< Tilbake til oversikten

Oles peanøttkake - 5,5 g kh karbo pr stykke

olejohan sa for siden:

Ser det godt ut?? Bildet er ekte og helt ferskt etter kaka var tatt ut av ovnen. Har også "underveis" bilder om noe gikk galt med kaken din. Egentlig veldig enkel å lage...

Ingredienser og karbonivå:
3 egg (1,5kh)
3dl Søtningsmiddel (Splenda/Candelia) / 30 gram (28kh)
250 gram peanøtter (30kh)
10 ritz-kjeks eller erstatning/tilsvarende (28kh)
90 gram smør (1kh)
2ts bakekakao (0,5kh)
80gram sjokolade (15kh)
3dl kremfløte (9kh)
2ss kaffe (0kh)

Total karbohydrat = 113gram (kaken veier totalt 450 gram).
ca 20 kakestykker gir:
1 kakestykke= 5,5 karbo :)

Fremgangsmåte
Bunn
Eggehvittene fra de tre eggene piskes i 10 minutt (spar på eggeplommene!!)
Tilsett så 3dl søtningsmiddel, og pisk videre i 5 minutter.
Knus 250g peanøtter. Det er godt om de er litt grove, så mitt tips er å putte dem i en liten frysepose, og hamre løs.
Knus 10 ritz kjeks, og bland det hele sammen.
Kle en run bakeform med bakepapir og dytt det så det blir jevnt og flatt.
Settes i midten av ovnen i 25 minutter.

Fyll
Tre eggeplommer blandes med tre spiseskjeer søtningsmiddel - pisk til eggedosis.
Smelt 90g smør, 80g kokesjokolade, 2ts bakekakao og 2ss kaffe på svak varme.
Bland forsiktig sammen.

Pisk 3dl fløte, og legg fløten på kaken når den er kald, og hell forsiktig over sjokoladesausen

Nyt denne kaken! Skikkelig god!

(ja, er ny her på forumet, og ja, det er alt for mange karboer her, spesielt med tanke på hvor hekta du blir på kaka)

heltny sa for siden:

3Dl+1spise S søtningmiddel.. Hvilke brukte du? :)

olejohan sa for siden:

Jeg brukte 3dl Candelia i bunnen, og 3ss Candelia i "fyllet".
Ble litt for søtt, så det holder sikkert med 2-2,5dl i bunnen:cool:

olejohan sa for siden:

Lagde denne kaken igjen i dag, og så jeg hadde glemt å skrive steketemperatur. Tror 180 grader er bra, prøver det nå. Har visst også skrevet at fløten skal legges på kaken når den er kald... Det er selvfølgelig kremen som skal på kaka.

soffelotta sa for siden:

God kake:)
Eg brukte sukrin som søtningsstoff og hadde berre 6 ss i deigen. Det vart søtt nok, syntest eg. Då vart det òg ein god del færre karbohydrater i kaka. I botnen brukte eg òg 2 ts fiberhusk i stadenfor Ritz kjeksen og då kan glutenallergikarar eta kaka i lag med meg :) i tillegg vert det spart endå meir inn på karbohydratane.

Skal servera kaka til gode vener i dag. Takk for å ha klart å koma med den første oppskrifta eg har likt sidan eg byrja på Ketolyse!!

olejohan sa for siden:

Glad du likte den. Neste gang prøver jeg Fiberhusk jeg og, tåler ikke hvete, men litt hvete er jo bedre enn et tonn hvete tenker jeg da!

Marisol sa for siden:

:sikle: Nam! Denne kaken er nydelig! Lagde denne i går, og hele familien gaflet i seg.... Takk for at du delte oppskriften!

