe galt :confused:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.