Jeg er ei jente på 30 år som nettopp har begynt på ketolysekuren. Jeg har holdt på en uke nå og begynnte med 86,3 kilo, og er nå på 85,1 kilo. Er 1,75 høy for å få med det:p
Må si jeg ble noe skuffet i og med jeg har hørt at man går ned mest de to første ukene, så hadde vel håpet på mer. Men vet ikke hva slags ærfaringer andre har med det, men kanskje jeg gjør noe feil?? Trente 3 ganger denne uken også..:confused:
Må man spise regelmessig? Hvor mye bør man trene? Hvor mye fett bør jeg ha i meg, må jeg spise mye fett for å gå ned med denne kuren?? Veier dere maten?? Det gjør ikke jeg, spiser moderate mengder!!
Jeg er nok lit utålmodig av meg, trenger en del motivasjon..men nå vil jeg virkelig ned i vekt :D
Det første som slår meg er at du ikke har lest boka skikkelig ;)
For hadde du det, så hadde du fått alle svarene der :ja:
Svar på dine spm:
1: Spse når man er sulten, spise seg passe mett.
2: Moderat trening på en 1/2 time pr dag eller hva du orker :ja:
3:Spise fett til hvert måltid. Viss du bler fort sulten igjen mellom måltidene, kan det indikere på for lite fett i maten.
4: Viss du følger ketolysekuren så bør du nok veie maten og renge karber, spesielt i starten. Ellers så vet du faktisk ikke hvor mye karber du får i deg. Og siden ketolysekuren innebærer såpass lite karber, så er telling og veiing viktig for å får kontroll.
Du kan da ikke klage på over kiloen ned på ei uke. ;)
Det står jo i boka at det største vekktapet vanligvis kommer i uke 2/3
Hei og velkommen!
Du skal spise deg passe mett hver gang du er sulten!:D
Du trenger ikke trene i det hele tatt om du ikke vil/kan. Anbefales dog ca 30min pr dag, ikke hard trening, bare bevegelse, liksom!
Trener du mye, bygger du muskler og det kan se ut som om man ikke går ned i vekt. Bruker du målebånd i tillegg, vil du kunne se at du likevel krymper!:D
Poenget med ketolyse er at kroppen skal forbrenne kroppsfett. For å ha energi til å gjøre det, må du tilføre en del fett. 70- 80% av energiinntaket bør komme fra fett.
De fleste veier nok maten i begynnelsen. Etterhvert får man litt mer tak på hvor mye av hva man trenger/bruker.
At du ikke har gått ned masse den første uken, betyr sannsynligvis at du ikke hadde så mye vann i kroppen å miste!
Husk at det tar opptil 4 uker før kroppen helt kommer igang med skikkelig fettforbrenning!:eek:
Jeg har heller ikke lest boken.:) Jeg har kun lest på nettet og gått ut i fra hva slags mat jeg kan spise og hva jeg skal holde meg unna.Har også ei venneinne som har gått på en slankekur med de samme premissene:) Jeg vet at den maten jeg spiser inneholder så og si ingen karbo, i allefall svært lite. Kun ved den lille melkeduppeditten jeg har i kaffen, og det lille i grønnsakene. Jeg spiser ikke pasta, ris, brød, eller noe sukker. Spiser en del kjøtt, men tilfører vel kanskje ikke så mye mett. I allefall ikke til hvert måltid.!! Jeg spiser til jeg er mett, og sultfølelsen er svært dempet etter jeg kuttet ut karboene. Jeg har også kjøpt ketosestix å den viser at jeg er i ketose:)
Men jeg bruker en del salt i maten, kan jo være at den holder på væsken??
For på ketolyse skal mesteparten av karbene komme fra grønnsaker som vokser over jorda. Det er gode karber, samt at kroppen trenger de vitaminer mineraler og enzymer for å fungere og forbrenne optimalt.