Anom sa for siden:

Åh...hadde ikke klart å stoppe etter bare en bit.. Så den der tør jeg ikke prøve meg på! :sikle:

Nannah sa for siden:

Denne skal jeg bake i dag...uten ritz kjeks og med kremen på toppen for å få et luftigere inntrykk...Gleder meg til å smake:)

Nannah sa for siden:

Denne var helt nydelig...brukte bare peanøtter..
Om du vill beholde den sprø "Pavlova-følelsen" så ikke ha på krem og sjokoladefyll før du skal servere den. Om du vill ha en mer soggy variant pyntes den på forhånd. jeg smurte 2/3 avsjokoladefyllet på kakebunnen. Så pisket jeg krem og blandet resten av sjokoladen i kremen så den ble litt marmorert. hadde kremen oppå og pynta med finhakka sjokolade. Brukte lys sjokolade jeg da...Cloettas sukkerfrie melkesjokokalde.
Kaka minner meg om snickers:sikle:

Kitt sa for siden:

Du måtte si det om Snickers, ja.......:p

Spørs om jeg ikke må bake litt til selskapet vi skal i 2. dag, da gitt!:D

Tulip73 sa for siden:

Lagde denne i dag til bursdagsgjestene mine.

Nyyyyydelig :)

Mosepjusk sa for siden:

Abonnerer på denna :sikle:

Kitt sa for siden:

Og der var jeg hekta!:sikle::sikle::sikle:

Jeg elsker kombinasjonen salt og sjokolade og dette ble bare så utrolig godt!:D:D:D
Selv min litt kakekresne datter spiste fornøyd!:p

Mimosaen sa for siden:

Nå har jeg lagd bunnen foreløpig. Synes det smaker suketter av den, så vet ikke helt om jeg skal fortsette. :rolleyes: Tror dere den smaken blir borte når man smaker hele kaken i ett?

Kitt sa for siden:

Hmm, min smakte ikke suketter i det hele tatt, men bunnen er definitivt bedre med krem og/eller sjokoladeglasur!:sikle::sikle::sikle:

Hva slags søtning har du brukt?

Mimosaen sa for siden:

Jeg har brukt Natreen. Kanskje ikke det var lurt??

Kitt sa for siden:

Vet ikke, jeg, men det smaker jo suketter, da!:)
Jeg bruker noe som heter Hermesetas. Kjøper i Sverige. Det har litt bismak om man bruker for mye, men så langt er det det beste jeg har funnet!
Uten om sukrin, da! Som jo er en litt annen greie!:p

Tror uansett den vil bli en annen smak når du får på alt fyllet!

sirimor sa for siden:

Denne skal bakes, garrrantert:D

Mimosaen sa for siden:

Da har jeg lagd fyllet også, og den skal smakes på i kveld. Spent på resultatet. ;)

Mosepjusk sa for siden:

Nå er det kveld! Hvordan ble resultatet? :spent: :D

Mimosaen sa for siden:

Ikke så aller værst! ;) Jeg hadde marsipankake og denne kaken (+ mye annet). Marsipankaka er det igjen halve av, mens av peanøttkaka er det igjen kanskje 2 små biter. Tydelig populær! :D

Neste gang skal jeg teste annet søtningsmiddel tror jeg.

Lemen sa for siden:

Mhhh! Denne ser veldig god ut!

Jeg lager en nesten helt lik kake ellers, men som er med sukker og den ble kalt snickerskake av hun jeg fikk oppskriften av. Så, det er nok veldig likt snickers det her! :D

Mosepjusk sa for siden:

Flott, tusen takk! Har planer om å teste den i morra!

Virgo2 sa for siden:

Kan man bruke Stevia som søtningsmiddel?

Supera sa for siden:

Bør ikke være noe problem så lenge du bruker passende mengde. Men jeg synes at stevia gir litt bismak. Mulig det er bare min som ikke er helt ren, men jeg ville ikke søtet med kun stevia.

Katch sa for siden:

Mmm, den var god den :ja:

Et stykke stilte søtbehovet også :D

LilleMill sa for siden:

Tenkte jeg skulle lage denne i helgen, og ta med bort på besøk. Men kaken blir best om kremen ikke has på før servering eller? Kan jeg blande sjokoladekremen inn i den piska kremen og oppbevare den i en boks i kjøleskap til vi skal spise den? Ellers så stivner vel sjokoladekremen før jeg skal montere den?

