< Tilbake til oversikten

Minstens chilisuppe

Minsten sa for siden:

Har litt lyst å dele min chillisuppe med dere. Denne synes jeg er kjempegod, og kan nytes av alle i familien. Det går litt kjøttdeig i denne suppa, men jeg syns det er verdt det! :D Du må nok regne med at det går mer enn vanlig :p

Ingredienser:
500 gram kjøttdeig
1 liten løk, hakket
1 boks hakket tomat (3.5 kh pr 100)
1l vann
1 ss buljongpulver/okse fond eller 1 buljongterning
2-3 chilli (9.5 kh pr 100, men disse skal ikke spises, bare smaklegge suppa.)

Brun kjøttdeigen i en gryte sammen med hakket løk. Hell over vann (jeg har mindre enn en liter), og ha i buljong. Kok i en 10 min, og ha i tomat. La det putre.
Mens dette putrer i gryta, del chili i to, og skrap ut frøene. Legg de rett opp i gryta. (Jeg teller hvor mange 1/2 chili jeg har i, for da vet jeg hvor mange jeg skal fiske ut igjen :o)
La hele suppen koke i en 20 min, og smak underveis. Du velger selv når du vil ta ut chilien, men dess lengre den koker i suppa, dess sterkere blir det!

Når suppa er ferdig er det serveringsklart:
(Dette er for de som ikke går på lavkarbo også)
Ta en skål.
Ha i:
revet ost
en klatt med rømme
mais
lett knust nachos

Tilsett rykende varm suppe og la det stå 30 sek før du spiser. Ikke brenn deg på tunga :p

Jeg sløyfer nachos og mais, siden dette ikke er lavkarbo :)

Hvor mye vann du har i bestemmer du også litt, det spørs hvor "våt" du vil ha suppa.
Blir det litt for "hard core" med chili rett i suppa, kan du også ha en liten panne hvor du øser en liten del av suppa i, koker opp og koker chili i den. Så tar du ut chili og deretter tilsetter det som er i den lille panna i den store gryta.

Enjoy! :)

BlirFjong sa for siden:

Høres veldig godt ut :)
Jeg elsker sterk mat og chilli så dette skal jeg prøve å lage en dag :)

Supera sa for siden:

Mmm, høres godt ut. Har alle ingrediensene liggende, så spørs om det ikke blir dette til middag i morgen. :snill:

Mentha sa for siden:

Nam, dette hørtes veldig godt ut! Og chili setter jo fart på forbrenninga ;)

Victory sa for siden:

Tusen takk for FANTASTISK oppskrift! Dette var helt enormt godt! I dag skal jeg lage ny (dobbel porsjon). Glimrende!! :D

StegforSteg sa for siden:

Jummy - denne skal jeg prøve :) :)

Victory sa for siden:

Ja det MÅ du! Jeg la til noen hvitløksfedd og pepper i tillegg...helt utrolig snadder!

StegforSteg sa for siden:

Jeg kommer nok ikke til å ha så mye chilli i - da barna helt sikkert vil ha - men hvitløk og pepper blir sikkert superbra i :D

Victory sa for siden:

Hadde ikke ferske chilli jeg, så prøvde meg frem med chilliulver og piri piri. Funket det og. :)

Ana sa for siden:

Mmmm, dette blir dagens middag. Når jeg orker å spise igjen (jøss for en deilig følelse det er :) )

Viclin sa for siden:

Nå står denne og putrer. :)

Momse sa for siden:

Denne hadde jeg i dag!
Eller dvs nesten...Hadde ikke flere bokser med tomat, så brukte en boks med tomatbønner i steden for....(Går fint nå når jeg ammer, og har "lov" ;) )
[color=#2f4f4f][/color]
Ble iallefall kjempegod :D

Viclin sa for siden:

Suppa ble god, men skal rømmen ligge i hvite biter rundt om i suppa?

Putta en liten klatt i bunn, sammen med litt ost, og helte så over glovarm suppe. Når jeg så skulle spise, lå rømmen som hvite klumper i suppa, så ut som Cottage Cheese. :/

Tror jeg skal prøve med fløte neste porsjon.

Minsten sa for siden:

Hm, rømmen blir vel litt sånn pga varmen. Men jeg rører det hele sammen jeg, da ser jeg ikke sånne hvite klumper :D
Men den smaker ikke som cottage cheese da ;) Men det er fritt til å gjør hva man vil med oppskriften da, dette er bare en "base" som man kan bruke fantasien til :D
Hyggelig dere liker den da!

Victory sa for siden:

Jeg brukte lett creme fraiche oppi, den ble også litt sånn "prikkete"...men syns ikke det gjorde så mye egentlig. Ser litt ekkelt ut, men smakte bra. :) Nå har jeg akkurat spist siste rest, så nå er det ut og kjøpe nye ingredienser. Dette blir en favoritt fremover kjenner jeg. Bønner er sikkert knallgodt oppi!

Momse sa for siden:

Jeg hadde også litt creme fraiche oppi, men min ble ikkje "prikkete"...;)
[color=#2f4f4f][/color]
Hadde brokkoli i også...

Smakfull sa for siden:

Denne var dagens middag :) Kjempegodt :D

Sissi sa for siden:

Lagde denne :D Var gooood..
Hadde en halv pk bacon som jeg tok i å, ble godt :D

Også hadde jeg ostechips til :D

Takk for oppskriften

awacs sa for siden:

vil prøve denne, med fetaost i stedet for revet ost og kanskje litt eggnudler :)

Victory sa for siden:

Må bare pushe litt på denne igjen jeg. Fantastisk suppe. Min står på ovnen nå. :D

Tasja sa for siden:

Vi hadde denne suppen til middag i dag. Veldig god! Takk for oppskrift :)

Anarko sa for siden:

Tror jeg skal prøve den her i morgen. Mangler bare tomat på boks.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.