Melk er fy på ketolyse ;)
Hmm..men har jo nesten spiste en kilo med grønsaker hver dag jo hehe.:D Vanskelig dette skal være da. Jeg har kjøpt inn de viktige vitaminene jeg trenger.:)
Men er da i ketose, så da bør det jo gå den rette veien om det tar tid..eller hva?? Bare det ikke stopper opp..men det vil jo tiden vise. Har jo gått kun en uke da:)
Hei hei. Jeg falt 3 kilo første uka, men så la jeg på meg 0,5 kg igjen uka etter og der har jeg ligget i 3 uker nå. Så, hvor mye for fort vi går ned er visst veldig individuelt
Istede for melk i kaffen, så ta heller en skvett med kremfløte du, den er lovlig :) Da tilfører du fett også.
Jeg greide å falle ut av ketosen fredag og lørdag, men kom meg inn igjen på søndag og ned 0,5 kg i dag. Men, om det nå løsner igjen er vanskelig å si ennå.
Det jeg sliter mest med er variasjoner ang. grønnsaker, som da blir tilbehøret til de fleste middager. Jeg er etter 4 uker, drittlei av blomkål og brokkoli. Kålrot og gulrot er jo nyydelige grønnsaker, men som vokser under jorda og da litt neimat. Men, tilsetter litt noen ganger, bare for å få litt nye smaker inn. Squash er jo også godt, men det var mange karber i akkurat den igjen da. Så, det er det å finne absolutt riktig kombinasjon...
hehe..skjønner hva du mener, det blir lit ensforming når det gjelder grønsakene vil jeg tro. Jeg stekte grønnsakene i wokgryte, så med en del ost på. Så lit soyasaus, pepper og salt. Det smakte jo veldig godt da..men noen nye ideer blir vanskelig tror jeg:P
Da skal jeg begynne med kremfløte..det blir bra. Jeg har ikke vært flink med å tilføre fett i maten..så da for jeg prøve på det da.:)
Tips til grønnsakene: det finnes en blomkål- og brokkoligrateng i frysedisken med relativt lite karbo.....kjempegod og bra til å variere med.
Ellers er det lurt å variere tilberedingen av grønnsakene, du kan jo både steke og koke og ikke minst dampe i folie i ovn m masse smør.....yummi...
Liker du championg og / eller minimais......begge deler er lov på ketolyse....
Denne bruker jeg ofte, veldig enkelt og greit! Jeg har sånne ildfaste porsjonsformer som jeg bruker og da holder en sånn pose til 5-6 middager. Jeg tilsetter også en skvett fløte, et par ts smør og topper med ost og evt. hvitløk. Når jeg har spist en sånn porsjon ved siden av f.eks. biff med saus, da blir jeg god og mett. :)
Men, går dere noe ned i vekt da? Jeg er på 5 uka og etter at de første 2,5 kg rant av, trolig vann, så har det vært full stans. Å da mener jeg full stans. jeg har vært i ketose hele tiden, men det skjer ikke no. Hverken på vekt eller mål. Har tatt 2,5 kg og 4 cm rundt livet, det er det hele. Joda, vet at noen nå har lyst å skrive kjempebra, og 2,5 kg er bra, og at en ikke skal gå for raskt ned osv, men ikke bry dere om det, for alt dette vet jeg. Jeg vet å at om jeg hadde meldt meg på et Grete Rhode kurs, så hadde jeg nå trolig vært nede 5 kg. Jævlig irriterende. har ei venninne som starta på det kurset for 7 uker siden, og ho er nede 9 kg. Å joda jeg vet at ho får problemer med å holde vekta etterpå, men legger ho om kostholdet, så er det fullt mulig om en samtidig er aktiv. Så, jeg mener å ha prøve veeeellldig mye disse ukene, men..
Jeg har brukt 5 år på å gå ned 12 kg. Fa juni til forrige uke stod jeg stille, gikk opp og ned noen halvkiloer. Så løsnet det plutselig litt igjen, og jeg droppet et par kg. Og nå kan det for alt jeg veit gå et år til neste kg forsvinner. Poenget mitt er at ikke alle raser ned i vekt. Men kroppen minhar det så bra at jeg har aldri vurdert å legge om til noe annet, eller dette av :nei:
Har du sjekket om du er insulinresistent?