Kitt sa for siden:

Glemte sjokoladekremen på benken, jeg. Holdt seg fin og god og myk til neste dag, den!:p
Men stivner fort i kjøleskapet, ja!

Ellers er kaken veldig god også uten sjokoladekremen. Pisket krem og litt bær blir også bra!:D

LilleMill sa for siden:

Da oppbevarer jeg den på benken hos de jeg skal til. Takk for svar :)

LilleMill sa for siden:

Men bunnen kan altså stekes dagen før, og oppbevares i en tett boks? Er den litt tørr i utgangspunktet?

Kitt sa for siden:

Syns bunnen er litt tørr, ja, men med krem og sjokolade på, spiller det ingen rolle! :sikle::sikle::sikle:

LilleMill sa for siden:

Kanskje det blir bedre med litt smør i den? Jeg tør ikke eksperimentere nå tror jeg siden jeg skal ha den med bort.

Kitt sa for siden:

Kanskje steke på litt lavere varme feks? Det er planen min neste gang jeg skal lage den i hvert fall!

LilleMill sa for siden:

Det skal jeg prøve. Hvor stor form passer den til egentlig? Det står det ingenting om. Hvis man tar litt mindre form blir den kanskje høyere og litt saftigere?

Kitt sa for siden:

Har brukt vanlig springform på 23cm, jeg! Kanskje lurt med mindre form, ja!

LilleMill sa for siden:

Jeg er ikke sikker på om jeg har 20 eller 22 cm. Men det går ikke an å gjøre som med marengs da? Tegne opp på et bakepapir? For deigen virker jo ganske fast i konsistensen.

Kitt sa for siden:

Aner ikke. Har aldri prøvd!:p

Gracella sa for siden:

Denne var kjempegod!!
Brukte ca 1 dl splenda og ca 1 dl sukrin, det var greit nok til bunnen.

Mailin sa for siden:

Mmm laget denne i kveld, ble kjempegod! Veldig mektig da, klarer ikke så mye om gangen, men det er jo bare bra! Jeg brukte pofiber istedenfor ritz-kjeks, og laget min egen sjokolade av kakaosmør og kakaopulver (100%) så søtet jeg det med sukrin til det ble passe. Hadde litt flere eggeplommer i også (bomma litt når jeg skilte eggene) og hadde kremen på topp med et dryss kakao. Totalt ble det ca 40 karber i hele kaka, og bare litt over 3 pr stykke (3,3 for å være nøyaktig, delte kaka i 12 stykker). Ja, så brukte jeg nøtteblanding i stedet for peanøtter for de jeg fant hadde mye mer karber enn nøtteblandingen.... Alternativt kan man kanskje salte paranøtter så blir det enda mindre?!:)
Takk for oppskrift, ble en meget bra lørdagskveld dette!

ketolysebloggen.blogg.no sa for siden:

Ser ut som en veldig god kake dette! Men hvor får jeg tak i Splenda? De hadde ikke engang hørt om det på helsekosten her jeg bor.

Kan jeg bruke sukrin istedenfor Splenda? :)

Sanney sa for siden:

splenda kjøper jeg på meny. sett det i andre butikker og

Debussy sa for siden:

Beklager - jeg bakte denne i kveld, den så like god ut, men den smakte for mye søtningsmiddel (brukte bare 2dl Splenda i bunne, og noen ss i fyllet.) Fyllet var greit nok, men med bunnen ble det bare en dårlig ettersmak. Mannen var heller ikke helt fornøyd. Tror nok ikke jeg kommer til å bake denne igjen....:(

Tror jeg holder meg til god middag og rødvin :D på lørdagskveldene heretter.

Debussy sa for siden:

Jeg tror dette kan ha med at jeg har spist veldig lite erstatninger siden jeg startet på ketolyse for 7 uker siden. Og det er vel egentlig like lurt - har ikke samme lysten på det søte. Men av og til hadde det vært godt med noe søtt som var godt! :p

Ungene fikk smake i dag, likte den ikke de heller - kan jeg ha gjort noe galt :confused:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.