Følger du kuren "by the book"? Skal du ned lite? Hvis man har 10kg eller mindre kan det ta lang tid. Selv om de tydeligvis kan gjøre det med oss som skal ned MYE også... :rolleyes:
jeg har 8 kilo til jeg er innenfor normalen for min høyde. Og ja, jeg prøver så godt jeg kan å følge boka til punkt å prikke. i beg hadde jeg ikke problemer med å få i meg nok fett, men nå er jeg ikkenoe særlig sulten da, å må presse innpå måltid. Kan være jeg får i meg for lite fett rett og slett.
Får i meg ei ss Udos til frokost. Så noe fett til lunsjen i form av røkt laks, bacon, norvegia el.l. Så blir det litt fløte eller seterrømme til middag og så tar jeg noen skiver norvegia før leggetid. Er dette nok tror du?
Tvilsomt, det høres ut som et godt grunnlag for å starte dagen etter min mening iallefall. I begynnelsen av kuren hadde jeg problemer med å oppfatte om jeg var mett eller ikke, etter å ha hatt en "livstid" med å spise opp alt på tallerkenen uansett. Jeg kjente bare forskjell på "mage fysisk tom" og "mage fysisk full" og spiste opp alt på tallerkenen uansett.
Nå klarer jeg (i større grad) å kjenne grader av sult og metthet, men jeg spiser MYE senere enn før (sluke sluke!) og legger ned bestikket mens jeg tygger istedetfor å klargjøre en ny munnfull som går inn med en gang jeg svelger.
Har holdt på i 8 uker og ned litt over 8 kg, har hatt 3 fester der jeg har droppa kuren, men kommer fort tilbake i ketose.
Har aldri lest noen bok,kun forumet her inne.
Aldri veid maten, men røffelig telt karboer.
Spiser mye Cottage Cheese med kanel,liker det godt.
Sæterrømme, ost ,kjøtt , fisk,egg og bacon.
Drikke kaffe,vann og te, en sjelden gang pepsi max
Sopp, tomater og blomkål blir det mest av grønnsaker.
Utfordringen er nok å spise nok fett, ser dem ukene jeg spiser lite fett så stopper vektreduksjonen på meg ihvertfall.
Målet er 3-4 kg og holde meg der, da jeg fornøyd:)
PS spiser når jeg sulten, det er noe av det som er best med lavkarbo, å slippe å være sulten konstant som man er på alle andre slanketips:)
Flink du da, 8 kg på 8 uker er jo toppers. Det hadde vel jeg håpet på også, men har ikke gått slik da. pr. i dag har jeg 4 kg på 5 uker, men med fest og utskeielser i dag, så er jeg vel tilbake igjen på 3 i løpet av helga. Skal holde på et par uker til. Skal på julebord 11.desember og da skal jeg spise "vanlig". Koldtbord så det passer jo perfekt egentlig, ikke sikkert det blir så gale. Skal ikke helt tilbake til vanlig kost da, men har lovet meg selv at jeg skal utvide kosten litt resten av desember, så får jeg heller gå tilbake til ketose igjen i jan om jeg har mer jeg MÅ ta av. Brød blir det mindre av, og potet, pasta og ris blir det lite av. Men, frukt og grønnsaker kommer jeg til å ta inn, så får vi se hvordan det slår ut. Må vel ned på fettinnholdet om jeg tar inn frukt og mer grønt. Blir noen finjusteringer.
God helg.
Noen ting jeg lurer på:)
[color=royalblue][/color]
Når det gjelder godis eller noe å knaske på. Hvordan er det med popcorn?? Eller bacon crisp?? Er ikke mye karbo i den:) Jeg syntes det var kjipt å sitte på kino å kun drikke brus , for så å høre og se alle andre knase og spise godis..usj:cool:
[color=royalblue][/color]
Jeg er også veldig glad i kjøttdeig/karbonader osv..men hva skal jeg spise til?? Mye karbo i gryterett, og hva med taco ?:rolleyes:
IKKE popcorn.
Bacon crisp går bra bare du velger en EKTE variant. Finnes fuskecrisp som er laget av mel og tilsatt smak. Sjekk innhold!
Hva med farris på kino da, hvis du er tørst?
Til kjøttdeig og karbonader finnes det masse grønnsaker du kan ha som tilbehør; lag gratenger, mos, stuing, salat......
Og ja, du kan spise taco, men lag eget krydder.
Kjøpekrydderet inneholder mye karbo/sukker.
Jeg lager tacokrydder på følgende måte:
Mindre enn en ts salt (ha heller i mere etterpå hvis du synes det blir for lite)
1 1/2 ts Spisskumin/Spisskarve (Eng. Cumin), IKKE Kummin, Kummen, eller Karve
1/2 ts koriander (tørket og malt, ikke frisk)
1/2 ts chilipulver
1/2 ts hvitløkspulver
1 ts paprikapulver
Litt pepper
NB: har laget dette krydderet også uten koriander, men med løkpulver og oregano. Det synes jeg smakte enda bedre
Du kan også lage tacoskjell av ost. Her viser jeg i bloggen min hvordan jeg gjorde og hvordan det ble: Tacoskjell
Du må lage gryterettene dine sjøl fremover. Ikke så veldig vanskelig. Pass på å koke ut kraften stekepanna. Tilsett en boks med knuste tomater, litt karbo, men ikke så mye. Du skal jo ikke spise opp alt. Krydre med godt krydder. ikke bruk ferdig krydder som taco, fajitas og slike, der er fulle av karber. Spe med fløte eller varier med rømme. Om du sjekker karb innholder på ferdigsauser, så er det ikke alle som har like mye. Og som jeg skrev over, dus skal jo ikke spise opp alt, så fordeler du det på pr. porsjon så er det ikke allt som er fy fy.
Når det gjelder kino, så kjøp med deg en pose maarud ekte bacongull, de kan du spise ubegrenset av :D og det er godt. Så, en pose med noen nøtter. Noen har mer karber enn andre, ta den med minst. her får du også påfyll av fett.
Njaaaa, ubegrensa er det svært lite man kan spise av. Man skal fortsatt helst ikke få i seg mer mat enn man behøver. Baconsnacks inneholder i tillegg mye salt og det vil holde på vannet og vises på vekta.
vel nå er det vel slik at Kino er ikke noe man er på hver dag. Og er man på kino, så må man jo ha noe godt å spise på, slik som de andre. Og da skader det ikke med en pose bacongull. jeg fikk beskjed fra min mentor at bacongull var helt okei. Det inneholdt mye fett og det fettet var faktisk av det bra fettet. Og proteiner er jo det som gjør at vi holder oss mette og ikke blir så fort sulten. Så, proteiner MÅ vi jo tilføre kroppen. Den kan ikke leve bare av fett, den må ha byggesteinene og det er det som er protein. Dette er jo en proteinkur, dvs, du kutter ut karbo og erstatter med proteiner og fett. Fett for å forbrenne fett, protein for å opprettholde kroppens byggesteiner. Det står det faktisk i Ketolyseboka også, at vi må passe på å få i oss nok proteiner i løpet av dagen. Så, at vi IKKE skal ha proteiner, vel det blir helt feil. det kan bli direkte farlig faktisk. Noe må kroppen vår ha for å overleve, og bare fett, det blir feil.
Fordelt på en hel dag, så bør du ligge på rundt 70/80 % fett, resten skal være proteiner, og minst mulig karbo. (15)
For det første; Nei, man MÅ ikke ha noe å spise på kino. Det handler kun om (u)vaner.
For det andre; har du spist nok fett og proteiner til de ordentlige måltidene dine vil du heller ikke ha et reelt behov for snacks på kino. Min egen erfaring er at om jeg spiser mer enn kroppen min ikke har bruk for, (som er alt jeg spiser som "snack" eller "kosemat" eller "å, jeg må ha litt mer av middagen for den var så innmarri gooood", så går jeg faktisk ikke ned i vekt. Andre er mer heldige, selvfølgelig.
Carisma sier heller ikke at man ikke skal ha noe proteiner, men det er en maksgrense for proteiner også, og baconsnack er full av proteiner.
Det er dumt å si at man kan spise noe som helst ubegrenset, for noen vil faktisk ta det veldig, veldig bokstavlig.
Jeg har aldri sagt at man ikke skal spise proteiner. Men man skal helst ikke spise ubegrensede mengder proteiner. 1-2g pr kg kroppsvekt (etter hvor mye man trener) er det optimale. Får man mer enn det vil man ikke gå ned.
Kan noen kjapt fortelle meg hva som er hovedforskjellen på Ketolyse og Atkins? Når jeg nå går ut fra Ketolysen for ei stund, hva er det lurt å gjøre da. For ikke å gå opp igjen med det samme. Jeg skjønner at jeg ikke bare kan falle tilbake til gamle synder og mat, men...
jeg spiser klibrød nå, Libra sitt og det har ikke så mange karber pr. skive og det smaker faktisk helt okei. Godt å igjen ha noe under pålegget, slik at jeg også kan bruke smørbart pålegg. Jeg har undt meg en liten halv potet til noen middager, for å få variasjon. Og i går sjekket jeg ut potetstappa, poseversjon. Det var faktisk ikke så gale da? Det var 3 karber på 200 gram, og jeg hadde nok med 125 gram. Så, nå vet jeg at jeg kan unne meg litt av dette, om jeg er flink med de andre måltidene. Hadde oppi litt fløte da, og meierismør for å få inn noe mer fett, og den ble jo nydelig god :-)
Dere som har sånn peiling på proteiner. hva med proteinshake da? De er jeg mer eller mindre kun proteiner i de da, minimalt med karber. Jeg har tatt en slik til frokost hver dag, og da trenger jeg ikke å tenke på så mange måltider i løpet av en dag. Den shaken holder fra halv åtte og til kl 12, eneste jeg tar mellom er en kopp med te. Om det er så at jeg maks skal ha 2 gr pr kroppsvekt, så vil det si at jeg ikke skal ha mer enn ca 130 pr dag. Den shaken tar nå omtrent alt på et måltid???
Liten kommentar om potet-stappa, jeg tror du har funnet den som er feilmerket, og har vært det i mange år. Potetstappe fra pose kan jo ikke inneholde noe annet en stivelse - hold deg unna det.
Spørs nå hvordan den er feilmerket det da? Er det antall karber pr. pose, pr. porsjon el.??
For om det er f.eks 40 karber pr. 100 gram, så sier det seg selv at det blir ikke mange karber på en porsjon på 100 gram ferdig. Pulveret veier jo omtrent igjen ting. Det samme gjelder jo posesuppe, posesaus osv også. Det er mange karber pr. 100 gram pulver, men hvor mye bruker du egentlig av dette da? Kanskje 2 dl ferdig suppe, kanskje 4 ss ferdig saus, eller kanskje bare 1 ss for smakens skyld??
Det er jo ikke snakk her om å lesse innpå hver dag, men å kunne nyte i ny og ne, som når en er veldig matlei f.eks. eller når de andre i familen har det. Og så lenge vekta går rette veien, så blir det ikke såå gale da.
Men, ikke alle kropper er ikke like, og for meg så har det gått bra.
[quote=Jolly;802564]Og i går sjekket jeg ut potetstappa, poseversjon. Det var faktisk ikke så gale da? Det var 3 karber på 200 gram, og jeg hadde nok med 125 gram.[quote]
he, he… skulle jeg ha skeie ut med potetstappe så skulle det i alle fall ikke være en fra pose, men smaken er som baken sies det. I tillegg så jeg ikke helt logikken i at posestappe skulle ha mindre kh enn ekte vare og også med tanke på alt det rare dem pleier å putte i halvfabrikata varer. Det er noe i uttrykket om at er det for godt til å være sant så er det akkurat det det er. :rolleyes:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.